Behöver hjälp!
Hejsan kära modelbygar-kollegor. Jag har en undran om någon av er vet ett/eller flera lim till modellbygge som INTE innehåller lösningsmedel?
Vad skall du limma för något och hur starkt skall det vara?
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
det skall vara helt vanligt modelbygge i alla former. men det får inte förekomma lösningsmedel där dessa byggen skall ske, därav denna jakt på lösningsfria lim. hoppas jag svarade på frågan
#3 tackar för tipset om jag förstår det hela rätt så innebär non-toxic att det inte innehåller lösningsmedel stämmer det? är det någon som har koll på tamiya limonene cement?? är det lösningsmedelfritt eller har man bara döljt lukten.
Mitt Gator lim är snart slut. Någon som känner till en försäljare?
#4 Tamiya har bara försökt dölja lösningsmedelsdoften med citrondoft. Testor/modelmaster har en non toxic som borde passa dig.
#5 Här t ex:
http://www.gatorsmask.com/gatorglueorder1.html
#6 Jag undrar det…Jag har själv Gunzes Mr. Cement Limonene Type. Det har inte alls någon doft/ångor av lösningsmedel och, enligt deras hemsida, så utvinns det ur citrus. Naturliga ingredienser, skriver man.
Från Wikipedia:
Limonene and its oxidation products are skin and respiratory irritants, and limonene-1,2-oxide (formed by aerial oxidation) is a known skin sensitizer. Most reported cases of irritation have involved long-term industrial exposure to the pure compound, e.g. during degreasing or the preparation of paints. However, a study of patients presenting dermatitis showed that 3% were sensitized to limonene.[17]
Although high doses have been shown to cause renal cancer in male rats,[18] limonene is considered by some researchers to be a potential chemopreventive agent [19] with value as a dietary anti-cancer tool in humans.[20] There is no evidence for carcinogenicity or genotoxicity in humans. The IARC classifies D-limonene as a Group 3 carcinogen: not classifiable as to its carcinogenicity to humans.[17][21]
No information is available on the health effects of inhalation exposure to D-limonene in humans,[dubious – discuss] and no long-term inhalation studies have been conducted in laboratory animals.[citation needed]
D-Limonene is biodegradable, but due to its low flash point, it must be treated as hazardous waste for disposal.[citation needed]
#4 För att tunna ut limmet eller torka bort överflödigt lim används vanligt vatten. Av det kan man dra slutsatsen att vatten är lösningsmedlet i limmet, men helt säker är jag inte.
#5 Rebell hobby säljer Gators Acrylic Photo Etch Glue, ser dock ut att vara annan flaska.
Alfa hobby har också Gators grip lim.
Det jag tror man menar med lösningsmedel i det här fallet är ett lim som löser upp plasten och får det att fästa på det viset.
Ett lim som inte löser upp plasten skapar istället en fog som håller samman de bägge delarna som skall sammanfogas.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
#6 tackar för tipset! bara så att jag älskar just tamiya för den smidiga burken med inbyggd pensel. tycker dom är så smidiga att använda. aldrig testat "piplim" som testor. ser mindre smidigt ut men är kanske bara en vanesak.
#7 tittade på Gunzes Mr. Cement Limonene Type men hittar ingen Svensk återförsäljare av den, vet du om någon? måste nämligen beställa från Sverige. (företag)
Tamiyas limonene lim både extra thin och vanlig bör väl vara likvärdig Gunzez? Detta finns åtminstone att köpa från alfahobby. 🙂
#11 Sorry, vet ej. Köpte min här:
http://www.jadarhobby.pl/mrhobby-mc130-mr-cement-limone-40ml-p-15857.html?currency=EUR
#12 Finns Tamiyas limonene lim i 2 varianter? Vet inte om Tamiyas lim är identiskt med Gunzes, har bara "sniffat" på Tamiyas limonene lim men det säger ju inte så mycket.
Dock använder jag såväl Tamiya Extra Thin som Gunzes Mr. Cement S. Här tycker jag att det finns en viss skillnad, även om den inte är stor.
Bara för att förtydliga: Det är enbart flaskan, på bild, med orange kork som är av limonene typ.

Man får ta med i beräkningen att Gator inte limmar lika starka fogar som "konventionellt" plastlim, annars är Gator ett utmärkt lim, jag brukar använda det till huvar, ets och resin-delar som inte tar nån last
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus