Presentation av mig!
Hej på er alla glada byggare.
Jag är en återfallsbyggare som så många av er andra, har byggt modeller av och till från det att jag var 5år tills de unga tonåren när man fick andra prioriteringar… ;-)
Nu är jag 39 och har äntligen tagit upp denna underbara hobby igen och tänkte då presentera mig med detta första lilla bygge. Mitt mål har varit att se hur långt jag kunde komma med de få kunskaper jag har tillsammans med era erfarenheter som jag har fått tagit del av här på forumet. I starten hade jag egentligen bara en skalpell, lim tub samt lite Humbrol färg och sandpapper. Men under byggets gång har jag gått från pensel till Airbrush och ett helt gäng med färger, filter och dylikt. Och det mesta tack vare allt ni har delat med er av under era byggen. Så ett stort tack till er som hela tiden bidrar med inspiration, tips och kunskap!!
Nu till själva bygget!
Bygget består av ett stycke Airfix Supermarine Spitfire Mkla 1:72, ett stycke Hasegawa U.S. Aerospace ground equipment set, ett stycke fotoram från dollarstore och till sist en lite spånskivebit som jag hittade i garaget. =) Färgerna är en blandning mellan Vallejo och Humbrol.
Jag ha inte haft för avsikt att vara korrekt i något, varken tidsmässigt eller när det gäller färgval utan ville bara se som sagt vad jag kunde utifrån att jag inte byggt på många år! Allt är byggt direkt från lådan.
Kom gärna med frågor och tips, jag är ju nybörjare!
MVH Mikael Svensson

Jag gillar det! 😃 Och välkommen hit!
#3, Tack för det! 😃
Snyggt! Välkommen!
Tackar!😃
Stiligt 👍 En bra start som lovar mer, tycker jag. Välkommen!
/S
Ser riktigt bra ut, ser fram emot dina kommande byggen. Visst är den här hobbyn fantastiskt:)
Mycket snyggt!!Tycker att blandningen mellan en gammal Spitfire och modern markutrustning är klockren.En "warbird" som håller på att förberedas inför en uppvisningsflygning på någon airshow.👍
Snyggt gjort
Hayabusa: Tackar, ska försöka bättra på kvalitén för varje bygge.
Rone: Tackar. Visst är den och det bästa för mig är att den lockar pojken med. Så man får chansen till lite kvalitetstid med honom samtidigt som man gör något för sig själv med!
robban64: Den tanken hade aldrig slagit mig… men det är ju klockrent! Tackar!
Tack Jarl.
Välkommen hit!
Tack så mycket Decaius!
#13 Blir faktiskt lite sugen på att göra något liknande själv.

Välkommen hit :)
Snyggt bygge oxå…
Ser bra ut för att vara återfallsförbrytare! ;)
Gillar scenen du har gjort. Kanske figuren är lite väl blank?
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

välkommen, fint diorama!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Tack Janne, ja figuren ser lite väl blank ut. Ska fixa en matt lack till nästa gång. Precis sådana kommentarer gillar jag, tack!
Roca, tack så mycket för det! 😃
Jag såg inte figuren först men kanske att det ser lite tomt ut.
Två figurer som pratar med varandra kanske. Eller en stege vid höger om flygplanet kanske skulle lyfta dioramat. Fast dem tankar ju så!🤔
Mvh / Janne
En bra grundregel är att måla hela figuren i matt och sen lägger man på lite Satin Klarlack på hudpartierna, kanske till och med bara på högdagrarna. Om skalan tillåter det kan man dessutom lägga blank klarlack i ögonen.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Jarl: Jo.. hade egentligen tänkt att ha en stege upp till vingen och sedan en lyckstolpe typ. strålkastare i högra hörnet.
Men av två anledningar så stannade jag där. Den första var att jag ville inte ta i för mycket, har läst att dom flesta nybörjare vill få in så mycket som möjligt i diot även jag 😃 så det är väll lite av en självbehärskning!
Sedan så var jag rädd att om jag bygger på med för mycket detaljer så kommer jag att tappa sugen att färdigställa den. Men nu när den är klar så ska jag ta och fundera på dina tankar man kan ju alltid lägga till i efterhand ju…. 🙂
Tack JaGa!
Ok, tack för råden Janne. Ska tänka på det till nästa gång. 👍