Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1334 ggr
Filbrännan96
0

Leklera!?

Till uppkommande dioraman framöver har jag en fråga.

Visst kan det funka bra om man använder sån har "leklera" eller hur man ska kalla det för att göra mark, t.ex. smutsig lermark m.m?

Har sett en del använda sig utav det och det verkar enkelt och man kan få det och bli rätt bra kan jag tro.

Om ni har svar på detta vore jag tacksam för dem!

"It´s all about the details"! Cool

Janne Nilsson
0

Alla tekniker funkar i regel. Det är mest en fråga om hur man tycker om att arbeta.

Jag brukar bygga upp basformen med frigolit och sen täcka med gipsbinda. Efter det kan jag lägga på allt möjligt beroende på vad jag har hemma och vill uppnå.

Ett bra nybörjartips är att blanda trälim, jord, grus, sand, gips mm och en passande färg och sen smeta på.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Filbrännan96
0

Okej, för det ser intressant ut å pröva 😃

[Jarl]
0

Annars kan du pröva celluclay en papier-maché blandning som man blandar med gips,trälim och vatten. Eller gör eget papier-maché av tidnings papper!

[Jarl]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna diorama gjorde jag hema gjort papier-maché. Jag blandade tidnings papper och het vatten och sedan mixade det med mixerstav.

Sedan trälim och gips.

Filbrännan96
0

Har aldrig hört talas om det men får ta och pröva den nån gång. Häftigt diorama btw!! 😉

nebeln
0

Snyggt dio!! :) Leklera?? Modellera? Om du menar det så torkar aldrig det. Det kommer förbli mjukt.

[Jarl]
0

Tack! annars kan du använda lufttorkad lera Jovi finns i dem flesta hobby affärer.  http://www.ibwahlstrom.se/Skulptur-Lera/Jovi-luftorkande-lera