Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 3711 ggr
MiniPainterV
2

Träd 1:35?

Jag behöver hjälp att hitta träd till mitt 1:35 diorama. Någon som vet var man kan köpa det?

nox_umbra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vet tyvärr inte av någon bra butik för träd i skala 1:35, jag brukar göra alla mina träd själv. antingen av rötter och skägglav eller av koppartråd "kabel" som jag tvinnar till trädformen och täcker med tjock färg. sen skägglav och sprayar lack på det och strör på grönt sågspån.

det kan ju vara en tanke ifall du inte hittar några att köpa och känner dig lite händig :)

dom träden har jag gjort av koppartråd. så det går att få hyffsade resultat

Filbrännan96
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om du har hört talas om de tyska företaget "Noch" som gör tågbane-tillbehör så säljer dem massor av träd, i olika storlekar (dock säger dem inte skala) och olika sorter. Kanske inte den bästa kvaliteten men det är alltid något. På vissa är rötterna jättefula men det går att skära bort dem och modifiera och limma dit dem.

Jag köpte en påse träd av det slaget från "Noch" på Hobbymässan jag var på i år som jag hade tänkt ha till ett diorama framöver. Noch säljer dessutom mycket annat som jag tror kan vara till nytta för diorama byggen.

Jag vet att några butiker i Sverige säljer produkter från Noch, en är Eskader och Modellhobby i Luleå men det är dem jag vet. Troligtvis finns det fler, det är bara att utforska.

Hoppas det här var till hjälp!😉

"It´s all about the details"! Cool

PonCar
0

Jag kan rekommendera att du går ut i skogen och letar rotvältor! På dem kan man hitta riktigt användbara rotstumpar som kan funka till knotiga gamla träd i olika skalor. Själv har jag bara byggt diorama i 1:72, men är säker på att rotvälte-rötterna kan funka för alla möjliga skalor. Ta med en liten såg (själv använde jag sågen på min "Swiss army knife"). Till lövverk använde jag såna där olikfärgade (grön-bruna) skumgummismulor som finns att köpa i påse från diverse hobbymaterialtillverkare. Till större skalor, tex 1:35, kanske man bör använda något annat som löv. Kan tex smulade te-blad funka, eller torkad mossa av olika slag? Värre är det att fixa till barrträd (i synnerhet granar) som ser någorlunda realistiska ut, men jag har sett här på forumet att det finns de som lyckats riktigt bra med det också. Lycka till med trädfixandet! /pontus

MiniPainterV
0

Tack alla, vet inte riktigt vad jag vill ha, långt tid tills jag behöver det så jag har tid att tänka 😃