Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1006 ggr
Filbrännan96
0

Thinner/ Retarder?

Spelar det någon roll vilken thinner man skaffar till vissa akrylfärger?

Tex. om man ska använda Tamiya akryl ska man använda Tamiya Thinner då?

Funkar alla thinners till alla sorters akrylfärger/ märken?

Tack på förhand! 🤔

"It´s all about the details"! Cool

PAK43
0

Nej, alla thinners funkar inte till alla färger. Jag rekommenderar att alltid använda märkets egen thinner för den funkar alltid bäst. Man kan få bra resultat med annan thinner etc etc men det brukar vara väldigt slumpmässigt och den eventuella besparingen man kan göra tycker jag är försumbar.

[Hayabusa]
0

#1 Jäpp, använd respektive tillverkares förtunning. Sedan finns det ju inga regler utan undantag, så även med hobbyfärg.

Filbrännan96
0

Okej, det var det jag misstänkte. Kommer kosta lite mer för flera olika thinners förmodar jag men det är värt nog.

Tack för hjälpen! 🙂

"It´s all about the details"! Cool

Joppo
2

Gällande retarders så skulle jag vilja flika in att de i vissa fall gör en väldigt stor skillnad på resultatet. Jag är en Tamiya/Gunze-man och sedan jag börjat använda Tamiyas retarder i färgmixen så har ytfinishen drastiskt förbättrats. Utan retarder så upplever jag att risken för den fruktade "sandpappereffekten" är väldigt mycket större.

nebeln
0

Skulle du vara helt torr på thinner till Gunze/Tamiya så kan du gå in på apoteket och fråga efter Isopropanal, tror det är 3dl flaskor som säljs bakom disk. För det är Isopropanol/butanol i dessa thinners.

starhawk
0

#5: Alla apotek säljer inte isopropanol, dom flesta verkar det som, det är nåt gnäll om att dom inte behöver tillhandahålla kemikalier så dom kräver att man har en firma som man köper det för. Men det är inget problem eftersom Kjell & Co säljer isopropanol på enlitersflaskor och där är det inget gnäll! Det lär också gå att få tag på isopropanol på vissa mackar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

nebeln
0

#6 Aha…nu är det ju några år sedan som jag inhandlade detta på apoteket sist…cirkus 08 👍