Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 1563 ggr
nitton69an
0

Avramlande färg

Varför fäster inte färgen på plasten, jag har provat olika grundfärger och även utan grundfärg. När maskeringstejpen ska av följer färgen med och ren plast kommer fram. Va gör jag för fel??

/Jonas

denstore
0

Hur länge har du låtit den torka?

[marcusjohnson]
0

Hej!

Det var en bra fråga! Vi börjar först med; har du tvättat modellen i lite diskmedel och vatten? Det kan finnas släppmedel från formarna kvar som ger en oljig hinna som gör att färgen inte fastnar. Sen vet jag att en del plaster kan bli statiska och på det viset göra det svårt för färgen att fastna, jag har dock aldrig råkat ut för det!

Sen vilka typ av färger är det du använder och vilken typ av maskeringstejp? 

//Marcus

nitton69an
0

Tvättat den har jag och grundat med Valejos vita på burk, kanske låtit den torka för lite? Hur länge ska den torka? Jag använder tamiyatejp.

Jag tyckte valejo på burk lade sig för tjockt så jag lägger på med airbrush istället nu.

[marcusjohnson]
0

Okej! Jag ska va helt ärlig, jag kan väldigt lite om Vallejo! Jag använder den mest till detaljmålning med pensel. Jag sprutar uteslutande med Gunze och Tamiya. Grundfärger använde jag mig av Mr Hobby/Tamiya/Armypainter. Finns säkert nån här inne som är bättre på Vallejo! //Marcus

denstore
0

Sanningen är att alla akryler behöver lång tid på sig att torka, för att tåla maskning. Till skillnad från petroliumbaserade, så torkar de uppifrån och ner. Det gör att de kan vara torra nog att lägga ett nytt lager på, men samtidigt vara "blöta" nere vid ytan.

Jag använder Vallejo, som dessutom är en latexbaserad färg, och de kan behöva dagar, eller ännu hellre veckor på sig innan man bör maska med typ tejp. Maskar man med post-it-lappar, så är man betydligt säkrare.

Men när väl akrylerna har torkat ordentligt, så sitter de ofta som fasen. Även Vallejo.

nebeln
1

Har hört från olika håll hur Vallejofärg gärna släpper. Airbrusha helst med Gunze och jag tycker mig få ett bättre "bett" i färgen om jag tar i någon droppe Aceton UTAN olja och även maskerat med häftmassa utan att färgen någonsin släppt från plasten.

[marcusjohnson]
0

Nja aceton är väl inget och rekommendera! Vi får i oss tillräckligt med ångor ändå! Aceton är lika dumt att använda som när jag försökte späda humbrol med kemisk ren bensin i brist på annan förtunning. Jag tror Gunzen sitter kvar ändå, jag har målat i många år med Gunze och min färg sitter kvar på modellen! //Marcus

nebeln
1

#7 Förutom ångorna från Acetonet så har jag inte funnit det negativt. Att pensla det förstör säkerligen underlaget/plasten men att airbrusha det har min erfarenhet varit att det gör färgen något mera "aggressiv" och därmed bättre fäste…exempelvis när jag har lagt "tyskgul" som basfärg med gunzeakryl har jag efteråt blåst rent sprutan med aceton utan olja över basfärgen utan negativa resultat. Sedan när jag maskerat och skall på med första av två cammofärger kör jag samma förfarande igen och likadant med den tredje färgen. Aceton funkar finfint med Gunze och Tamiya akryler :)

nitton69an
0

Tack för tipsen, ska testa lite olika. Men regel #1 är att jag ska låta färgen torka.

Henrik Larsson
1

Tjena! Utöver vad andra redan skrivit om att tvätta modellen mm brukar det göra skillnad hur man lyfter tejpen också.
Om du viker den lösa delen av tejpen bakåt ned mot modellen så minskar "draget" i underfärgen. Dra snett bort från det nymålade så följer inte den färgen med heller.

Jobbar på www.swehobby.se