Presentation
Hej!
Jag läser inlägg här på modellbygge.ifokus då och då, men har inte kommit mig för att gå med förrän nu. Min första modell var Airfix F4U Corsair i plastpåse som jag fick av min kusin. Det bör ha varit ca 1963-64 då den förmodligen var nyligen utkommen. Fick en Vauxhall Viva samtidigt, men den var svårare att bygga och blev inte så bra. Jag var bara 6-7 år då så det är väl förlåtligt.
Jag bygger modeller av i stort sett alla kategorier och alla skalor. Gärna äldre "Classic plastic"-modeller rakt ur lådan utan några som helst modifieringar, med originaldekaler och allt. Man kan nog säga att jag är hälften samlare och hälften byggare. Men jag köper även en del nyutkommet. Jag har en viss förkärlek för flygplan från första världskriget. De jag byggt hittills är alla i skala 1/72, men jag har köpt på mig en massa Rodenutgåvor i 1/32 samt två Wingnuts dito. Tycker också om segelfartyg och har de flesta äldre Revell och Airfixutgåvorna samt några Aurora, Lindberg, Pyro och Heller, de flesta obyggda. Synd bara att man har så låg produktionstakt.
Jag bifogar bilder på två 1/48-byggen. Dewoitine 520 är Tamiyas modell, byggd för ett antal år sedan när den var nyutkommen. Den är sprutmålad med Humbrol Authentic Colours för franska flygvapnet.
Den andra bilden är mitt senast färdiga bygge, en Aichi D3A1 "Val" av Hasegawas fabrikat. Den är sprutmålad med Gunze Sangyo H61 Imperial Japanese Navy Grey. Försökte göra en hemgjord blandning av Humbrolfärger för att få den blåsvarta färgen på motorkåpan då jag inte fick tag på någon färdig, och den kanske blev en aning för mycket svart. Men den får duga.
Mvh, Christer

Val:en ser kanon ut! En av mina favoriter dessutom! Välkommen till sidan!
Välkommen 👍

Känn dig Välkommen in!
Stefan - Modellbyggare
Hej Christer och välkommen hit!
Väldigt fina byggen också…👍
Mvh / Janne
Mvh / Janne
Tjusiga byggen! Välkommen!
Välkommen Christer,snygga kärror!!
Hej och välkommen till forumet! Snygga plan du byggt!

Välkommen, gillar Dewoitinen!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Välkommen!
Snygga byggen:)
Välkommen, fina byggen!
Välkommen till plast himlen.😂
Presentation av Messerschnitzel
Som pseudonymen antyder bygger jag jakt-, attack-, (fighterbomber) av främst FV och Luftwaffe i skala 1:48 och enåannan 1:32.
Svagheter: - Hålla färgsprutan ren. Bryta av allt som sticker ut innan modellen blivit färdig. Lösning, låt delarna sitta kvar på ljutramen så länge det bara går.
Styrkor: - Hitta nya knep å knåp att bygga på. Tops och provstickor som man sticker upp i näsan för provtagning är mycket bra att ha, även vid målning särskilt FV Italien camuflage!
Bra att trenden mot en giftfri hobby fortsätter!
Var finns filter till Hobby Heavens sprutboxar?
Limma lugnt
Messerschnitsel
Limma lugnt