Färgborttagning
Hur får man bort färgrester från klara delar,såsom vindrutor o dyl?

Vad har hänt? Vilken färg är det som har kommit på vindrutan? Har färgen härdat helt?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Det är min B-17,som jag målade för flera år sen med Humbrol färger,då var man inte like seriös med byggandet.

Det kan vara lurigt med klarplast, men det kan gå! Använd inte för starka medel då det kan på plasten att bli "grumlig" Elobo har skrivit två sammanställningar med tips:
Om inte det fungerar så är det bara att slipa bort med fint slippapper och sedan polera i flera steg (tids krävande) och då behöver man polerdukar.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#3: Jag satt och försökte skriva ett inlägg igår kväll med samma innehåll, men efter att ha prövat ett antal gånger, tröttnade jag och stängde ner. 
Dessbättre verkar ju de stora problemen ha löst sig under natten. 

#4 Jag hade samma problem,men jag gav inte upp
,skämt åsido,jag ska testa dessa metoder,men o andra sidan så kommer den se skadad ut då den har kraschlandat,så frågan är om det behövs……jodå,det behövs
.

#4 Det var samma för mig! Det skall fungera bättre nu när de har defragmenterat servrarna…
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Jag ska nog testa det mildaste först,såpan.

#5: Är vraket upptäckt av markpersonal eller liknande? I så fall kan du ju lägga en "filt" eller "presenning" över huven/kabinen. Då slipper du bekymra dig!

det vet jag inte än,håller på och funderar över scenariot.

Ett tips angående spackel, om du använder typ Humbrol filler så lägg på det med pensel efter att du spätt ut det med lite etylacetat eller liknande. Då blir det inte mycket kvar att slipa.
Niclas

#11 jaha,lite sent för att spä ut det,har redan slipat av resterna
,men bra att veta,fast jag använder Tamiyas Putty.

Låter som en riktig NYBÖRJARE,men vad skulle man tvätta av spackelresterna med,testade förtunning…tog Liite väl mycket, inte bara rester utan färg också
.

Hur länge ska delarna ligga i såpan?

Förresten,glöm det,färgen lossnar redan från delarna,tjohoo!!

#13 När jag t.ex. skall fylla i en skarv med spackel så sätter jag tejp så nära skarven det går! Fyller i med spackel och sedan tar jag en tops och doppar i acetonfri nagellacksborttagare (Gripens lila) och torkar bort överflöd. man får en jämn och fin yta och minimalt att slipa!
//Stefan

Stefan - Modellbyggare
#16 den flaskan får du ha med i tema gripen mötet

//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Snart kommer det vara krökta propellerblad,sot,mera kulhål…och vi får se vad mer….förslag?

Schysst B17!
Ska bli kul att se hur den tar sig ut som nödlandad.
Niclas

jag vet inte om märkningarna stämmer överens med planen från Midway,gör det något?
.

#22, 23 Det blev en snygg effekt med de svarta linjerna, det gav ett djup, snyggt!
#25 Om du kan hålla dig lite med dekalerna så skall vi se om vi inte kan lösa det, så du får en individ som var med i Midway!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Oki,ja dom svarta linjerna gav verkligen djup,jag vart själv imponerad.
väl mycket,spackel överallt,kan man lägga ut spacklet med fingrarna?