Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 3805 ggr
Belgarion69
0

Suchoj S-37 Berkut

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första bygget genomfört, så varför spara på krafterna…?

Ger mig nu på en liten ryss, Revells modell Suchoj S-37 Berkut i skala 1/144 står nu redo på byggbordet. Modellen fick sonen för några år sedan, men den var lite för avancerad för honom, så nu tänkte jag att det skulle vara kul att ge sig på en lite mindre modell.

Dels vill jag "pilla" lite mer, sedan så ville jag köra en liten modell där behovet av airbrush var mindre. Nu har jag ju inhandlat en kompressor (se annat inälgg) men nu har jag fastnat för detta lilla experimentplan.

Det känns dock som att man gjort en liten miss från Revells sida, då planet egenligen är en SU-47, ett experimentplan med framåtsvepta vingar. Det blev hur som helst ingen massproduktion av planet, tror jag läste någonstans att det bara blev fyra exemplar.

Belgarion - amatör på tillväxt

Belgarion69
0

Här har vi en bild på delar och dekaler.

Belgarion69
0

Instruktionen verkar inte alltför svår så det här ska nog bli bra…

ElLobo
0

Fast utan att ha kollat övrig överensstämmelse mellan modellen och verkligheten så kan man fastställa att Revell inte alls var fel ute med beteckningen. Su-47 har även beteckningarna S-32 och S-37 - OBS! Inte Su-37, som är ett helt annat plan.

Belgarion69
0

#3 Ahh, där kom det svaret. Tack för den infon. ElLobo nu blev det klarare i huvudet på mig.

starhawk
0

Det verkar inte som det där konceptet var vidare lyckat, amerikanerna byggde bara två exemplar av X-29 som testades som just konceptplan, kom aldrig i tjänst

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Rätt fin modell som är hyfsat lättbyggd! Har själv en som dessvärre kommit in över IFM. Jag tyckte planet var så läckert att jag skaffade Italeris i 1/72 också.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Charlie82
0

Mycket spännande! Nu är jag fast. Jag älskar ju ryska kärror Tungan ute

ElLobo
0

#7: Då är vi två. Tills Tunnan har vaknat … Flört

Charlie82
0

Skrattande

Belgarion69
0

Har nu påbörjat modellen genom att grundmåla med Army Painter på vissa delar. Insidan på planet är grundat, utsidan får vänta tills kropp och vingar är ditsatta för att se eventuella glipor.

Belgarion69
0

Likaså har landningsställ och däck med tillbehör och lite andra delar blivit grundade…

Belgarion69
0

Slutligen har också cockpit och noskon fått ett lager färg. Nu ska jag fortsätta med cockpit, tänkte lägga på färg och ev. prova på torrborstning vilket jag aldrig gjort tidigare.

Charlie82
0

Ser bra ut så här långt. Väntar med spänning på nästa uppdatering

Azgaron
0

Ser bra ut så långt som sagt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

#12: Se till att "måla av" penseln ordentligt innan bara, är själv nybörjare på tekniken men min erfarenhet hittills är att man lätt inte har en tillräcklig torr pensel, när man kört ett tag märker man att: Det var ju så här torr den skulle vara från början!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Belgarion69
0

#15 Tack för rådet Starhawk. Jo jag har läst att penseln ska vara väldigt torr, det kommer säkert att bli fel men det är ju så man lär sig…Skrattande

strigon
0

Ser redigt snyggt ut så långt ska bli kul å se detta bygge ta form! :)

Belgarion69
2

Efter en lång byggtorka har jag nu äntligen fått inspiration igen och fortsatt byggandet. Cockpit har nu blivit målad i allehanda färger och den har satts samman. Jag vill gärna påpeka att jag inte svor en enda gång när jag skulle försöka limma fast styrspaken som är strax under 2 mm hög….

[Tunnan]
0

Skrattande

Belgarion69
0

Semestern påbörjad och med den kom ju även regnet…Men det har inneburit att mer tid har kunnat ägnas åt modellbyggande. Inget ont som inte har något gott med sig…Skrattande

Har fortsatt med min ryska fågel och har nu monterat Cockpit och satt ihop fågelkroppen. Även roder och vingar har kommit på plats. Nu är det dags att prima hela kroppen för att se om det behöver spacklas något.

Passformen är näst intill perfekt på modellen, så jag har inte behövt gå på med vare sig kniv eller slip ännu, får se om det håller i sig…

Belgarion69
0

Efter sju år och åtta bedrövelser (nåja drygt ett år) så har jag så kommit en del längre på maskinen….Har i och för sig hållt på då och då, men det har varit en offantlig byggtorka under en lång tid…..

Nåväl, hela modellen är nu hopsatt, spacklad, slipad och målad. Ikväll kom de sista detaljerna på plats. Nu är slutet nära…

Ska finslipa bort lite lim-rester och måla till lite. Sedan är det dax för polish, dekaler och ytterligare ett lager polish. Därefter får nog den lille ryssen vara färdig…

Några bilder…

Belgarion69
0

2.

Belgarion69
0

3.

Roca
0

Snyggt bygge i liten skala!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Belgarion69
0

Tack Roca, ja det har varit lite pilligt… En gång nästan svor jag…hehe

Belgarion69
0

Sådär ja, nu har jag äntligen färdigställt min Suchoj S-37 Berkut. 

Skala 1:144 var väldigt litet och med tanke på det är jag mycket nöjd med bygget. I stora drag gick hopsättning bra, men det var i vissa lägen i pilligaste laget….😓

Målningen var svår då fågeln var en-färgad (nja en blandning mellan Humbrol 33 (80%) och 25 (20%). Just att blanda färger till rätt nyans var första gången och det var riktigt roligt 🙂

Passformen var sådär, trodde Revell skulle ha bättre passning. Det blev en del spackling och slipning. Störst problem var det med luftintagen som var näst intill omöjligt att få till.

Summa sumarum så var det ett kul projekt, lite för liten skala för min smak och ganska svårmålat.

Kom gärna med konstruktiv kritik, det är bara behövligt….😃

Belgarion69
0

--

Belgarion69
0

--

Belgarion69
0

--

Belgarion69
0

Sista bilden…

Belgarion69
0

Kanske kan tillägga att "antennen" längst fram på nosen kom bort i slutskedet, så egentligen är väl inte bygget färdigt och komplett….

Men jag antar att det är smällar man få ta ibland….😃

JaGa
0

Coool maskin! Snyggt bygge också…👍

Belgarion69
0

Tackar JaGa, ja den var cool då det är/var ett experiment-plan från ryssarnas sida….🙂

Decaius
0

1/144? Wow, ser riktigt fint ut! Hur stor (eller liten!) är modellen?

JaGa
0

Absolut, en väldigt cool maskin! Jag har den i min "byggstash" i 1:72. Där får den ligga och vila ett tag också. Har alldeles för mycket påbörjade projekt på byggbordet just nu…🤪

Ser att du är från Gävle också. Inte så långt från Uppsala. Om du har tid och lust är du välkommen och titta in på våra byggträffar…🙂 

Passa gärna på att besöka vårt forum också!

http://www.ipmsuppsala.n.nu/   Välkommen!

Vi har en Gävlekille som regelbundet dyker upp på våra möten, då han inte härjar här på forumet under namnet: PAK43. Han (Per) har en väldigt trevlig blogg också: http://pansarper.blink.se/

Mvh / Janne

Belgarion69
0

#34 Tackar så mycket Decaius, tycker själv den blev helt ok. Den är inte så liten, eftersom orginalet förmodligen är ganska lång. Modellen blev 15 cm lång…😃

#35 Är det Italeris (samma som Azgaron)? Japp, jag har sett att PAK43 är från Gävle. Sen vet jag att Penti är från Sandviken (2,5 mil från Gävle). Har haft funderingar på att vi borde starta en egen "klubb" men orkar inte driva det just nu.

Skulle vara grymt kul att komma ner och vara med på nån byggträff hos er, så jag tackar ja utan att kunna säga när…hehe.

ElLobo
0

#36: Nu vill jag absolut inte försöka locka deltagare på Uppsalas bekostnad (jo, kanske lite i alla fall 😉) men det är väl ungefär lika långt från Gävle till våra byggmöten hos IPMS-Dalarna i Ornäs som vad det är ned till Uppsala. Om inte annat så finns ju valmöjligheterna för er när ni är sugna på att bygga. Vi har flera medlemmar åt ert håll, i Hofors, Sandviken och i Gävle, ja till och med tre medlemmar nere i Västerås förresten. Och vill ni inte välja mötesplats så går det ju att dyka upp på båda ställena. 😃 Dalarna har byggmöte nu på söndag den 20/10 och Uppsala har möte söndagen den 3/11. Ni är välkomna vart ni än åker.

Belgarion69
0

#37 Ja du ElLobo, låter lockande det också. Som du säger så är det ju inte så långt till Ornäs heller….Får nog göra som du säger och komma till båda någon gång 🙂

JaGa
0

Jo, Dalarna:s möten har man varit sugen på länge, ser ut vara riktigt trevligt. Men jag har tyvärr ännu inte kommit dit…Ledsen

Vi var ett gäng från Uppsala som var upp för några år sedan på en tävling vid Falugruvan, toppentrevligt…Tummen upp

Tror det är dags att vi planerar in en ny utflykt upp till Dalarna!

Mvh / Janne

ElLobo
0

#38 och #39: Fast imorgon är det lika bra att ni hoppar över. Vi har tyvärr fått ställa in mötet p g a för få anmälda.

[Tunnan]
0

Blev ju riktigt snyggt.
Ja det är trevligt med ryska maskiner.
Har själv en Mig 1:44 och en Pe-2a med finsk märkning samt en Mig-21 på G just i ryska modeller.

ElLobo
0

Håller med, ryska plan är trevliga maskiner. 🙂 Jag har också ett antal i min lilla hög, både påbörjade och obyggda.

Belgarion69
0

#41 Tack Tunnan, tycker den blev helt ok. Dags att bygga en ryss låter det som 😃 Hoppas du mår gott!

#42 Ja det var en trevlig överraskning med detta plan så det kan nog bli fler. Dock blir det lite tyskt nu, både plan och fordon…🙂

Roca
0

Snyggt blev det och kul med kärror i skala 1:144!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus