Rehabilitering ?
Hej . Har nyligen tagit upp modellbygge efter dryga 30 år och vill ha lite tips . En hel del har ju hänt sedan sist när det gäller teknik med målning , spackling osv . Köpte mig en modell ( Avro Lancaster 1:72 ) för att värma upp lite och med den en del Humbrol oljefärger . Big misstake . Vad jag förstår är det acryl och airbrush som gäller med patina pulver och en hel del " knowhow " som jag saknar . Min önskan är att få lite tips om detta tex via youtuben eller liknande . Man vill ju impa på ungarna och peka på lite kul hobby . Hjälp , please ! Jan.
Jag är också "efter" i utvecklingen hur långt vi kan ta plastmodellbygget idag med alla nya tillbehör och tekniker, men, en bok som jag vet har rekommenderats här på forumet innan är Plastmodellbygge steg för steg, utgiven i år, så den borde vara en bra förklarande översikt.
Först får jag lov att önska dig välkommen tillbaka till hobbyn då! Jag tycker absolut att du kan pensla med humbrolfärger om du känner för det. Det är sant att hobbyn utvecklats och att många kör med AB och akrylfärg, men i slutändan är det ju ändå en smaksak… Själv kör jag med pensel och akryl och trivs med det. Nyligen gav jag min käre far en modell och lurade därmed tillbaka honom in på en gammal hobby. Han fortsatte där han slutat För 40 år sedan och gick och köpte humbrols oljebaserade färger. Så mitt råd är: gör som du känner, stressa inte upp dig över det enorma utbudet av prylar och material! :-) /Calle
#1: när jag klickade på länken funkade den inte.🤔 😕
http://www.bokus.com/bok/9789172430570/plastmodellbygge-steg-for-steg/
Riktigt bra bok för nybörjare och innehåller en massa för oss som pillat några år också.
Airbrush är inte nödvändigt, men det förenklar att göra saker som är väldigt svåra med pensel, samtidigt som det är en hiskelig massa teknik och tålamod och problem inblandade i airbrushing som man slipper med pensel.

#3: Länk i #1 korrigerad.
Välkommen tillbaka till hobbyn :) Ett tips för värdring är att ALDRIG använda samma förtunning som du förtunnade basfärgen/lacken med. Använd spritbaserad vädring uppe på lacknafta baserad färg och lacknafta baserad vädring uppe på spritbaserad akryl :)