Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 2803 ggr
Dioramabyggare
2013-12-15 22:00
0

"greenstuff"

Jag fick tips av en vän på ett annat forum om en sorts skulpturmaterial som heter "greenstuff". Någon här som har erfarenhet av att använda det? Innehåller det resin? Fungerar det att slipa, borra, fila, skära? Är det aggressivt mot plasten i injektionsgjutna modeller? Är det målningsbart med lösningsmedelbaserade Humbrolfärger?

Förpackningen jag hittade bild på ser ut så här:

ElLobo
2013-12-15 22:16
0

Det finns många trådar på sajten där det har använts green stuff, nu senast i tråden om Decaius SdKfz 263, där han skulpterat lite utrustning.

Dioramabyggare
2013-12-15 23:13
0

Hallå, vargen, och tack för tips och för länk!

(Vem svarar först, om inte ElLobo…👍)

Decaius
2013-12-16 00:39
0

Det är en tvåkomponentslera som lufttorkar på ca 12 timmar när du knådat ihop den. Använd gärna våta verktyg när du bearbetar den ohärdade leran, den är lite klibbig annars. Den är användbar till mycket. Efter härdning är den som plast, så du kan slipa den. Den smälter inte ihop med plasten, inga kemiska reaktioner alls, vad jag märkt! Lycka till! /Calle

Dioramabyggare
2013-12-16 00:53
0

#3: Jättetack för svaret! Stadens konstnärsbutik ska läggas ner till årsskiftet, men det finns en pysselbutik nere i stan, och jag ska kolla med innehavaren om hon har möjlighet att ta hem greenstuff.

Decaius
2013-12-16 08:11
0

#4 Ingen orsak! Leksaksaksaffärer som säljer warhammer-saker brukar sälja GS annars! Eller gamemaniacs.se

Janne Nilsson
2013-12-16 08:21
1

Mina tips.

Skär bort någon millimeter eller två på vardera sidan mittlinjen. Ibland kan det förhärda just i gränsområdet vilket gör den klumping och svårarbetad.

Se till att blanda väl. Fast proportionerna är inte så viktiga. Ju mer blått man har detsto mer gummilikt blir slutresultatet vilket sällan är önskvärt. Ta istället kanske ca 1/3 av det blåa i varje mix.

Man kan även använda handcreme för verktygen.

Arbetstiden är max 1,5 timmar. Men för att härda ordentligt så gäller 12-24 timmar. Ett bra tips är att sätta den i närheten av en 40W glödlampa eftersom värme skyndar på.

Upptäcker man att man inte hinner göra av med allt som man har blandat till kan man stoppa det i en zip-påse och lägga in i frysen. Den håller sig gått och väl en vecka då.

En annan populär lera är Magic Sculpt. Själv använder jag båda eller en kombination av dessa två. Dvs jag blandar dem varandra.

Du kan hitta bägge dessa leror och mycket mer här.

http://www.sylmasta.com/acatalog/index.html

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

starhawk
2013-12-16 13:31
0

Jag blandade det för hand och knådade den för hand inga handskar, i början var den lite hård att knåda men sen gick det bättre, det är lätt att se när den är färdigknådad då har den en jämn grön färg, ibland blev det som en tunn sträng av hård massa i mitten just där dom sitter ihop. Det är ju epoximassa så det har ingen påverkan på plasten och kan slipas, målas och bearbetas precis som epoxi-lim, emellertid är det en ganska hård lera så det kan vara ett visst jobb att forma den till intrikata detaljer

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Janne Nilsson
2013-12-16 13:49
0

Om lerar är färsk så är den rätt mjuk att knåda.

Janne Nilsson

Banjoman
2013-12-16 23:20
0

Hur skulle de av er som har testat några eller till och med samtliga säga att Green Stuff, Magic Sculp respektive Milliput förhåller sig till varandra? Någorlunda utbytbara? Eller har de var sin uppsättning för- respektive nackdelar? I så fall vilka? 🤔

Undrar sign. "Nyfiken på kitt", dvs.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
2013-12-17 07:35
0

#9: Bra fråga, jag är också intresserad av svaret, har bara använt Green Stuff fast det hette inte det på den tiden

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Joppo
2013-12-17 15:16
2

Jag upplever att Green Stuff är betydligt hårdare och segare än Milliput och Magic Sculp när man skulpterar det. Man skulle kunna jämföra GS med kola medan MS och MP är mer som lera. MS och MP är i ohärdat tillstånd lösbara i vatten, vilket GS inte är.  

Personligen brukar jag använda GS till små detaljer såsom fickor, skärp med mera och MS eller MP till större skulpturarbeten.

Janne Nilsson
2013-12-17 17:31
1

Håller med Joppa här med det tillägget att man blandar i 1/4 bitfärdigmixad Green Stuff(Duro) men 3/4 bit Magic Sculpt. Det gör den lätt att kavla ut tunt samt förlänger arbetstiden något.

Milliput skippar jag. Ofta är den gammal och hård när man väl köper en.

Janne Nilsson