Revell Mercury -49 Custom
Jag har tillfälligt kravlat mig upp ur pansarträsket för att bygga bil igen. Det har dock gått lite trögt med modellbyggandet i Januari, har byggt lite från och till på detta projekt och börjar närma mig slutmontering. Självaste byggsatsen är inte mycket att klaga på, den verkar ramla ihop ganska bra hittills.
Jag blev verkligen glad när jag hittade den här för ett par år sedan, custombilar ligger mig varmt om hjärtat och en taksänkt Mercury är ju enligt mig cusombilarnas custombil. Den skulle såklart byggas direkt….meeen så blev det ju som vanligt inte, men nu så äntligen.
Här bild på boxarten.
Jag ändrade även på de bakre hjulhuskanterna som var alldeles för höga. Det fanns visserligen två olika sorters fenderskirts i byggsatsen, men jag tyckte nog det blev bättre såhär? Jag använde en av dessa och skar bort kanterna så de passade i öppningen och limmade fast. När det senare torkat fast ritade jag på nya öppningar och fräste ur med Dremeln.
Läcker byggsats! Ska följa denna tråd med intresse! Håller med ang. hjulhuskanterna, det ser bättre ut efter modifieringen.
/Dan
Mmm…Merc ´49 är fint 😎
Tackar, tanken är att hjulhuskanten ska följa pressningen i midjan vilken de nu gör.
Ja en taksänkt Mercury ´49 har man länge drömt att få äga någon gång i livet. I mitten på 90 talet hade jag en taksänkt Cheva ´53, det var också en cool bil. Den var omreggad med alla modefieringar, såsom taksänkningen och motorbytet till V8. Jag sålde den dock efter några år då jag fått ett vad jag då tyckte hyfsat bud, och köpte för samma pengar en Camaro-71 som jag ännu har kvar. Men man vet aldrig, kanske en äkta Merc inhandlas någon gång. Men just nu funkar det utmärkt att bygga en miniatyr, en mycket billigare hobby vill jag lova.
Här en bild av min gamla Cheva´53a i nuvarande ägares skick. När jag hade den var den blanksvart, tycker den nästan är snyggare så här.
Lägg gärna upp en bild på din Camaro 👍
#6 Jag ska gärna lägga upp en bild på Camaron….så fort jag hittat någon. Jag har haft den bilen i snart 16 år, men inte lyckats få någon digitaliserad bild inlagd på datorn🤪. Jag har dock en redig klabbe bilder som jag tog till försäkringsbolaget för länge sedan med gammal hederlig färgfilm. Ska bara hitta dessa och scanna, annars får jag väl rulla ut den nån vacker dag och fota. Kan dock bjuda på en trevlig reklambild från tiden då sådana fina bilar gick att köpa nya.
På den här bilden har karossen fått både grundfärg i form av Tamiyas vita på sprayburk, och ett lager silvermetallic även den med Tamiya spray. Passar även på i detta läge att fylla alla dörr och huvglipor med svart färg för att inte silverfärgen ska lysa igenom senare. Jag värmer alltid spryburkarna till ca 35-40 grader innan jag målar, då funkar sprayen som bäst tycker jag.

Tjusigt!
Varma sprayburkar är alltid fint, mera drag och bättre flyt tycker jag.
En murkla är aldrig fel, blir det någon candy över silverfärgen sedan?
/Niclas
#8 Vilken teknik använder du när du fyller i dörrspringorna? Fin pensel eller spritpenna eller vad?
/Dan

#11 Nere till vänster i bilden så står det en flaska Tamiya, Panel line accent color (det finns tre olika)

Stefan - Modellbyggare
#9 Tackar!
Precis som du beskriver upplever jag det också med sprayburkar som är varma o goa, man undviker att dom "spottar" ur sig färgen.
Angående lacken kommer här en bild av själva kulör valet, det är en ModelMaster akrylfärg som heter purple pearl. Jag har lagt på två lager med airbrush. Den här färgen torkar snabbt och blir riktigt hård i ytan, så den var perfekt att slipa slät innan klarlackningen. Jag tänkte testa Gunzes blanka akryl klarlack och la på ett lager av denna för att sedan slipa den slät och fin. Men när jag för säkerhets skull började att slipa lite på motorhuven upptäcktes rätt fort att det inte var bra. Klarlacken började rätt snabbt att släppa från underlaget, tydligen var våtslipning inte vad den var gjord för. Jag lyckade iallafall få av all klarlack från huven med varmvatten så ingen större skada skedd. Så i ren förskräckelse lackade jag över den klarlacken på karossen med Tamiyas pearl clear och förseglade det hela, och det gick mot förmodan riktigt bra. När det skiktet slipats slätt la jag på ett lager av min favorit klarlack Alclad Klear Kote Gloss. Kanske blir ett lager till avAlcladeninnan slutpoleringen.
#10 ingen fara, kapa gärna på du om det är med såna fina bilder🙂
Självklart har jag ett par sådana byggsatser på hyllan som ska byggas någon gång. Tycker nog att de byggsatserna ser hyfsat bra ut. Tråkigt bara att den inte går att bygga med den fronten som har hel kofångare, men det kanske kan gå att konvertera.
#11 Precis som Stefan W nämner använde jag Tamiyas Panel Line Accent Color. Den har en liten pensel i locket med en något böjd ände som man försiktigt håller mot springan, sen flyter färgen ut av kapillärkraften. Funkar riktigt bra, men undelaget ska vara någorlunda blankt och glatt för bästa effekt. Den kan även vara lite svår att få bort om man råkar få det på fel ställe eftersom färgen biter i bra. Annars kan man ju måla i springorna med en fin pensel, det är ju inte riktigt så petigt i detta läget innan topplacken kommit på. Kanske även funkar bra som du nämner med en fin spritpenna, men det har jag inte provat.
#12 #15 Tack för tipset! Jag lär mig något nytt varje dag på detta forum och tur är väl det!
/Dan
#16 Alltid trevligt att själv kunna ge nåt tips tillbaka. Men det är det som är det fina, man snappar upp lite tips här och lite där, om sisådär 20-30 år borde man va riktigt proffsig🙂
Inte illa! Känns som precis rätt kulör 👍 Har själv aldrig testat Model Masters akrylfärger, men det ser fint ut. Just blank akrylfärg kan jag uppleva som "svår" att få en vettig yta på. MM har ju dessutom några intressant kulörer för bilbygge.
AMT´s Camaro är Ok, men inte i klass med nyare Revell. Själv gillar jag den delade kofångaren, men jag vet att den hela är efterfrågad. Har väl funnits som resindel, vill jag minnas?
#18 Tackar!
Ja den färgen är precis som du nämner svår att få jämn yta på, så efterslipning är nästan ett måste. Men det var som sagt inga problem eftersom den blev riktigt hård i ytan och därför minimerar risken för genomslipning. Det är ju som du också nämner deras urval av dessa lite mer bil anpassade kulörer som gör färgvalet intressant. Jag har testat att späda färgen med en hel del olika thinners och retarder, men det blev ingen större skillnad vad gäller yta. Men det kanske finns nån därute som vet hur man får till det?
Någon Revellbyggsats av tidiga 70 tals Camaro har jag aldrig sett, finns det? Det hade ju varit kanon, som sagt lite högre klass på.
#19 Har du sett detta YouTube-klipp?
http://www.youtube.com/watch?v=GmesCwetGHQ
Tror inte Revell släppt någon tidig 70-tals Camaro, det närmsta är väl denna:
http://www.revell.com/model-kits/cars/85-2165.html#.UvIWoPl5Onk
Har, om jag minns rätt, släppts i en del olika varianter. (Det är en Monogram, inte Revell). För mig är den inte lika kul som en tidig 70-tals Camaro.

Jädra fin nyans!
Den blir kanonsnygg din murkla.
/Niclas
#20 tackar för YouTube klippet, nej hade inte sett det förut. Hemligheten med att få bra yta kanske ligger i att använda lacquer thinner, det har jag faktisk inte provat. Jag är också på hans linje att använda färgmärkets egen thinner, i MM´s fall verkar det ju finnas två att välja på. Det liknar väl i såfall vad Tamiyas upplägg vad gäller thinner till akrylfärg.
Problemet är bara det att det verkar svårt för MM återförsäljare i Sverige att även hålla thinner, antingen har dom det inte ens upplagt eller så är det nästan alltid slut på lagret. Fattar inte riktigt varför det ska vara så svårt att hålla med thinnern, det är ju inte den som är färskvaran precis? MM´s lacquer thinner på flaska vet jag inte om jag nånsin sett att någon har, däremot har jag en liten burk med MM-lacquer thinner. Man får förmoda att innehållet är samma som i flaskan, jag ska göra en testmålning vid tillfälle. Ska även prova om Tamiyas kan funka, den är oftast inte så svår att få tag på.
Angående Monograms byggsats som du länkar till kan jag hålla med om att den inte är lika attraktiv, jag har en variant av en sådan som är en 3in1 byggsats, där streetmachine varianten kallas midnight Z. I byggsatsen finns dock en uppsättning riktigt fina BBS fälgar och en snygg kompressormotor att norpa till något annat bygge🙂
#21 Kul att du gillar nyansen, man har ju alltid lite ågren när det kommer till färgval på bilar. Det är ju inte så självklart som när man bygger militärt. Hade även funderingar på både mattsvart med scallops, eller en klassisk maroon nyans🤔
Nu har jag i stort sätt fått färdigt chassit, motorn och inredningen. Chassit var en bra konstruktion med separat ram. Inredningen fick bli svart och vit, tror det kommer att matcha fint mot lacken. Motorn var ganska enkelt uppbyggd så det fick bli lite extra detaljering i form av tändkablar, diverse andra kablage, bränsleledningar, spjällaxlar med länkage. Det är bara kylaren med slangar som ska dit nu. Lite tråkigt var det med det fastgjutna 6volts batteriet i motorrummet, jag ångrar mig nu i efterhand att jag inte kapade bort det😕 Det ser lite trångt ut och det hade varit mer realistiskt med ett 12volts batteri i skuffen (alltså inte synts) till den här motorn.
Jag har här gjort en första testmontering av karossen på chassit för att se att all sitter rätt, och det tycker jag nog att det gör. Lagom låg och hjulen rätt placerade i hjulhusen. Det fanns två uppsättningar hjul med i byggsatsen som boxarten visar på första bilden i tråden. Men jag valde ändå en annan kombination som jag hade på lager till ett sånt här tillfälle. Däcken är från AMT´s Deluxe champion däcksats. Mycket fina! Fälgarna är egentligen en sats med lowriderhjul som har tillhörande låga breda däck. Men fälgarna passade bra till AMT däcken, behövde bara kapa ner fälgbredden på baksidan. Det är sånt här som är kul med bilbygge, lite konstnärlig frihet🙂
Jädrar vad snyggt!! Gillar motorn och hjulen och hela alltihop
!
/Dan
Jag har bestämt för mig att ZZTop har en liknande på ett skivomslag 🤤… mmmm, blysläde! 😎
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

#28 ZZ Top har bara haft en Ford coupe -33 vad jag kommer ihåg! Däremot så finns det en samlingsskiva som heter: A tribute to ZZ Top - Gimme all your top. Kan det vara den du tänkte på?

Stefan - Modellbyggare
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tackar, kul att ni gillar den🙂
-33 cupan från skivomslaget Eliminator och videon till Sharp dressed man är helt oförglömliga för en rock och bilnörd som jag.
Rotanimile POT ZZ🤦♂️😃 Måste nog gå och sova snart!
Iallafall ska Mercans kaross få lyktor och lite mer polering. Sen lite BMF chromefolie på rutlisterna, så det är en del jobb kvar. Får se om det blir nåt byggande den här helgen, Ska fira en kompis som fyller 40år i morgonkväll. Söndagen lär gå åt till vila och utvärdering av festen🤮, man måste vara stadig på hand när man ska skära folie.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu anser jag att det här bygget får vara klart, har petat dit de sista detaljerna och putsat lacken för sista gången. Jag är hyfsat nöjd med bygget, det gör sitt till att självaste byggsatsen var ett bra utgångsämne. Dålig passform och taskiga gjutningar kan knäcka vilken byggare som helst och resultera i ännu en modell på ofärdiga bygghögen.
Börjar med en bild på motorn.
Riktigt läckert, ser blytung ut!
/Dan
Mycket, mycket snyggt! 👍 Härlig glans i lacken, rena och vackra linjer, och ett både tufft och lite gulligt underbett i grillen 🙂
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#41, #42 Tackar så mycket! 🙂
Mercury ´49 har som sagt vackra linjer som original, men som blysläde blir blir den fulländad. Läste i någon biltidning att den första taksänkningen av en Mercury skedde redan i början på femtiotalet.

Den hoppas jag att man får tillfälle att se på någon utställning! Otroligt fin! 👍
Stefan - Modellbyggare
#44 Tack Stefan! Kul att du gillar den🙂

Wow!
Den blev skitfin du, härlig lyster och fin nyans på lacken.
/Niclas
#46 Tack Niclas!
Mycket av byggtiden gick åt till att få lacken bra, så det känns bra att få positiva reaktioner på detta jobb.🙂
/Henrik
Mycket stiligt bygge 👍 Snyggt lackjobb & kulör!
Personligen hade jag nog hellre sett en främre kofångare än en rollpan, men det handlar ju om smak & tycke.
Vem som var först med att choppa en '49 Merc lär vi kanske aldrig få svar på, men Sam Barris var säkerligen en av pionjärerna.
http://www.kustomrama.com/index.php?title=Sam_Barris%27_1949_Mercury
/Stefan
#48 Tack Stefan!🙂
Helt klart är det mycket med tycke och smak när det gäller custom, det är lite av grejen. Jag har minst två såna byggsatser till på hyllan, antagligen kommer de att få ett helt annat stuk.
Jag hittade förresten mina gamla foton på Camaron, det låg även några bilder på Cheva-53an i samma album. Camaron har andra fälgar nuförtiden, annars är den sig likt.
#49 Snygg Camaro 👍 Vilken motor har du i?
#50 Ja det är en trevlig bil både till utseende och körmässigt. Dock har den ingen våldsam motor, bara sin gamla goa 307. Den låter rätt och knuffar på lite lagom. Det mesta är original på bilen ( har bara rullat ca 8500 mil sedan ny ) och i hyfsat bra skick, har därför inte haft nån större lust att byta motor och annat. Det är ganska ont om oskruvade Camaros från den här tiden, så det finns väl nåt värde i det. Den har dock varit omlackerad en gång i originalkulören någon gång på åttiotalet, om den enligt mig förargliga bakvingen som bryter linjespelet kom dit då eller om den suttit från början vet jag inte. Men är ganska sugen på att ta bort den och ge den en ny omgång färg.
/Henrik
#51 Under gymnasietiden hade en klasskompis till mig en -72 Camaro med en 307:a, så jag vet hur det känns 👍 Ville inte skriva nå´t om vingen, men jag håller fullständigt med dig! Det finns ju en annan spoiler som är betydligt snyggare, men helt utan är nog det snyggaste.
/Stefan