Undran
Har just fått min Testors modell av Blackbird, det står i byggbeskrivningen att man bör tvätta delarna med diskmedel och vatten, precis som en resinmodell! Tvättar dom andra tillverkarna sina delar innan leverans eller är Testor extra petiga?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Som regel tvättar jag alltid alla, oavsett fabrikat! Det för att bli av med släppmedel och annat joks som kan finnas på delarna efter tillverkningen, som ställer till problem när man skall måla.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Jag läste i en modellbok en gång att om man är extra nogrann kan man före målningen tvätta modellen men en blandning av mycket vatten och ytterst lite diskmedel, men jag har aldrig hört talas om att tvätta delarna innan hopsättningen på en vanlig styrenmodell. Påverkar det Limfogarna eller är det bara färgen/lack som påverkas?

#2 Jag tycker att det är praktiskt att tvätta av delarna medan de fortfarande sitter på gjutramarna. Ljumet vatten, lite diskmedel. Försiktigt med en tvättsvamp, akta små spröt och dyligt. Sköljer därefter av under rinnande vatten och låter det lufttorka, Klart!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#3 Samma här.

Hmm skulle man inte kunna blötlägga det över natten i varmt vatten med diskmedel i, och sedan skölja av det på morgonen? Är lite osäker på att tvätta fina detaljer med svamp!

#5 Man måste vara försiktig, det samma gäller ju t.ex. pitotrör m.m. Har inte provat att låta det ligga över natt, men kan inte se några problem med det. Skall man ta bort färg så är man ofta rätt tuff mot plasten med medel. Där det är mycket gjutna detaljer på delarna så använder jag en tandborste.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Oftast tvättar jag också modelldetaljerna på liknande sätt som StefanW och TommiN, men jag ser inga hinder till att man inte skulle kunna ha detaljerna blötlagda över natten.

Inte jag heller,det är väl inte så att detaljerna löses upp under natten….

#8: Då kan man tala om aggresivt vatten! 

japp,stoppa ner handen så är den borta också
.

#10: Men du skulle ju ta upp pirayorna först!!! 

Ahhaa
!

Hmmm jag tror det här är på väg att spåra ur lite…
Nå jag tänker använda mig av blötläggningsmetoden, om jag överhuvudtaget gör något, vi får se hur det går!

#13 ja det vart lite sent,så det spårade ur lite
,nåja,jag har iallafall blötlagt mina detaljer,och ärligt talat så har inte jag märkt någon skillnad.

#14 Ofta ser det helt ok ut och fungerar säkert utan tvätt med! Men jag chansar inte (det tar inte så lång tid, samtidigt så ser man om alla delar finns med) och då vet jag att ytan är ren!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Jo det är sant,jag tvättar också mina för säkerhets skull.

#13: Ja, jag får också be om ursäkt för att det spårade ur. I alla fall så tvättar jag också delarna för säkerhets skull. Lite halvljummet såpvatten eller vatten med diskmedel och lite försiktigt borstande med en gammal tandborste och sedan låter jag delarna självtorka. Då är i alla fall släppmedel och oljigheter borta.