Ramsned Rolls
Halloj! Har en plastbyggsats av en RR i skala 1/16. Problemet är att ramen/chassiet är krokigt som en banan.. Jag funderar på att lägga ramen i hett vatten och sedan lägga tyngder på tills den har svalnat.
Har någon annat haft något liknande problem och hur löste ni det?
Jag skulle kunna bygga chassiet komplett och sedan tvinga fast den mot bottenplattan av bilen men vill helst ha ramen rak utan spänningar.
Vis av erfarenhet från trämodeller lönar det sig att ha köl och spant rakt och vinkelrätt innan man fortsätter att bygga..
Förslag mottages tacksamt!
/Dan
Inte för hett vatten då krymper plasten
#2 Tack för varningen! Jag ska prova med varmt vatten i helgen.. blir det inte bra får jag kanske bygga en ny ram med mässingsprofiler. Vore läckert med lite tyngd i modellen, lite sådär Pocher-känsla..😉
/Dan
Nä, det gick inta alls att rikta med varmvatten och varmluftspistolen vågar jag mig inte på..
Det blir till att göra en ny ram i metall, jag tänkte mig rambalkar i aluminium och tvärstagen i mässing. Jag har hört att om man blandar olika metaller kan det bli nån sorts rost /oxid när metallerna reagerar med varandra. Är det någon här på forumet som vet om det går bra att CA-limma ihop mässing och aluminium?
Dom två mässingsrören nederst i bild passar i varandra, kan någon gissa vad de ska bli för något?? TIPS: Oumbärligt i varje riktigt garage…
/Dan
#4 Det du talar om kallas för bimetallkorrosion eller galvanisk korrosion, och uppkommer när två metaller med olika ädelhet (korrosionspotential) står i kontakt med varandra och med en elektrolyt. Jag tror att risken i sammanhanget är relativt liten … 😉
För riktiga fartyg, som ju har skrov m.fl. delar i olika metaller, och som ofta omges av elektrolyten "saltvatten" är detta ett högst påtagligt problem, som brukar lösas med tillhjälp av en s.k. offeranod. Återigen ingenting jag tror att du behöver bekymra dig om att installera … med mindre att du planerar en undervattningsrolls … 😎
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#5 Tack för ditt snabba och utförliga svar! Jepp, det var di där galvaniserade di kallart som jag menade.. Ja, det vore ju skönt att slippa bulta fast en offeranod på ramen, fast åandrasidan kanske det behövs om det droppar salta tårar 😭av förtvivlan och frustration medans man täljer till metallerna så att allt passar..
/Dan
#6 Väl bekomme 🙂
Jag fick anledning att sätta mig in lite hjälpligt i det där med galvanisk korrosion i fjol höstas, när jag en dag upptäckte att det stod en tunn men dock stråle vatten rakt ut från mitten av ett vattenledningsrör i källaren i fastigheten där jag bor!😮
Det visade síg att ingen riktigt tänkt på att kolla potentialskillnader och jordningskapacitet när vi för några år sedan bytte varmvattenberedare i kåken, vilket borde skett, för det hade bara tagit ett par år för bimetallkorrosionen att borra hål i ett nyligen installerat zinkgodsrör; tur i oturen var att de första problemen dök upp på ett synligt ställe och inte upptäcktes i form av vattenskador i någon av lägenheterna …
/Mattias
#4:
Hydraulisk billyftanordning kanske? ("Borde" det inte vara "kromade" cylinderstänger till en sådan i modell?)
#8 Du är rätt så nära det rätta svaret..
/Dan
Pallbockar? Gjorde ett par stora (fast små) till en Viggen i 1/72.
Dom skulle nog funka till en bil i 1/25 också.
Nu när du ändå bestämt dig för att bygga en ny ram så har du ju inget att förlora på att desta varmluftverktyg på den gamla. Värmeskydda den friska delen och värm på. Det kan ju bara bli sämre😃
#10 Rätt! Man kan ju inte bygga en ram utan att ha pallbockar😃! Är klar med inner och ytterrören med hål för fyra höjder plus sprintarna, bilder kommer under morgondagen.. (Bilen är i skala 1:16).
/Dan
10# Oj, jag glömde att skrolla och missade din fortsättning angående varmluften.. Problemet är att det knappt finns någon rak del att skydda, ramen är vriden i både höjd- och sidled och dessutom sladdrig. Så jag sparar den som den är och försöker få ut nödvändiga mått så gott det går. Börjar jag värma den så är det risk att jag smälter ihop allt.☺️
/Dan
#16 Riktigt tjusigt, och alldeles formrätt, ser det ut! Skönt att höra också, att det lät sig lösas utan risk för liv och lem … 👍
/Mattias
#17 Tack! Det är rätt så kul att slöjda i metall! Det blir lite knepigare när balkarna ska knäckas på två ställen, få allt vinkelrätt mot tvärstagen och fräsa ur för motorfästen och såvidare.. 🤔
/Dan