Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 3482 ggr
nox_umbra
0

färgburksstängare

komm att tänka på om det fans ett sätt att stänga humbrol burkarna så att det garanterat blev tätt och började leta efter någon produkt som kunde göra det.

hittade dock ingen för små burkar men till större burkar finns det och det borde inte vara några problem att tillverka en i mindre variant för att stänga humbrol burkarna så man slipper att färgen torkar ut på en gång. 

det blir mitt helg projekt att bygga en sån. 

http://www.youtube.com/watch?v=eKYTmKA5VFU

http://www.freundcontainer.com/images/500/7855_OVERSEAL-APPLICATOR-AND-PAINT-CAN-CLOSER-WITH-ADAPTER-PLATE.jpg

[Orso]
0

Behövs inte. Se bara till att lock och burk hålls rena från färg så är det inga problem med att stänga locket. Färg som byggs upp och torkar mellan lock och burk är en stor bov till problem. Men själv slarvar jag fortfarande med det.

chrk
0

Man kan använda de allra enklaste typerna av tving som i stort sett bara består av en bit plattjärn format till ett U och en skruv. Jag tror att de ska gå att köpa ännu. Hittar ingen bra länk, me den är avbildad under länken "tving" med artikelnr B-114 på den här sidan: http://www.peros.se/Kataloger/Verktygram.html

Det fina med dessa är att kan kan ställa burken med påsatt tving på bordet utan att den faller omkull. Jag har upptäckt att de senare årens Humbrollock ibland har dålig passning så att det reser på sig igen när man tryckt ner det. Då lägger jag i en enkrona i locket och monterar på tvingen. Idealet vore att ha en sådan här tving till varje burk och alltid låta den sitta på, men jag har alltid för lite av dem då jag använder dem till allt möjligt annat också.

Christer

nox_umbra
0

blev inget bygge av färgburksstängare i helgen, jag gjorde en hylla till mina färger istället.

men det där med en tving var väldigt fiffigt ska se om jag har en sån liggandes i verktygshögen.

denstore
0

Jag skulle nog vilja säga som Orso. Se till att göra rent, så minimeras problemet.

Janne Nilsson
0

Jag känner igen problem som ändå dyker upp trots rengöring.

Jag försökte också med tvingar men burkarna tog mycket stryk och blev tillknycklade. Jag har provat att lägga plastfilm som tätning mellan burk och lock men det verkad inte hjälpa heller.

Kanske någon form av tätslutande plastlock som man sätter ovanpå vore något?

Har även funderat på att köpa gummikorkar i passande storlek och ha istället för locket?

Det är synd för jag gillar Humbrol men jag gillar inte att behöva kasta halva burkarna eller ens att röra om i burkar med stelnad hinna.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

johanH
0

Ett tips som jag är för lat för att följa,är att förvara burkarna upp och ned

Janne Nilsson
0

Jag tycker inte det hjälper det heller. Skulle nog till och med vilja påstå att det förvärrar då mycket färg fastnar på locket när man sedan öppnar burkar och ofta rinner ner i kanterna på locket.

Det som verkar funka bäst är att öppna locket försiktigt så den inte blir skevt. Dvs bända på flera ställen runt om, lite i taget.

Inte skaka burken utan röra om och vara försiktig så att inget fastnar på kanterna. Stänga burken jämnt. Jag brukar lägga locken på plats och har sedan en liten plan träkloss jag trycker med. Men trots detta så torkar en del ändå?

Janne Nilsson

chrk
0

Instämmer med #7, gör precis likadant själv. Konstigt nog har det aldrig hjälpt att vända burken upp och ned för mig heller. Jag har försökt alla andra nämnda tricks, men det som har fungerat bäst är att trycka ner en kork istället för locket. Jag tror att det är luften i en halvtom burk som ställer till det, och kan man minska volymen så hjälper det lite. Tyvärr så hade jag bara "kork-korkar" när jag testade och de var svåra att få ur utan att gå sönder, men gummikorkar fungerar nog bättre. Jag har resignerat och skär bort den torkade hinnan med en skalpell, eller köper en ny burk istället.

Christer

Buran
0

En variant jag har funderat på men aldrig provat, gas som skydd.

Anyone Ever Try Using Shielding Gas To Preserve Stored Paint? 
Om någon provar skriv gärna om dina erfarenheter.

Jan

"den här är en annan, en Airfix"

starhawk
0

Jag gillar inte idén med små färgpytsar, det är ju en nedskalning av större pytsar och det som fungerar i stor skala gör det inte nödvändigtvis i liten skala, har hällt över Humbrol i glasburkar med skruvlock men det fungerar inte alltid, en burk med vit färg blev stenhård utan att det var något läck eller nåt, är den ultraviolett-härdande månne? Silver och guld fungerar dock bra.

Det där med att inte skaka låter ju bra men det fungerar inte alltid, White Ensign Models färg, som har samma burkar som Humbrol, skall skakas, det står i instruktionerna och den blir inte bra om man inte skakar den och en del blå Model Masters blir inte rätt blandad om man inte skakar den, har rört om den till man själv blivit blå utan att den fått rätt kulör, men skakar man den en stund så blir den hur bra som helst.

Att få på locket kan vara ett problem men oftast klämmer jag dit det med tummarna, fungerar i dom flesta fall

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Mr_bob
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det här kanske kan vara något. Både till att skaka om färgburken och lägga locket på. Har själv funderat på något att skaka om färgen.

/Jari
http://www.youtube.com/watch?v=BMmMls-GYOI

Decaius
0

#11 Det där var ju smart och enkelt!

Janne Nilsson
0

Förutsätter att man har en sticksåg.

Jag köpte en sån här från Usa och hade den hemma för ca 650:-. Klarade mig från Tullen.

http://www.youtube.com/watch?v=6q9KLN4HVEw

Men med Humbrol vill man ju inte skaka. Istället har jag en färgrörare som kostar en hundring och är ovärdelig. Tyvärr går den inte ner i Vallejoflaskorna.

http://www.youtube.com/watch?v=w9NMlMKMG9o

Janne Nilsson

chrk
0

Inlägg #9 har en intressant länk om att använda gas (argon) som är tyngre än luften och lägger sig ovanpå färgen som skydd. Undrar om man inte skulle kunna testa med blandgas (argon/koldioxid, "Mison") från en MIG-svets. Har en nere i källaren, men lite bökigt kanske om man ska göra det varje gång man stänger en burk. Ser att de som håller på med vin har gas på sprayburkar som heter Winesave och Private Preserve och bevarar vinet efter att man öppnat korken. Har googlat: http://www.privatepreserve.com/ och http://www.winesave.se/vanliga-fragor

Hittar ingen svensk firma som har dem för tillfället, men har bara gjort en snabbsökning så de kanske finns att köpa.

Christer

starhawk
0

#11: Smart! kanske skulle skaffa en sticksågtillsats till min borrmaskin, har visserligen en kontursåg men där häktas bladet på i båda ändar så det går inte, förresten funderar jag på att sälja kontursågen, den var bra att ha när jag byggde sprayboxen men nu står den bara

#13: Har också en färgomrörare, knappt använt den, men min erfarenhet av dom få tillfällena är att den gärna skummar färgen, inte helt lysande precis! nej den effektivaste metoden är ändå skakningen

Janne Nilsson
0

Man skall röra färgen, inte vispa den. 😉

Tycker mig minnas att färgen stod sig bättre förr, speciellt Airfix egen variant som garanterat torkade matt. Men efter att ha funderat lite kanske det var så att man hade högre byggtakt, mindre färgkulörer och därför också en högre omsättning?

Det är inte ofta som man skrapar Humbrol burken ren på färg. Enda gången jag kan påminna mig är när jag gjorde ett stort jobb för drygt två år sedan och det gick åt fyra burkar av en viss kulör på ett bräde.

Har ni sett att dom lanserar nya färger förresten?

Janne Nilsson

Banjoman
0

Frågan vi alla egentligen ställer oss är dock förstås denna: hur vill James Bond ha sin Humbrol-färg? Skakad eller rörd? 😉

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
0

#17: 😂

Janne Nilsson
0

Skulle vara kul att se 007 smutta på en Humbrol 61 Flesh.

Fast tänk så mycket enklare allt blir om man tar en pint istället? Snart dags för en Kilkenny. 🤤

Janne Nilsson

nox_umbra
0

klart tråden ska spåra ur en fredag eftermiddag :) 

det där med sticksågen ska jag nog prova + att då har man en bra sving att stänga burkarna med . en sån kan inte kosta många kronor på claes eller jula

starhawk
0

#20: Nja den där sorten är inte direkt billiga men dom är bra!

Kollat runt lite grann det verkar som om sticksågstillsatser inte finns längre då skulle man behöva en sticksågsmaskin enbart för att skaka färg 😕 låter lite dyrt, då är vi väl uppe i samma prisklass som en kommersiell färgskakare