Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 2123 ggr
Belgarion69
0

Fler Airbrush-funderingar

Ska börja köra med min Airbrush nu typ ett år efter att jag köpte den…😃

Har fått massor med värdefulla tips här på forumet kring typ av airbrush, kompressorer, rengöring o.s.v men saknar några svar som jag skulle behöva…Så om någon vänlig själ kan ge mig lite svar så vore jag jättetacksam.

1. Jag kommer att köra Tamiyas färger, och vet att jag ska blanda med deras Thinner. Men sedan pratas det här på forumet om Retarder. OM man vill använda Retarder ska man då blanda typ 50/50 färg och thinner + några droppar retarder?

2. Läser mycket om fördelningen färg/thinner, men ingen pratar om hur mycket man behöver i mängd för en "omgång" (låter lite flummigt jag vet) Vad jag menar är att man vid varje målningsomgång helst vill undvika att blanda för lite eller för mycket färg i koppen. För lite så blir det "luftsprut" innan man målat klart, och för mycket så måste man hälla bort massa färg….Finns det någon tumregel som ni brukar följa eller är det bara erfarenhet som gäller?

Belgarion - amatör på tillväxt

IKV91
0

Jag använder Tamiya och blandar färgen i en burk ca 2/3 färg och en 1/3 thinner. Tycker att de blir bra och är helt nödvändigt om man bryter någon färg för att skapa en nyans som inte finns i Tamiyas sortiment vilket är ganska vanligt. Jag har använt retarder vid några tillfälle. Tycker att några få färger torkar lite väl fort (XF60 t.ex)

Blandad färg återvinns ibland till andra projekt vilket innebär att jag har många burkar med blandad färg i mina lådor.

Roger

denstore
0

Jag har mer eller mindre helt gått över till Vallejo, men när jag kör Tamiya tunnar jag till runt 50/50. Som du själv är inne på, så räcker det med några droppar retarder. Angående hur mycket som blandas till, så brukar jag blanda ungefär vad som ryms i sprutan jag använder. Behöver jag sen mer, så blandar jag en ny omgång. Jag häller aldrig tillbaka eller sparar överbliven färg. Inte värt att riskera resultatet på grund av lite färg i min mening. Men det beror såklart på hur ofta man målar. Ska man på det dagen efter eller så, så är det nog inget problem.

Charlie82
0

Använder jag retarder så handlar det om ett par droppar. Blandar alltid mer än vad som går åt. Överbliven färg häller jag tillbaka i burken. Färgen har aldrig tagit skada av det.

nebeln
0

Jag använder enkom retader vid penselmålning då akrylerna har en tendens till att torka snabbare än jag vill :) Sedan tycker jag Tamiya färger är urtjatat och så bra…visst, de är bra men då har de inte provat Gunze Aqueous Hobby Color som nästan har 150st olika nyanser och har något finare pigment än Tamiya…Tamiya har ca 85 olika nyanser och medräknat samma nyanser men med högglans… Vidare så anser jag att en "riktig" blandning för airbrush är 60/40 i färg/thinner samt några droppar med aceton UTAN olja för detta ger ett mer "betta" mot underlaget och därmed mer mer motständigt för wash och vädring!! Många har vänt sig mot mig angående aceton som thinner men då har de nog inte prövat ;) Aceton utan olja kan du blanda mycket transparenta färger 5/95 utan att det blir rinningar :) Detta pga att acetonet är mycket flyktigt och hinner inte rinna såvida trycket på airbrushen inte är för lågt. Vidare så går det ypperligt att blanda Gunze Aqueous Hobby Color och Tamiya samt att även Gunze har en thinner av 50/50 isopropanol/isobutanol. Det går även att blanda med Model Master men gör detta endast på prov för olika Model Master färger verkar ha olika stora pigment. /Kent-Eric

nebeln
0

40/60 i färg/thinner ska det vara :) /Kent-Eric

Belgarion69
0

Tack för bra svar. Som jag fattar det så är det några droppar retarder (alternativt aceton) vi pratar om blandat med färg/thinner. 

Som jag tolkar färgmängden så hellre för mycket än för lite, samt att det går att spara färg som blir kvar…

#4 Nebeln, hur svårt är det att få tag i Gunzes färger som du nämner? Har nämligen märkt att det var ganska svårt att få tag i Tamiya, samt att många färger var slut. Enda anledningen till att jag valt att köpa Tamiya är att känslan var att detta var "bästa" märket.

Belgarion - amatör på tillväxt

Charlie82
0

#6 Jag är inte säker men det bör vara skillnad på aceton och retarder. Acetonet är ju väldigt lättflyktigt medan retardern skall förlänga torktiden en aning.

Alltid bättre att ta till lite i överkant med färgmängden. Det går alldeles utmärkt att hälla tillbaka överbliven färg i burken så länge man inte har blandat olika kulörer.

Gunze kan du köpa på t.ex. Rebell Hobby http://www.rebell.com/painting/farg.html?manufacturer=672

eller hos Kuivalainen http://kuivalainen.mycashflow.fi/category/79/maalit-ja-siveltimet

nebeln
0

Jovisst är det skillnader på retarder och aceton…retarder fördröja torktiden och aceton till förtunning. /Kent-Eric

Banjoman
0

För egna färgblandningar (oavsett om det är färg+färg eller färg+thinner eller nå'n annan kombination av vätskor) så använder jag tomma, återförslutbara färgflaskor.

På så vis kan jag blanda vad jag tror är lagoma mängder för hela projektet och inte bara för den aktuella målningsomgången, och kan förvara det som återstår av blandningen fix och färdig i en i princip lika lufttät förpackning som orginalburken/flaskan.

Än så länga har jag mest kört med Hansa-flaskor (som, har jag kunnat konstatera, går alldeles utmärkt att göra rent från i alla fall akrylfärgrester md hjälp av varmt vatten och lite AB-rengöringsmedel), men det kan gott vara att andra modeller passar bättre för lösningsmedelsbaserad färger …

Vill man se'n inte lägga pengar på att köpa oanvända tomma flaskor kan man säkerligen återanvända sådana man redan har tömt själv … 🙂Och då menar jag inte ölflaskor … 😉

Rackarns användbart för att uppnå konsistenta resultat, i synnerhet om man blandar färger, är annars också en färgvåg. De mest "finkalibriga" mäter på 1/100 gram när …

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"