Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 5963 ggr
Filbrännan96
0

Göra rent airbrush?

Jag har hållit på nu lite med att pröva och känna på att spruta och märker att det här med att rengöringen är en viktig process och vill då undra om vissa produkter är bra och lämpade för att rengöra. Tänker på dessa produkter som finns, t.ex. Vallejo Airbrush Cleaner.

Är såna här grejer bra att skaffa på sig, eller finns det andra rekommenderade saker så vill jag gärna höra?

"It´s all about the details"! Cool

StefanW
0

Vad har du för AB och vilka färger använder du?

Stefan - Modellbyggare

Banjoman
0

#0 Renlighet är en absolut dygd i AB-sammanhang, och brist i hygienen straffar sig förr snarare än senare!

Vad gäller just mina erfarenheter av de färger, rengöringsprodukter och -procedurer jag använder hittar du dem i en tidigare tråd, här och här.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Filbrännan96
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den AB jag använder är Harder & Steenbeck Evolution och det färger jag har just nu är några få burkar Vallejo Model Air Akryl och Tamiya Akryl

Proosen
0

Med enbart akrylfärg i sprutan skulle jag börja med T-röd, spolarvätska eller annan typ av alkohol. 

Ibland blir det färgrester kvar även efter dessa och då kan man testa med lite thinner, fast det är elakt mot packningarna på ett helt annat sätt än spriten.

Super floss är också bra, går igenom de grövre munstyckena och alla öppningar nålen löper igenom.

Kolla noga så du inte har färg kvar bakåt i sprutan, dvs. i packningen runt nålen bakom avtryckaren. Minsta lilla där så sitter nålen fast!

Ett tips till är att aldrig stoppa tillbaka nålen med spetsen först, ta det hellre framifrån och bakåt. Dra in nålen en bit och skruva sedan dit munstycket och för fram nålen precis så att det sluter tätt mellan den och munstycket. På så vis spar du nålspetsen och riskerar inte heller att göra nya hål i den bakre packningen i onödan.

/Niclas

Filbrännan96
0

Hittills har jag fört in nålen bakifrån men jag tycker inte det känns lika enkelt att få in nålen om man för in den framifrån. Det går smidigare tycker jag om man för den bakifrån.

[Hayabusa]
0

#5 Nu höll jag på att skriva en dum kommentar, men bet mig i läppen😇

Hur om helst, använder du Vallejo Model Air så är Vallejos AB cleaner ett bra val för rengöring. Den har dessutom en viss smörjande effekt. Använder du Tamiya akrylfärg så är Tamiya X-20A förtunning utmärkt vid rengöring. En s.k. Lacquer Thinner från t ex Tamiya eller Gunze funkar också bra, den "tar" snäppet bättre men ångorna är rätt stygga så använd skydd & bra utsug. En sak som jag brukar göra är att efter varje målning så blåser jag rikliga mängder med ljummet kranvatten genom AB´n. En annan bra grej är de smörjmedel som finns t ex Badgers "Needle Juice". En gnutta på nål och mekanism är inte fel, då & då. OBS! Använd mycket små mängder.

Lycka till!

/Stefan

Rone
0

#6 😂 Tror jag tänkte som dig, förövrigt bra rengöringstips.

#4 Vad är super-floss? Någon sorts lyxig tandtråd eller? Låter isåfall intressannt om man kan få det igenom munstycket. 

Har använt mig av små miniborstar just tänkta att använda till tänder men dessa går inte att få igenom munstycket, inte ens bakifrån. Men förövrigt bra att rengöra med.

[Hayabusa]
0

#7 För "finlir" använder jag pappersnäsdukar. Dela papperskikten så du får ett riktigt tunt skikt, riv av en lagom bit. Tvinna sedan denna pappersbit till en tunn & spetsig sträng. Med lite lacquer thinner (eller alternativ) så går det att rengöra munstycke och liknande delikata delar.