Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1632 ggr
Mr_bob
2013-10-09 20:04
0

Kompressor :2

Hej på er! Har hållit mig borta från bygget ett tag på grund av bristande inspiration och resor. Men nu ska jag försöka med det. Nu är det så att kompressorn nöp ihop. Den använde jag till både modellerna och annat. Det var en oljefri typ. Då kommer frågan om någon har erfarenhet av en oljesmord kompressor. Är luften fri från olja? Jag har en känsla av att en oljesmord håller längre än en oljefri.

Banjoman
2013-10-09 20:35
0

Jag kör en Euro-Tec 30A som är oljesmord, och så här långt har jag inte märkt några som helst problem med olja i luften; som de flesta (alla?) kompressorer avsedda för AB har den en vattenavskiljare som, efter vad jag förstår, också fungerar som fälla för eventuella smärre oljemängder som letar sig in i luftflödet.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

MiniPainterV
2013-10-09 20:59
0

Jag använder biltema minikompressor MC 90, 749:- Har inte haft några problem 😂

chrk
2013-10-10 11:14
0

Kör med en stor oljesmord kompressor nere i källaren, och har heller inga problem med olja vid modellmålning. Den använder jag också till lite grövre verkstadsarbeten. Nu använder jag mest oljebaserade färger, så eventuella problem kanske inte märks. Däremot hade jag lite problem vid blästring då kompressorn fick gå hårt. Det kom lite olja som fuktade blästermedlet. Problemet försvann när jag monterade en extra vattenavskiljare (Biltema) i bortre änden av slangen, före färgsprutan. Den hjälper också mot kondensvatten som kan bildas när slangen ligger på det kalla källargolvet. Har dessutom en extra tryckregulator före färgsprutan då det är lättare att ställa ner trycket där än på kompressorn.

Christer

Mr_bob
2013-10-10 13:13
0

Tack för svaren.

#3 Jo jag hade tänkt mig en större variant. I ett annat rum i källaren. Jag hade den förra i samma rum som jag. Men det var alltid på gränsen till att man behövde extra kallingar när den gick igång. Det var ingen dum ide att ha en extra avskiljare i andra änden också. Så får det bli.

/Jari