Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1993 ggr
Filbrännan96
0

Tamiya liquid surface primer?

Någon som vet vad syftet med den här är om man ska använda den?

Funderar på att skaffa den då jag såg på en video att en kille använde den som flytande spackel och trädde på i skarvar och på andra synliga ställen

Är den tänkt som spackel eller ska det vara nåt annat? 🤔

"It´s all about the details"! Cool

Rone
0

Den går helt klart att använda till att spackla skarvar och repor och sånt, jag använder den dock mestadels för att få till lite grövre metall struktur på t.ex. stridsvagnspansar

Det finn också en liknande produkt som heter Mr. surfacer, den finns i lite olika konsistenser, även Mr. disolved putty kan användas för såna ändamål. Den använder jag till att få till grov gjutstruktur på t.ex. stridsvagnstorn.

Det luktar ganska kraftigt om de här grejorna, och så måste man tvätta penslarna i starkt lösningsmedel. Det går väl även att spruta på den om man späder med rätt lösningsmedel.

Filbrännan96
0

Då låter det som att jag kommer att göra ett nytt inköp av denna form av spackel då det känns smidigare att ha spackel i flytande form än vad trög-tubs spackel är. På nått sätt har svårt att använda tub-spackel. Kanske behövs mer träning men men 🤪

Rone
0

Annars är väl det vattenbaserade spacklet Perfect plastic putty från Deluxe det enklaste just till skarvar och glipor. Bara att fylla i och sedan torka bort överflödet med fuktig trasa eller tops. Dock ingen höjdare på släta ytor.

Proosen
2

Ett tips angånde "trögspackel"

Jag tar och doppar penseln i t.ex. etylacetat och rör runt i lite spackel och får då en tunn, penslingsbar soppa att spackla med.

En tub räcker i en evighet på det viset.

/Niclas

Charlie82
1

Tamiya Surface Primer (TSP) använder jag på samma sätt som Mr Surfacer. Ett tips är att pensla på TSP i skarver, små glipor m.m. och låta det torka. Ta sedan en topz doppad i isopropylalkohol eller Tamiya X20 eller liknande och dra topzen vinkelrätt mot skarven. Då tvättar man bort överflödet och spacklet förblir i skarven. Dra man topzen längs skarven så kommer man att "gräva ur" spacklet till slut.

Kom ihåg att TSP, Mr Surfacer m.fl. bara fungerar på väldigt små glipor och skarver. Du blir nog tyvärr tvungen att använda trögspackel för att kunna fylla större hål och glipor. Personligen gillar jag Milliput tvåkomponent, Tamiyas White Putty, Squadron Green Putty och Perfect Plastic Putty.

De flytande spacklen som TSP m.fl. har ju många fler användningsområden än bara spackling. Som Rone skriver så är det bara fantasin som sätter gränser. Går även bra att förtunna och använda som primer före målning.

Filbrännan96
0

Tack för alla tipsen! 👍

Men dem här orden "etylacetat " och "isopropylalkohol", vad är det för nåt och vart kan man isf köpa det!?? 🤔

Charlie82
1
ElLobo
0

Och etylacetat är kemiskt ämne som förr fanns att köpa på apoteken i litersflaska men som efter privatiseringen bara finns i 5-liters dunkar hos färghandlare. En del undantag finns fortfarande, men …

Etylacetat används vanligen som lim i samband med plastmodellbygge (styrenplast). Det "svetsar" ihop plastdelarna och skarven blir starkare än plasten i övrigt. Precis som Proosen skriver är det perfekt till att blanda med spackel för att få ett flytande spackel som går att pensla.

Janne Nilsson
0

Det fungerar bäst med Humbrols Filler och Hagmans.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

starhawk
0

Etylacetat går att köpa i inte alltför stora flaskor hos Rebell Hobby om jag inte minns fel, och många flytande plastlimmer består ju huvudsakligen av etylacetat. 

Bland spackel så finns det ju också "gräddfils-spackel" som jag brukar kalla det, för det har konsistens ungefär som gräddfil. Vallejo har en bra variant (säger jag som för övrigt är en Vallejo-hatare) tänker inte ens försöka mig på att säga vad den heter eftersom försäljare har andra namn på den, på flaskan står det emellertid Model Color Putty, den finns hos Hobbybokhandeln

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus