Finsk Bf 109 G-6
Tänkte bygga en finsk Bf109 G-6. Har köpt UM:s 109:a av en G-6 och AML-dekaler från Hannants. Har i efterhand upptäckt att UM har en låda med en finsk G-6:a…
UM:s modell är en R3 med fälltank. Hade de finska planen fälltank? Så kommer vi till färgsättningen. Någon som vet om de finska planen måldes annorlunda än de tyska planen förutom det gula bandet och vingspetsarna undertill?
Trevligt att du siktar på en finsk 109:a. De flesta var utan fälltank men nog finns det exempel på de som hade t.ex MT-507.
Då de kom till Finland var de målade i tyskt standardcamo dvs. RLM 74,75,76 ibland med små stänk RLM 02 samt östfrontsmärkningar i gult. Du kan även måla den i finskt camo dvs. Ovansidan svart och olivgrön samt RLM 65 på undersidan, eller helgrön med Rlm 65 undersida. Byggde en G-6 i 1/32 för ett tag sedan. Här är länken om det kan vara till hjälp. http://modellbygge.ifokus.se/discussions/4fef59cd88f4727925003a9e-132-bf-109-g6-mersu

Kul med finskt Bf 109-bygge!
Här ett par informativa länkar:
FMP - Finnish Air Force Fighters 1939-1945
Och så får jag väl länka till mitt bygge jag med 😉, i 1/72:
GB 17: Messerschmitt Bf 109 G-6
Många finska Bf 109 hade den senare typen av huv, Erla-Haube som syns på profilen på dekalarket.
Lycka till!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Tack för alla fina tips Roca och Charlie. Precis vad en sådan här site är till för. Bägge huv-modellerna finns med i UM:s låda men Erla-huv får det bli!
Nu börjar det se ut som en Bf 109. UM har nog gjort en modell som kan byggas till annat än en G-6. Stjärten är separat, så även nosen. Det blir många skarvar som kräver en hel del torrpassning. Inte helt lättbyggt…
Det kommer gå åt en del spackel. Var och köte en ny tub Humbrols filler och den kommer att behövas. På den positiva sidan är tunna fina gjutningar i ganska mjuk plast även om den inte är riktigt lättbyggd.
Ser ju riktigt trevligt ut.
Så var detta bygge äntligen klart. Detta har varit ömsom vin och ömsom vatten. Jag kommer nog inte bygga något från UM mer, tyvärr. Vissa delar var riktigt bra och snygg detaljering och annat rent bedrövligt. UM:s dekaler var en katastrof, i princip helt oanvändbara. AML:s var dock mycket bra. Så här blev. Jag får se det som ett övningsbygge i väntan på en bättre modell av BF 109 G-6 som kan ta denna modells plats på "finska hyllan".
tycker ändå slutresultatet blev strålande.
bra jobbat och härligt med lite sisu :)
perkelee va bra det blev.
Blev ju himla snyggt det där.
Bägge tummarna upp.👍

Jag tycker den blev jättefin! Var det framförallt passformen och många separata delar som ställde till det under bygget? Antar som du skriver, att man har försökt förbereda för flera versioner.
Vissa delar var riktigt fina med utmärkt passform medan en del småsaker hade bedrövlig passform, speciellt där två halvor skulle limmas ihop. Luftintaget var en sådan sak. Luftintaget vet jag inte ens om det är rätt modell men det är ju inte UM:s fel. Jag har för mig att jag har läst eller sett bilder som visar att åtminstone en del av de finska 109:orna hade luftintag av tropikutförande. Någon mera kunnig medlem kan kanske kommentera detta?

Din MT-451 var en Bf 109 i standard G-6-utförande, så antagligen levererades den inte med sandfiltret, som ju var en del av tropikutrustningen för utförandet/Rustsatz "Trop". Vissa av de finska 109:orna, som var av varianten G-2,
edit: G-2/Trop förstås!!
levererades dock original med sandfilter. Så var också fallet med ett antal Bf 109 F och kanske några tidiga G som levererades till Luftwaffeförband i Finland. Sen så finns det ett antal dokumentära foton (mest efterkrigs-) på finska G-6:or med sandfilter monterat.
Underbart bygge! Synd att vissa delar krånglade. Jag tycker du har lyckats otroligt bra med ditt bygge. Mer finska 109.or 😃👍