Pansarbyggsatser!?
För att träna och öva upp byggfärdigheten med pansarbygge, vad är bäst att gå på för märke som en början för att träna. Är Airfix bra val eller finns det andra liknande bra!?
🤪
"It´s all about the details"! 
Jag tycker att Revells och airfix stridsvagnar i skala 1:72 samt 1:76 är bra för nybörjare. Såklart är de inte de mest detaljerade modellerna men priset är mycket lågt. Om du beställer från amazon.co.uk över 25 pund får man gratis frakt. Där kostar en stridsvagn från revell eller airfix runt 7 pund :)
Jag tycker inte att Airfix är ett bra val då det kan vara si och så med passformen.
Nu har det inte specifierats någon skala men mitt förslag är Tamiya och gärna deras pansar i 1/48. Alla nya med bra passform och inte allt för många delar.
I 1/72 föreslår jag Trumpeter och Zvezda.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Najs. Jag har gått mycket på Airfix som en början och jag tycker dem är bra, vissa iaf. Men det kommer nya som jag är intresserade av och som är fina. Särskilt Kingtiger är jag sugen på.
Är oxå intresserad av Leopard 1 a5 1/72 och flera andra.🙂
Å andra sidan kan jag tycka känns fel att man går på "finare" byggsatser för tidigt. Tänker på just Tamiyas 1/48 men det blir väl roligare om man går på bättre kvalitet. 😃
Frågan är vad du har för framtida planer med ditt byggande? Personligen tycker jag kanske att "bästa märke" kan bli lite missvisande eftersom det finns en stor variation på vad respektive tillverkare producerar.
Inom sport brukar man säga;"Som man tränar, spelar man". Med andra ord så så är min åsikt: Är det pansar i skala 1/35 som är din framtida inriktning, leta efter lämpliga träningsobjekt i just den skalan. Pratar vi träningsobjekt så anser jag att man kan göra avkall på sådant som detaljnivå och absolut korrekt. Viktigare då att passform & enkelhet är på en bra nivå.
Jag tycker själv att det är stor skillnad på att bygga/måla/vädra pansar i skala 1/72 kontra 1/35 t ex. Det ena utesluter inte det andra, men vill du öva upp dina färdigheter så är det kanske inte en dum idé att ha en någorlunda utstakad plan.
Mina personliga åsikter.

Själv håller jag mig till skala 1:35, bra träningsstorlek för övrigt, inte så mycket småplock. Airfix ja… tror allvarligt talat inte att jag byggt ett enda Airfix stridsfordon, det är mest Tamiya som står på mina hyllor, en och annan Dragon har väl slunkit in också. Bygger man stridsfordon så är det knappast Airfix man tänker på, det är främst Tamiya, Academy, Dragon och Zvedsa tror jag dom heter, dom där ryska tillverkarna
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Kanske ska satsa på större storlekar och bättre märken, funderar på att börja med 1/48 Tamaiyas. Tror nog ni har rätt när ni säger att det inte blir lika mycket småplock och små delar än om man har större.
#7 Fast återigen - fundera på vad din framtida plan är. Det finns 1/35 modeller som innehåller såväl många som mycket små delar. Samtidigt finns det 1/72 modeller som är tämligen basic att bygga.

Tamiyas 1/48:or är mycket trevliga satser, och kan faktiskt tillfredsställa även kräsnare gubbar. Jag har själv mer eller mindre slutat köpa 1/35 till förmån för 1/48. Visst, 1/35 har mer detaljer, och kan ofta piffas upp mer, men de är också större, dyrare och mer komplexa. Jag gillar 1/48, och kombinationsmöjligheterna skalan medför, och känner att skalan tyvärr har kommit i skuggan av sina syskon 1/72 och 1/35.
Största nackdelen med 1/48 är bristen på bra figurer. Utbudet är som jag ser det inget större problem. Tamiya ger ut en eller två modeller per år, och det som inte finns i plast finns oftast i resin. Och det finns ganska mycket "tillbehör", dels från flygsegmentet, men också ifrån modelljärnväg i USA, där "quarter-scale" ofta tolkas som samma som O-skalan, och därför ofta är 1/48.
Hobbyland i Uppsala, där jag bor har några 1/48-skalor Tamaiya. Dock inte så många men jag funderar på vilken av dem som skulle kunna vara av intresse.😃
Obs det kan vara ganska svårt att få till figurerna i 1/48.
Jag skulle tipsa om army paint quickshade, om du nu börjar med 1/48
Jag tycker du skall hålla dej till 1/35. Utbudet är skyhögt bättre än i 1/48 o 1/72 (ocg 1/76). Magnus "Den Store" och jag komemr aldrig komma överrens här mend et är en annan historia… :-)
Fördelen med Tamiya är att det oftast är modeller med bra passform och inte överdrivet mycket detaljdelar. Även äldre Tamiyamodeller funkar. Jag tycker du skall undvika Dragon, Bronco o Minart tex då dessa förvisso är bättre detaljerade men dom innehåller ohyggligt mycket smådelar och oftast även fotoets. Dessa kan du bygga senare. Du kan ofta hitta äldre tamiyamodeller till ganska billigt pris på tex Tradera samt även på modellträffar. Själv kommer jag tex att sälja en del äldre Tamiya på C4-OPEN om ett par veckor till tvåsiffriga priser. (om detta anses vara otilbörlig reklam så ta bort det).
Öken-Erik

#12: Håller helt med dig där Öken-Erik!
jag har aldrig blivit besviken på någon Tamiya-pansar-modell däremot har jag inte alltid varit helt nöjd med Dragon. Dessutom har Tamiya alltid med minst en gubbe vilket är trevligt om man vill ha lite besättning och slipper därmed jaga lämplig besättning
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Hmm nr #11 (Jarl) vad menas med army paint quickshade!?
nr #12 (Desert-Erik) jag ska nog gå på som du säger först med Tamaiya för jag vet att dem är bra och är mer eller mindre inte "så" svåra . Dragon är ju också bra men nog inte det klokaste valet att börja med kort sagt för alla smådetaljer som följer med byggsatserna.
Nu är jag även glad att man köpt lite grejer till tanks framöver på Hobbymässan. Jag köpte fyra olika Model-Washes från Vallejo på Eskader som sålde där, även oxå grejer från Nach som är bra att ha till dioraman. Dock behöver jag nog mer utrustning för dioraman men det kommer.🙂
Det är för skuggning av figurer "army painter quiqshade"
Man doppar figurerna i burken och låter dem torka. För det är svårt att måla skuggor i en sådan liten skala som 1/48.

#12 Hur stort utbud behöver man för att "träna och bygga upp färdigheten"? Jag menar, räcker inte de drygt 120 relativt nya, och kanske lika många gamla häckar, samt resinmodeller som finns?
Ja, skall man ha stort utbud och bygga dioraman så finns inget bättre än det som finns i skalan 1/35.
Återigen rekomenderar jag Tamiya, deras nyare släpp och Trumpeter.
Visserigen är Bronco, AFV Club, Dragon, Tristar mm för jävla bra men de är också samtidgt med komplicerade modeller och jag vet att allt för många har haft problem med dem.
Italeri och Revell kan vara sisådär.
Håll dig undan från ICM, Zvezda(ja, det är skillnad på 1/72 och 1/35, det senare mest gammalt mög), Mirage, Alan, Eastern Express för att nämna några.
Janne Nilsson

Om man vill bygga detta som diorama, vilket utbud är att föredra då? Personligen skulle jag säga 1/48. 1/72 kanske går bra också, men det hade blivit jäkligt pilliga med bilarna. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e4/Ju88-sherman.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/Ju88-sherman2.jpg Självklart är det så att det finns större utbud av vissa saker, som just dioramatillbehör, i 1/35. Men det är inte så att utbuden i de andra två skalorna heller direkt sätter gränsen för vad som går att göra om man som trådskaparen säger att han är ute efter, alltså att öva upp färdigheter. Och det var ju inte jag som föreslog 1/48 först. :) I övrigt anser jag att det finns väldigt mycket totalt meningslöst smutskastande angående 48-skalan från vissa håll.
Kopplar du ditt senaste inlägg till något i mitt inlägg, Magnus?
Janne Nilsson

#20 Njae, det är nog mer någon slags generellt gnäll över hur folk behandlar 48-skalan. Meningslös, inget utbud, finns redan bättre, slöseri på plast, resurser som kunde lagts på 35-modeller o.s.v. Och då det som jag kanske skulle knyta till ditt senaste inlägg, alltså att till dioraman finns inget med bättre än 1/35. Det beror väl på vad man ska bygga för dioraman? Eller hur stora? Eller hur mycket det får kosta? Allt i världen handlar om premisser och kompromisser. Vad vill man uppnå och vad är man beredd att göra för att nå dit? Det enda jag saknar från 1/35 när jag pular med 1/48 är figurer. Där är det idag ungefär lika eländigt som det var i 1/35 innan Dragon kom in i matchen. Men det blir bättre dag för dag, och det finns trots allt mer figurer än jag har råd att köpa. Tittar man på det som kanske egentligen är till flyg, så finns det riktigt bra och fina figurer i resin. Och som jag var inne på tidigare, så finns det en hel del vitmetallsgrejer som egentligen är riktat till tågfolket.
Jag tror du missar hela konceptet. Bara för att det finns mycket flygplan i 1/48 så är det knappast optimalt när det gäller dioraman.
Se skillnaden bland figurer, byggnader, tillbehörssatser och all jämras dioramatillbehör. Det är väl inget snack om saken om man nu skall bygga militära dioraman 1900 och framåt. Blir det därmed omöjligt eller dåligt att köra i 1/48? Näe, men det är inte lika lätt att få tag på tillbehör.
Hur mycket finns det i 1/48 om man ser pre 1900?
Janne nilsson

Det är en av de bättre skalorna om man vill ha med flygplan! 😋 Jag menar inte att 1/48 är bättre, sämre eller lika "bra" för diorama (eller något annat, för den delen). Det handlar väl helt och hållet vad för diorama man ska bygga? Man får väl anpassa skalan efter vad man ska bygga. Ska man bygga en komplett pansardivision, så är nog 1/285 bättre, skulle jag tro. På samma sätt är det troligen ganska besvärligt att bygga B-52:or i 1/24 eller byster i 1/144. Det jag gillar med 1/48 (och det är då alltså inget som andra därför behöver göra) är att jag kan hålla en enhetlig skala för nästan allt jag skulle vilja bygga, förutom fartyg. För mig är det en rolig grej. Ställer jag en Sherman bredvid en Spitfire, så får jag en bra känsla för hur stora de olika förebilderna för modellerna är. Dessutom gillar jag storleken på det färdiga resultatet. Pratade med Holst om det i förmiddags, och det kanske är att storleken för mig som vuxen är samma som mina minnen från barndomens byggen av 1/72. I diskussionen utbud, så känner jag sällan att det är just det som är anledningen till att jag inte blir färdig med något. Snarare kände jag nästan det som ett hinder när jag höll på med 1/35. Jag blev nästan nojjig över det massiva utbudet av färdiga tillbehör, som på grund av den massiva släpptakten i 1/35 har ganska kort överlevnadstid. Skulle jag bygga alla mina 1/48:or med en hastighet av 5 om året, så skulle jag ändå kunna hålla på till jag trillar av pinnen. Skulle jag få för mig att superdetaljera dem, eller sätta dem i dioraman, så gör inte det direkt sannolikheten att köra torrt innan jag dör särskilt mycket större. 😃 Pre 1900 är det väl 54mm som gäller?
Jag skulle börja med 1/72 på grund av priset och sedan börja med 1/48 och öva att bygga ruiner. Sedan 1/35.
Om du skulle börja med 1/35 måste du lägga ut mer pengar vilket man behöver mer till färg och annat som nybörjare.
Plus att du kan få ihop snygga dioraman i 1/72
#24 det låter som bra tips där. Tack så mycket! 😃