Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1480 ggr
joche1
0

Ets och färg.

Jag har lite svårt att få ett bra färgyta på mina etsbitar. Jag grundar med vallejo primer och fortsätter med deras vanliga air färger. Oftast händer att färgen pärlar sig. Andra gånger ser det bra ut men är extremt känsligt för mekanisk beröring. Har ni några tips?

JohanRydberg
0

Ingen expert men om färgen pärlar sig så skulle jag gissa att etsen är fet eller smutsig, med andra ord, se till att göra rent bättre innan du målar.

/johan

Janne Nilsson
0

Jag är ganska nöjd med Vallejo Primer eftersom den är dryg och jag kan köra den i sprutan vilket gör den ännu mera dryg.

Tillverkaren rekommenderar att man kör den på högre tryck än normalt. Jag kör den på ca 50 PSI. Att värma färgen innan genom att låta den ligga 20-25 minuter i kranvarmt vatten är också att föredra.

Jag gjorde ett test. Där jag märkte att färgen genomtorkade, dvs blev slipbar krävde olika tider för olika material.

För polystyrene så krävdes det ca ett dygn. För resin ca tre dygn. För vitmetall och fotoets minst 5 dygn. Stora metaldelar kan nog behöva mer. Givetvis påverkar även rumstemperaturen detta. Sitter du i en fuktig källare tar det ännu längre tid och mindre tid på en torr varm vind.

Kanske kan det orsaka ditt problem?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

starhawk
0

Jag har aldrig grundat några etsbitar, jag bara målar på och det går hur bra som helst oavsett om jag sprayar eller penselmålar, fast å andra sidan använder jag inte Vallejo i någon form, det blir mest Model Master och Tamiya

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

joche1
0

Ja. Rengöringen har säkert varit bristfällig. Hur gör ni andra? Jag brukar låta skyddsplasten sitta kvar och bara skära bort den bit som behövs. Fördelen är att de andra bitarna är skyddade. Nackdelen är att den framtagna biten i princip är omöjlig att tvätta. Jag testade att skruva upp till 50psi, det var sannerligen högt! Jag tror jag ligger på 20PSI normalt när jag målar. Torktiderna är nog närmast sanningen. Jag har väntat kanske en halvtimme som Max. Jag gör nya försök idag!

Janne Nilsson
0

Jag tvättar allt när det är färdigmonterat. Tappar upp lite mer än ljummet vatten med rätt så mycket diskmedel i.

Stoppar ner modellen under ytan och vispar den fram och tillbaka. Borstar försiktigt men en liten och mjuk målarpensel.(Inte för modeller.)

Skölj av under ljummet vatten utan att ha en hård stråle. Låt torka en dag eller två.

Man märker om primern har torkat beroende på hur den uppför sig när man slipar den. Korvar den sig/ömsar skinn så är den inte färdigtorkad, går den att slipa så har den torkat.

Lycka till.

Kan ju även nämna att Tamiyafärg med Isopropylalkohol biter ganska så bra den också.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

joche1
0

En liten rapport hur jag fått ordning på det här: Ta bort skyddsplasten från hela etsarket. Kör i ultraljudstvätten med avfettningsmedel några minuter. Skölj av i ljummet vatten Häng upp på torkning Lägg på liquid mask på sifferreferenserna så det är möjligt att identifiera detaljerna efter följande steg. Förvärm lätt med varmluftspistol Lägg ett lager vallejo primer i ljusgrå nyans. Eftervärm med varmluftspistol. Låt efterhärda ett dygn. Den här processen har fungerat bra såhär långt. Tack för era förslag.