Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fordon
Läst 1002 ggr
Belgarion69
0

Målades fordon om under WWII?

Tänkte slänga ut en fundering jag har kring hur man gjorde med fordon under WWII, det finns ju så många initierade här på forumet så jag tror jag får en korrekt och rakt svar på nolltid…😃

Mitt nästa bygge kommer att bli en Sovjetisk BA10 Armored Car. Den version jag tänkte bygga är den vitfärgade som användes vid Leningrads front i februari 1943. Denna kärra användes även vid Leningrads front under sommaren -42 och var då grönt kamoflagemålad.

Min undran är följande. Är det troligt att man målade om BA10:or från 1942 till vita och använde under vintern 1943? Eller är det nya modeller som var vita från start?

Om det är i första fallet funderar jag i så fall på att måla min grön kamoflage först och därefter måla över den i vitt, men se till så att gamla färgen syns på sina ställen. Man är ju seriös inom modellkonsten…haha 😂

Hur som helst, är det någon som vet vad som är troligt?

Belgarion - amatör på tillväxt

Roca
0

I allmänhet så fick fordonen, i varje fall hos tyskarna såvitt jag vet, en whitewash som vinterkamouflage; denna avtvättbara färg, kunde bli mycket sliten på sina ställen. Mycket troligt att man blaskade på vitfärg för vinterbruk, som sedan tvättades av till våren, även hos Röda Armén.
Se länk med mera info:

Soviet Camouflage Patterns of World War 2, 1939-1945

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Belgarion69
0

Tack så jättemycket, tror jag hittar en hel del ledtrådar i länken du gav Roca.🏆

Belgarion - amatör på tillväxt

Roca
0

Varsågod!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

nebeln
0

Vad jag hört så var det en blandning av kalk och vatten som blaskades på :)