Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pansar
Läst 1809 ggr
Tarmvred
0

Två generationers modellbyggande

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I sin ungdom byggde min farsa en Matilda som på något sätt hittat hem till mig längst inne i ett dammigt skåp. Jag minns att jag beundrade den som liten och tyckte att den var hur häftig dom helst.

Så till julklapp i år så ska farsan få tillbaka den… tillsammans med en likadan som jag gjort monterade på en enkel platta. Min ska naturligtvis vara mycket snyggare för att visa gubben att den yngre generationen ligger milsvis före ;)

Nu vore det ju synd om farsan skulle hitta in på den här sidan och upptäcka vad han ska få i julklapp men mitt bekräftelsebehov gör att jag tar risken :)

Tarmvred
0

Vagnen är påbörjad sen ett par möten hos IPMS Uppsala och ska målas i samma trefärgskamouflage som på boxarten. Maskeringen var ett hästjobb. Det förvånar ständigt hur många timmar man kan lägga på att justera tejpbitar… och sen så kan slutresultatet bli precis hur som helst ändå :P

Efter lite googlande så upptäckte jag att den ljusblå färgen egentligen ska vara mer grönaktig men tanken på en delvis ljusblå stridsvagn tilltalade mig så mycket att jag låtsas att jag aldrig sett det.

Tarmvred
0

Eftersom det blir ett hetsbygge för att få allt färdigt innan jul så blir det i stort sett out of the box. Enda undantagen är radioantennen, bogservajrarna samt att besättningen får hornethuvuden.

petzon
0

Härligt, visa "gubben" att plastbygget gått framåt sedan "Hedenhös"

[Jarl]
0

Haha det var en rätt snygg pansarvagn din farsa ha byggt!

IKV91
0

Matilda är en riktigt kul byggsats! Byggde en 2010 som finns här. Det finns lite tips kring färgval i tråd även om ett tips råkade bli fel.

http://modellbygge.ifokus.se/discussions/4d713edeb9cb4622330556a4-tamiya-135-matilda-mkiiiiv

http://modellbygge.ifokus.se/articles/4d713ddeb9cb462221054e02-tamiya-135-matilda-mkiiiiv-del-2

Lycka till/Roger

fjantomen
0

Tamiyas Matilda var en av de trevligaste byggsatser jag byggt. Värd varenda krona. 👍 Hoppas farsgubben blir glad.

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

Dioramabyggare
0

Någon som vet var namnet "Matilda" kommer ifrån?

ElLobo
0

#7: Enligt Wikipedia en:

"General Hugh Elles, the Master-General of the Ordnance, is credited with giving the tank the name Matilda "due to the vehicle's diminutive size and duck-like shape and gait." but the codename "Matilda" for the project was created for Vickers at the time of drawing up the specification in 1935."

Dioramabyggare
0

#8: Samma Vickers som tillverkade kulsprutor?

ElLobo
0

Ja, samma företag. Eller samma koncern var det kanske.

Tarmvred
0

Sista lagret färg, snart dags att titta på resultatet. Jag har ignorerat alla god råd avseende färg och kört på Tamiyas instruktioner. Hur ofta för man möjlighet att måla beige, grönt och ljusblått på en stridsvagn :)

Har även börjat med basplattan som blir så enkel som det bara går. Laminerad bänkskiva med nya sidor av plastic card. Återstår bara lite puts och lite färg.

Önskar att jag hade lite högre byggtakt, deadline kommer närmare…

Tarmvred
0

Under all tejp dolde sig en förvånansvärt bra resultat.

Innan jag lade på den blå och den gröna färgen duttade jag på maskol på utvalda ställen som jag gnuggar bort för att simulera slitage på de överliggande färgerna.

Tarmvred
0

Då var det bara resten kvar, men nu känns det faktiskt som att det finns en chans att ro i hamn projektet innan jul.

Tarmvred
0

Det tar sig. Även om i långsammare takt än man kunde önska.

Tarmvred
0

Tidsplanen är som följer:

Söndag: Dekaler, lack och figurmålning.

Måndag: Vädring

Julaftonsmorgon: Resten

Tajt? Inte alls, man jobbar bäst under press :)

Tarmvred
0

Det blir nog på målsnöret…

Tarmvred
0

Som tur är så drar julfirandet inte igång förrän ikväll så jag hann till slut klart.

Tarmvred
1

Tidspressen(alltid skönt att ha något att skylla på) har inneburit att många detaljer inte har fått den kärlek de skulle behövt men det är ju inte i mitt vitrinskåp den ska stå :)

IKV91
0

Det blev riktigt bra trots tidspressen./Roger

lanm65
0

Den där vart ju riktigt fin. Blev far dig glad över julklappen?

Tarmvred
0

#20 Han blev riktigt nöjd. Nästa år blir det nog mer av samma fast en panzer III den gången. Men då ska jag se till att börja i tid :)