Sandsäckar
Hej alla plast entusiaster!
Någon som har förslag på hur man kan göra egna sandsäckar i skala 1/35 alla tips av intresse.
//Magnus

Obegagnade portionssnuspåsar vet jag att en del använder. Jag vet dock inte hur de är i storlek eller vilken skala de kan passa till.
Har försökt mig på att leta på nätet efter just sådana tomma snuspåsar för snustillverkarna köper sådana på rulle i en enda lång längd där matarmaskinen "svetsar" ihop påsen i lagom storlek…men jag får inga vettiga träffar, eller inga träffar alls för att vara helt ärlig på just sådana påsar..har även vänt mig till snustillverkare och frågat vart de köper in sådana påsar men ej fått svar.

Det går väl att köpa en stock med dosor och sedan låta portionerna ligga och torka ett tag innan de förseglas med lack och täckfärger? Det borde väl ta bort det mesta av lukten.
#3 Jovisst, men om du inte snusar och vill lägga ut så lite som möjligt (nikotinet kostar) så välj då en nikotinfri lime/mint variant som heter Onico tror jag :) den lukar i alla fall fräsht :)
#3 Kom på att det ska vara den mindre påsen så du får vända till alla nikotinfria sorter då som har "mini"…den överensstämmer bättre med 1/35 skala.
jag har kollat en del på "mini" påsarna och tycker dom stämmer hyfsat bra i storlek. jag har inte provat att göra något diorama av dom än men ska nog ta och köpa en dosa general mini eller chatch eller liknnande och testa med.
men jag som snusar kommer ju självklart att snusa dom först :)
lite äckligt kanske några tycker, men använd snus luktar mindre. + att snus är dyrt så jag låter inget förgås:)
snus påsarna stelnar ju efter att man använt dom så på så sätt kan man nog forma dom till en bra mur medans dom är ny utlagda så att säga.
en ide då är att man pressar en bit tyg i leran innan den torkat helt så får man en mer korrekt struktur på säckarna.
vad kostar Green stuff? är det värt köp gentemot snus m.m
Mja… Kan vara att snus är billigare per sandsäck, men gs är ju användbart till ganska mycket mer…
ja jo det är sant, vad kostar det ungefär och hur mycket får man då? modellbyggare med tajt budget haha
Här haglar förslagen in ser jag , pås snus lät som ett intressant alternativ då jag är snusare haha.
Tackar för alla tips Med vänlig hälsning Magnus🙂
#11 Ett paket kostar nog mellan 50-100 kr, beroende på storlek, men även en mindre förpackning torde räcka ganska långt…
Ett alternativ är ju att sluta snusa och lägga dom pengarna på hobbyn. Kan tänka mig att det går åt en del pengar på snus.
Men å andra sidan sa min far om att han hade socker i kaffet:
Någon last måste man ju ha kvar.
#14 Eller som det skrevs tidigare i tråden, att återanvända snuspåsarna som hobbymaterial :) Rökarna kan spara askan i askkopparna att vädra brända fordon med :)
:-D
Jag kan bidra med använt snus. Billig pris bara för dig kompis!
Cool, nu lär det dyka upp gamla snusar och cigarettfimpar i skala 1/1 på kommande dios :)
Mini stuff säljer några sandsäckar fast det är väll billigare med snus och ser ungefär likadant http://www.ministuff.se/sv/terrang-dioramatillbehor/andvandbart-stuff/sandbags-flexible-25pcs.html
Jag försökte använda prillor (oanvända) som sandsäckar i mitt metrodiorama, jag la dom först att torka så dels lukten och "rinnet" skulle försvinna. Blev stenhårda så man fick så att säga massera dom för att få dom fogliga, sen pensla jag med utspätt vitlim för att fixera men när dom väl hade torkat så hade prillan absorberat vätskan och skrumpnat ihop så dom var helt rynkiga.
Nä det är nog både billigare och lindrigare att använda Decaius tips om gs eller köpa "riktiga"
Surrounded? Great then we can attack in any direction!
#21 Ser bra ut! Vadå så du doppar i lera sen knyter dom? Vanlig lera ? Vatten och jord?