Spitfire
Har haft en liten klassiker på gång den senaste tiden. Blev sugen på att återuppleva barndomsminnen och inhandlade Airfix nya Spitfire i 1:72. Ett mycket trevligt bygge som ramlade ihop lätt måste jag säga. Testade Humbrols spraylack (satin) för enamelfärger på denna och är väl hyfsat nöjd, även om jag tyxker det var svårt att få den jämn. Dekalerna har jag skippat det mesta plottret och kört på de stora grejerna.
Tjusigt… gillar spitfire 👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Tack, om någon undrar så är det förresten snö under gräset på plattan :-)
ang dekalerna klarlacka modellenförst sedan på med dekalerna och sist på med ett lager mattlack.
#10: Aha! Jag har kört dubbla lager halvmatt (före och efter dekaler). Får inhandla en blank också, eller går det att köra med polish under och halvmatt över tro? Jag har testet lite med Pledge floor wax på ett kasserat projekt, men tycker den ytan blir för blank för slutfinish.

Snygg Spit !
Tumregeln är väl att ha en hyfsat blank yta att sätta dekalerna på, köra med dekalvätska och allt sånt och sedan dra över allt med en mattare lack, hur matt (jag kör alltid med Warhammers satin-lack för jag är lat) är väl mest en fråga om tycke och smak. Jag tycker inte det funkar att bara blanklacka där man ska ha dekalerna, eftersom man inte lyckas göra fläcken med blank lack lika stor som dekalen och då får man antingen silvrering eller så blir det olika blankt när man mattlackat efteråt. Är det lite silvrat kan det ibland räcka med att dra på ett lager eller två till av mattlacken.
Snyggt! Som tidigare nämnt. Pledge brukar fungera bra som klarlack innan dekaler. Var noggrann med att låta färgen torka riktigt ordentligt innan du drar på Pledge. Finns risk för krackelering ibland. Avsluta sedan med valfri lack. Om dekalerna silvrar ändå kan du med fördel ta ett rakblad eller en mycket vass hobbykniv och snitta dekalen där den har silvrat. Pensla sedan på dekalvätska och låt den torka. Det brukar fungera alldeles utmärkt.
Snyggt jag gillar basen!