Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 2637 ggr
Rorvattnet63
0

Välja färg till modeller.

Hej. Många i min omgivning tjatar att man måste ha den färgen som finns modellkartongens bild på kartongen. Nu undrar jag om man måste det, jag själv har valt tre andra färger.

Jämten 63

Janne Nilsson
6

Din modell, din tid, dina pengar = Ditt val.

Sen beror det ju på vad man är ute efter. Vad säger dina vänner om att du brukar finnas flera målningsförslag i beskrivningen

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Rorvattnet63
1

Dom vill att modellerna lackeras i den färg som är på kartongen, eller de andra rekommenderade färgerna. Hoppas dom ger sej.

Jämten 63

ElLobo
3

Så länge det är ditt bygge så är det ju du som bestämmer vilken färg du ska ha på modellen, inte någon annan. Stå på dig bara! 😡

Rorvattnet63
1

Tack för svaren, ska nu ta de färger jag vill.

Jämten 63

Dioramabyggare
1

#0: Ja, självklart är det du själv, och bara du, som kan bestämma vilka kulörer din modell ska ha!

Vad är det du bygger, förresten? Visa gärna bilder, och lycka till så mycket!

Janne Nilsson
5

För att spåna vidare så kan jag ju nämna att en del eftersträvar att få en "korrekt" model. Dvs att den skall efterlikna den verkliga förebilden till minsta detalj.

Problemet är att det ofta råder delade meningar om hur förebilden såg ut, exakta färger, märkning, hur smutsiga/slitna de blev, hur de var konstruerade. Det råder även olika åsikter hur man skall tolka färgen i en mindre skala eftersom ljuset inte skalas ner på samma sätt.

Vidare finns de dom som överdriver målning och effekter för att få detaljer att stå ut mer eller helt enkelt för att de tycker det ser bättre ut så. Man kanske har lite mer av en artistisk syn på hur den skall se ut?

Själv tycker jag att allting är acceptabelt vilket kanske framgår av mitt första inlägg men att man kanske skall vara försiktig innan man kallar sitt alster för korrekt. Man kanske för göra som filmmakarna och slänga in en brasklapp? "Löst baserad på en sann händelse."

Janne Nilsson

Rorvattnet63
0

Ska bygga en amerikansk lastbil 70 talare, White Freightliner dual drive. Hittade den i Hobbex.

Jämten 63

Janne Nilsson
2

Med bilar är det så att de levereras i standardfärger. Ibland får köparen välja färg från ett visst sortiment.

Fast nu är det så med bilar precis som med modeller. När du har köpt den får du göra precis vad du vill med den. Och det gör folk också.

Janne Nilsson

[Hayabusa]
1

#7 Kolla in Tim Ahlborns sida, här kan du hitta lite inspiration. Precis som Janne Nilsson skriver, så har du tämligen fria händer när det gäller kulörer & färgschema. Om du nu inte vill bygga efter en specifik förebild.

http://www.timstrucks.com/

http://public.fotki.com/mackinac359/

Lycka till!

/Stefan

Rorvattnet63
0

Underbara sidor. Tack. Vilka lastbilar, gillar de amerikanska lastbilar.

Jämten 63

nebeln
1

Om ni vill måla bilar eller andra fordon i mera "okonventionella" färger som det hette på 80/90 talet "camelont"-färg så har Biltema nu sprayfärgset med svart och vit primer och beroende på vilken primer ni väljer så får ni annan nyans i skimret…Biltema kallar färgen för 3D färg :)

[Hayabusa]
1

#10 Vill du ha mer tips? Skicka din e-mail adress som PM till mig.

#11 Alclad har även den typen av färg i sitt program.

http://alclad2.com/finishes/prismatic-holomatic/

Rorvattnet63
0

Tack för alla tipps. Jag får snart modellen från Hobbex, men vill vara ute i god tid. Ska lägga ut bilder så fort bygget börjar.

Jämten 63

nebeln
1

Så du köper fortfarande från Hobbex..jag fick nog av dessa som stod i kassan och sa till mig att jag kan sitta i vardagsrummet och airbrusha bredvid min sambo..så "vänlig" är deras akryfärg…tror inte det va…endast säljare utan känsla…detta va runt 07 men ändå :/

Rorvattnet63
0

Har beställt via deras hemsida: Har tyvärr Ganska långt till deras butiker här i Jämtland.

Jämten 63