Råd?
Är det någon som har några bra råd när det kommer till detaljmålning och maskering, har lite problem med att få det snyggt

Hur menar du,vad gäller det generellt,figurer eller?

#0 Välkommen hit!
Vad är det du bygger?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Tack så mkt, jag bygger just nu bilmodeller så det är detaljerna på karossen och interiören som jag har problem med. Det blir lite små kladdigt liksom
Kromlister är inte så lätt! Det finns ju Bare Metal Foil som man kan använda för att få snyggt krom. Det ska finnas nån sida med massor med bra bilbyggartips, kommer inte på var den finns just nu. Att först maskera och sen måla svart innan man med en teknik liknande drybrushing dra silverfärg i en tunn rand, brukar funka rätt bra.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Som Stefan sa,välkommen,mycket fin Camaro.
Ja, just det, glömde säga välkommen ju!
- Välkommen!
Azgaron
Tack så mycket för råd och välkomnanden:D
Jag har hört lite om Bare Metal Foil men aldrig fattat vad det är för något?

Stefan - Modellbyggare

Finns inget som jag hittills provat som slår BMF på fingrarna när det gäller krom på en modell. Håll dig till den vanliga och inte den som heter Ultra bright då den är tjockare och mycket mycket svårare att få till snyggt. Har ett halvt ark med den extrablanka som inte är värt ett jädra dugg för mig.
Fast om du vill ha det för att testa så skickar du på mig en adress så kommer det på posten. Om du fixar till det hyfsat med den tjocka varianten lovar jag att du kommer att älska den vanliga tunna när du läggar vantarna på den.
Skicka mig ett meddelande med din adress så har du det nästa vecka i brevlådan.
Kan annars rekommendera att handla direkt av firman i USA, med nuvarande dollarkurs och lite tur med tullen så gick den senaste leveransen på 47 kr/arket inklusive frakt och det är helt oslagbart billigt.
Skickar med en bild på min Nomad 56:a så får du se vad det går att få till med kromfolien. Läs BMF-instruktionen noggrant, det står en del där som kan spara in en och annan svordom
Allt utom grill, kofångare och fälgar är gjort med den tunna varianten av folien.
Niclas

Snyggt Proosen!!! Gillar färgkombinationen på den här chevan och det snygga detaljarbetet med krom osv.

Stefan - Modellbyggare

Otroligt snyggt bygge!!! 

#10 Otroligt snyggt bygge! Hör av mig till dig:D
Vart brukar ni köpa era modellgrejer, modeller, klarlacker färger och allt annat som är bra att ha. Måste bara säga att det är väldigt trevliga personer här och att jag fått ett otroligt trevligt bemötande, tack så mkt!
Instämmer, mycket snyggt!
Azgaron

#15 Trevligt att du känner dig välkommen! Några följd frågor: Tänker du köpa inom Sverige eller vill du ta hem utifrån? Bor du nära någon större stad? De flesta av oss köper från olika ställen beroende på vad vi skall ha och vad det får kosta!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Otroligt snyggt bygge det där,tummen upp.
#17 Jag bor i Karlstad och det finns inget större utbud på några modeller här. Än så länge har jag beställt från virago hobby via nätet och köpt en revell modell på leklådan i karlskoga:P
Men det är svårt att beställa material utöver modellen då jag knappt vet vad jag behöver riktigt.

gör som jag,först skriver jag en lista över tex. alla mina färger,och sen drar jag till stan och köper såna färger jag inte har på min lista,man vet aldrig när man får användning för dessa färger,hellre ha för mycket än för lite,annars är ju nätet en bra resurs,vad behöver du?
Färger har jag samlat på mig en del, de säljer humbrol färger på en leksaks affär inte alltför långt bort. Jag brukar spreja på med en airbrush från biltema som man kopplar till en drivgastub. Jag skulle behöva ha någon bra klarlack eller något som skyddar den målade ytan efteråt. Jag vet inte riktigt vad man behöver och så, är ny på det här

Det där är en bra fråga,jag är också ute efter någon bra klarlack,fast o andra sidan så använder jag lite hårdare klarlacker på mina projekt som jag motivmålar.

#21: Här är några artiklar där du kan få lite råd, tips och synpunkter:
Vad behövs för att komma igång?
En Seriös nybörjare
En seriös nybörjare 2
En seriös nybörjare - sista delen
How-to guides!
#22 den hjälmen du målade är jätte läcker, jag försökte med biltemas klarlack men den var inte av världens bästa kvalite om man säger så:P
#21 tack så mmkt, ska läsa de artiklarna:)