Vilket flygplan?
Häromdagen hittade jag här på forumet (vad jag minns i alla fall, kanske jag i tröttheten blandar ihop bilden jag såg med en bild jag hittade via någon sökmotor) av ett flygplan liknande OV-1 Mohawk och A-10 Warthog. Flygplanet jag söker har raka vingar, traditionellt stjärtparti, två motorer under vingarna, och det är, om inte minnet sviker mig, propellerdrivet och ensitsigt. Jag har ju "en viss svaghet" för flygplan i stil med de båda jag skrev ovan, och det vore trevligt att hitta en modell av det flygplan jag inte minns namnet på…
Någon som vet vilken flygplan jag tänker på?

#1: Hej starhawk!
Nej, Broncon är det inte. Jag har för mig att planet jag tänker på är lågvingat och det har bredare kropp än Broncon.
#3: Hej PAK43!
Ja, nu börjar vi närma oss "sanningen"; men flygplanet jag tänker på har inte den där "knäcken" på vingens yttre delar. Och planets beteckning är "A" någonting, så det är av amerikansk tillverkning.
starhawk; PAK43: nu kom jag på en del om hur planet ser ut. Motorerna (jetmotorer) är inbyggda i nedre delen av flygplanskroppen, som på en tänkt kombination av J32 Lansen och F-5 Tiger (fast med en del av motorerna stickande ut på undersidan av flygplanskroppen), och med breda ganska långa raka vingar.
Kanske flygplanet bara byggdes i ett eller ett fåtal exemplar och aldrig sattes i serieproduktion…

A-10an hade åtminstone en medtävlare kan det vara den? kommer dock inte ihåg vad den hette
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#6: något sådant flygplan känner jag inte till. Tänk dig att motorerna på planet på bilden nedan flyttas ner lite grann så att de liksom "buktar ut" mellan planets undersida och sidor så ser det ut som planet jag tänker på.

#9: Hej itrent!
Ja, kanske det var det flygplanet jag menade, "men ändå inte"🤔… OA-37:an känner jag till sedan ett antal år, men det andra planet har jag aldrig sett eller hört talas om tidigare.

#11: CT-114/CL-41 är närmast hittills. Men jag är tveksam till om den fanns som amerikanskt attackflygplan.
#12: Ja, den måste det ha varit. Jättetack för i vanlig ordning "synnerligen väl utfört detektivarbete" 😃👍!
Då har du tur???? Det finns en resinbyggsats:

#12, 14: Det var precis den jag menade, den var ju en av konkurrenterna till A-10 Warthog men Warthogen vann det kontraktet!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#16: då passar det ju extra bra att jag redan har en A-10 i modell😃! Dock är den långt ifrån klar, inte minst genom att den var påbörjad och slarvigt byggd när jag köpte den.
Tiden får utvisa när jag köper en YA-9, om den finns i skala 1/48, och som injektionsgjutningsmodell. Jag har noll erfarenhet av att bygga resinmodeller.