Model Master Enamel
Hej alla byggare! Har varit borta härifrån i två år men tänkte komma igång med byggandet igen. Har bland annat hunnit med att flytta tillbaka till Sverige och nu har jag lite problem att veta vad jag ska använda. Jag har tidigare bara airbrushat med Model Masters Enamel färger och förtunnade det med något som heter white spirit. Vad för förtunning i Sverige motsvarar det? Har läst om terpentin och cellulosa men blir inte riktigt klok. Var kan man beställa Model Master Enamel färger i Sverige? Humbrol verkar bara mycket vanligare, är de likvärdiga och funkar de att blanda och att använda samma förtunning till båda? Va mycket nöjd med MM enamel o white spirit så vill helst inte byta o lära mig något nytt även om jag förstår att akryl har sina fördelar.

Hej Texxas, kul att se dig på forumet igen! Jag vet inte så mycket om MM-färger, det gör säkert nån annan, men i vilket fall som helst, välkommen! 👍och lycka till med byggandet //Peter
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
White Spirit finns hos konstnärshandlare. Jag hävdar att det är som en svagare variant av lack-nafta medans andra har andra åsikter.
Virago Hobby har Model Master, det skall finnas några fler men jag har inte dessa i huvudet.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Som Janne påpekar i #2 så säljer Virago Hobby Model Masters enamelfärger. Vet faktiskt om det finns någon annan i Sverige som säljer deras enamelfärger? Model Masters sortiment av akrylfärger finns dock att finna hos t ex Hobbia m fl.
Vill du handla utanför landets gränser så finner du MM´s enamelfärger hos bl a Sockelshop.
Värt att notera att det sortiment av MM enamelfärger som finns att köpa i Europa inte är lika brett som det som finns i USA. Med andra ord - det finns ett bra mkt större utbud av kulörer att finna i USA än i Europa.
Model Master har en förtunning avsedd för sina enamelfärger och airbrush. Funkar väldigt bra. Den har nr 1789.
White Spirit är, enligt min mening, detsamma som lacknafta. Utan att veta med säkerhet, så kan jag tänka mig att det finns variationer från tillverkare till tillverkare av White Spirit/Lacknafta. Innehållet behöver inte vara 100% identiskt alla gånger, kan jag tro.
Cellulosaförtunning lär gå att använda, som förtunning, vid airbrushing av enamelfärger. Har dock inte testat det själv.
/Stefan
Välkommen tillbaka Texxas! Det var länge sedan. Säger som Roca. Kan väldigt lite om MM men kul att se dig här igen!
#3 Jag vill återigen höja ett varningens finger om cellulosaförtunning. Det fungerar absolut som förtunning men var försiktig då vissa varianter är fruktansvärt starka och smälter plasten direkt. Sedan innehåller det Toluen vilket är starkt cancerframkallande = MASK PÅ!
Suveränt till rengöring av AB:n är det dock.

Ett tips, jag har köpt Model Master Enamel på eBay. Dom där borta är tydligen inte så noga med vad man får och inte får skicka. "Business as usual" som amerikanerna brukar säga.
"den här är en annan, en Airfix"
Kul att du är tillbaka Texxas! Har också sökt efter model masters egna enamelförtunning i sverige men det slutade med att jag fick beställa från england.

Tidigare köpte jag Model Master från Harambee hobby, rätt över disk! då har man fördelen att kolla på färgen direkt, tyvärr ombildades huset till bostadsrättsförening som tyckte att affärerna skulle betala deras skulder dvs kraftigt höjda hyror, så butiken är nedlagd, Helen söker visst nya lokaler men vet inte hur läget är just nu.
På sista tiden har jag köpt Model Master av Lunds Tågshop, dom har ett ordentligt utbud av både enamel och akryl, finns som webshop på Tradera. För övrigt kan jag nämna att Model Masters Akryl är dom bästa akrylfärgerna jag stött på.
White spirit är som tidigare nämts ett av dom otaliga namnen på Lacknafta. Själv använder jag cellulosaförtunning, sprayade min Vulcan i skala 1:72 med enbart cellulosaförtunnad MM, ingen tendens till smält plast där inte. Men det luktar en del så en spraybox är bra att ha. Cellulosaförtunning är dessutom det effektivaste penselrengöringsmedlet.
Att köpa Model Master enamel från USA har jag försökt! det blir tvärstopp! däremot kan man köpa MM akryl därifrån. Jag har köpt en del MM enamel från England däremot. Relish Models har en hel del, det enda dom vägrar på är sprayflaskor, får visst inte gå via flygpost.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Tack för alla svar! Håller på o bygger spraybox nu så snart kör jag igång med modellerna.
Modelljärnvägsspecilisten i Luleå har Model Master sortiment.
http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=1542
Peter