Heller 1/72 Bf 109 K-4 ANR
Ser trevligt ut Peter!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Den ska byggas! Faktum är, att den här gamla byggsatsen på flera sätt verkar överlägsen Revell/Monograms bra mycket nyare G-10. Den har ett separat huvudpansar gjutet i klar plast, den har en tvådelad cockpithuv och den har ett ihåligt luftintag, medan Revell har kopfpanzer ihopgjutet med kroppen, stängd cockpithuv samt massivt luftintag.
Formen ser bra ut. Den har visserligen upphöjda panellinjer, men ganska diskreta ändå, inte en massa nitar eller så. Här har vi de två första gjutträden;
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Med dessa dekaler kan man bygga ett av två alternativ, antingen från JG 77 eller JG 27. Arket hade gulnat ordentligt med åren, men jag hängde det i fönstret på södersidan ett par dagar så ordnade det sig
- men jag har ändå i stort sett bestämt mig för att bygga en italiensk maskin av denna, tillhörande ANR, det sista lilla flygvapnet italienarna i Norditalien hade mellan 1944 och 1945, efter att tyskarna befriat Il Duce och upprättat RSI, Repubblica Sociale Italiana. ANR var starkt sammansvetsat med Luftwaffe och flög en hel del olika Bf 109-varianter. Man skulle troligen ha fått både Me 163 och Me 262 om kriget hade fortsatt.

En liten svaghet hos Hellersatsen är att den saknar dropptank! En bomb finns med istället. Nåja, det finns nog i reservdelslådan. Och hjulen, de ser inte bra ut. Dessa kan jag nog dock norpa från Revells G-10. Jag ska nog bygga en av dessa med smala hjul plockade från någon Mastercraft-sats, så det blir en naturlig rundgång av delar mellan mina olika Bf 109-byggsatser 
Här är bilder på några ANR-kärror angivna som G-6, G-6/AS och G-10
och Almark decals angiven som K-4.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#7-8: Tack för bilderna!
#4: Ursäkta en kanske dum fråga…Men de gröna korsen på dekalarket -vad är det för märkning? Visst är de fina de här gamla hederliga Heller-byggsatserna. Har också byggt ett par Heller-Messar när jag var ung o grön. Har en obyggd nånstans tror jag, en sån där riktigt tidig, nästan prototypvariant, från spanska inbördeskriget. Kanske nån är intresserad av den -när och om jag hittar den?
#10.1 De korsen med grön färg var en nedtonad variant.
Färgen som inte är särskilt korrekt på dekalen ska föreställa camoflagefärgen på flygplanet.
#10.2 Jag antar att det är den fina Bf 109B/C du har i din samling.
Jag gillar och så de gamla Heller-schmittarna. Det finns bara ett riktigt yxhugg och det är deras Bf 109F full med nitar.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#10.1, #11.1: Ja, det kan bli knepigt att hitta en färgton som matchar det där gröna korset! Jag hoppar den och kör italienskt istället 
#10.2, 11.2: Yes, finfina faktiskt. Har en byggd och en obyggd B/C i min samling också, men den senare kommer att få släppa till delar när jag ska bygga Tintins Bf 109 B/F-hybrid, så jag vore nog intresserad av en till Pontus, hojta till om du hittar den. Ja Sau, den där F:en verkar bäst att strunta i, om i så fall bara som donator av delar.
Jag såg förresten att det var tryckfel på lådan för min "Kurfurst", vid färgprofilen för JG 27-kärran med gröna Reichsverteidigung-bandet står det JG 3 (!), undras om samlarvärdet blir högre pga detta
?

Ja, nu när jag just fick hem en till Heller-Messerschmitt från PonCar så tog jag lite bilder på boxart för både K-4 och B/C. Som nämns i #12 så står det på sidan, där det helt klart är en maskin ur JG 27 som avbildas (grönt band i Reichsverteidigungsystemet bars av JG 27), istället JG 3!

Och samma fenomen dyker upp utanpå lådan hos Heller Bf 109 B/C!
Bredvid profilen av en maskin som helt klart borde tillhöra ZG 26 (Zerstörergeschwader 26, som hade just tuppen som symbol för sin 9. Staffel) står det JG 26 (som ju är något helt annat, et av Adolf Gallands berömda jaktförband)

Trevligt att du har kommit igång igen.
Kul att se att fler flygfän är på väg från din verkstad!

Ja nu ska här byggas så det ryker 
Kul att du kommit igång med bygget Peter!
Snygg F84 Hogge

Vad trevligt! Nu ser den här också ut som ett plan!
Ser där ja, nu liknar även detta bygget ett plan. 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har lite svårt att ladda upp bilder men ska försöka igen. Tack Tunnan! Nu har jag bestämt mig för att bygga en tysk nattjaktmaskin istället för an ANR-kärra av denna byggsats. Målningen är i stort sett klar och jag börjar montera detaljer.

Ser ju riktigt bra ut det där, inte någon lätt camomålning det där inte.
Ser fint ut! Gillar alltid att se exempel på litet udda camo-målningar…

Tack ska ni ha!
Dags för dekaler snart!

Nästan alla dekaler på nu, saknas ett "undervingeskors". De är hämtade från Revells, Academys och Mastercrafts Bf 109-byggsatser, samt ett ark med Luftwaffe-nummer från tjeckiska Tally Ho. Jag monterar inga stenciler på den här maskinen föruton bränsletriangeln.

Det där blev bra! Den ser riktigt fin ut!

Tackar tackar! 
Ser farlig ut!
"The grey Panther" (liksom panterfläckig…).
Ser snyggt ut Peter!
Det där ser ju riktigt bra ut.

Tack ska ni ha allihop! Ja, inte skulle man som Mosquitopilot vilja få syn på den här i backspegeln en månljus natt över tyska riket…huga!

Ja, så var min Bf 109 K-4 färdig! Alla dekaler och småpryttlar monterade, vädringen inskränktes till lite avgassmutsning på sidorna.
K-4:an hade vissa utvändiga detaljer som skilde den från tidigare versioner, vilka jag tror att byggsatsen återger korrekt. FuG 16ZY-antennen (den runda) flytades ett segment bakåt. Huvudställen försågs med yttre luckor (kan skymtas på bilden i #26). Den "vanliga" radioantennen plockades bort. Sporrhjulet/stället var högt och infällbart. Erla-Haube (cockpithuv med god sikt) var standard, likaså huvudpansar av pansarglas (här har jag missat att måla de delar som ska vara i metall, ska fixas). Däcken var kraftiga, därav också utbuktningarna på vingarna. Motorn var en DB 605 DM på 1800 hk och genom propellernavet skjöt en 30 mm Rheinmetall MK 108.

#37: Det beror på det, om han spakade en spaningsmossie så drog han bara gasreglaget från "cruise" till "max" och sen fick tysken se sig bli akterseglad
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Tjusigt bygge Peter! Ännu en 109a i din "lilla" samling klar.
Mycket fint bygge 
Ännu en fin 109 till din samling..

Tack, ja, kan aldrig få nog! Nästa blir den japanska E-7:an samt Franzisket's G-6. Sen kommer ju Axelmakternas Äss-GB nu igång, med flera 109:or…

#39: Hmm, ja, men K-4 kunde nå en toppfart av 715 km/h, kunde en PR Mk. XVI t.ex. komma upp i denna hastiget? 

Tja det var vad som stod i alla fall, så snart ett tyskt jaktplan hakade på så ökade dom farten från cruise till max och efter en stund gav tysken upp

Mosquito PR Mk XVI hade en topphastighet på 668 km/t, men den hade ju tryckkabin och var avsedd för höghöjdsuppdrag, jag kan inte se att K-4an hade tryckkkabin och oavsett det så måste den ju klättra upp till samma höjd och under stigning så uppnår den ju knappast topphastighet
Skulle tro att förföljande tyskar som de facto var snabbare insåg att det skulle ta för lång tid att hinna ikapp en PR Mossie och därför gav upp ?

En mycket snygg 109:a!

#45-46: Detta har du nog alldeles rätt i, K-4:an räcker inte till. Jag får ta och bygga klart min Bf 109 H Höhenjäger med tryckkabin och större vingspann, eller en Fw Ta 152, en Me 155 eller kanske en Me 262 nattjägare om jag ska lyckas plocka dessa Mossies från himlen
En Herr Kurt Welter tycks ju ha skjutit ner en del av dem med Bf 109 G vid 10./JG 300 samt med Me 262 A-1a vid NJG 11, men det framgår ej vilka varianter som skjöts ner förstås.
#47 Vielen Dank!
Får ta och fortsätta med H-modellen, göra den metallren och polerad, plocka bort allt (Kopfpanzer, onödigt tung beväpning) och så ska vi nog få fram en Mosquito-Töter!

Se upp bara så du inte möter en Tse-Tse fluga, ett skott från Moulinskanonen räckte för att förvandla en tvåmotorig tysk jaktkärra till skrot
Inte så troligt att han sköt ner PR Mosquitos dom var ju relativt lätt lastade och därför förhållandevis snabba och manövrerbara, kanske lättare att skjuta ner bombarna trots att dom hade för vana att flyga in i trädtoppshöjd, om han sköt ner Mossies på natten kan man ju fundera på målidentifikation, det flög ju omkring en del Svarta änkor och dom var långsammare och tydligen lite tröga i kontrollerna

Nu när jag läser lite närmare ser jag att det nog var bombar-Mosquitos han skjöt ner. I vilket fall, detta har definitivt lockat in mig på nattjaktsbanan, dags för en Bf 110 snart, och en Ju 88, och så har jag ju en He 219 liggandes…
Trevlig maskin. Det var synd att Heller inte hängde med i utvecklingen då de gjorde riktigt bra modeller på 70-talet och många är klart byggbara än idag och K4an är en klassiker.

Tackar! Javisst, det finns nog en hel del bra byggsatser att hämta hos Heller från äldre tider.
Snyggt bygge!

Tack Charlie!
- Redigerat 2022-12-29 22:49 av Roca