Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 4766 ggr
starhawk
0

Min första Resin modell

Jag har nu fått min första Resin eller konsthartsmodell som det visst kallas på svenska. Eftersom det är min första har jag lite frågor kring dessa modeller. Det står att man skall tvätta modellen i en "mild detergent" några bra förslag vad för slags medel man bör välja samt skall man även tvätta gjutgodset i metall? jag har förstått att man inte skall/bör använda vanligt plastlim går det bra med epoxi eller rekommenderas något annat? Tacksam för svar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Jag har fått för mig att det går bra med vanligt diskmedel. Jag har ett par resinmodeller som ligger och väntar, men om jag fattat det rätt så använder de CA och även 2 komponentlim. Jag brukar vara ute på www.hobbyfanatics.com och där har de många efarna resinbyggare (mest Gundam och Animebrudar). Där finns mycket tips. De brukar också armera med nån form av tråd eller mässingspik (till tavelram tror jag) på delar som är belastade. Sen ka man väl passa sig för slipdammet och slipa med våtslippapper.

Hoppas det hjälper lite.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

Jag var inne på sidan, svårt att hitta något tips utöver att diskmedel och tandborste gick bra.

Azgaron
0

#2 Ok, ska kolla vad jag hittar.

Azgaron

Azgaron
0

Kanske det här kan vara till nån nytta.

http://www.hobbyfanatics.com/index.php?showtopic=468

http://www.hobbyfanatics.com/index.php?showtopic=8827&hl=pinning

OBS! Viss nakenhet i vissa av bilderna Glad 

Jag ska kolla om jag hittar nått mer.

Azgaron

starhawk
0

Den första länken var mycket bra, den andra var intressant men knappas tillämpbar för mig, min modell har egna "pinnar"

Jag är inte amerikan så jag kan se nakenhet utan att bli röd i fejset

Mycket tack!Glad

Azgaron
0

# Kul att de var till nån nytta! Det är ju klart en fördel om man slipper borra och ha sig. Tyvärr lär jag nog inte slippa undan på de modeller jag har då de saknar färdiga pinnar.

Nä vi har väl lite lättare för att ta nakenhet här än i (dubbel)morallandet USA Glad

Varsågod!

Azgaron

starhawk
0

En liten undran, det föreföll som om man skulle använda mask när man slipar resin, är det bara för slipningen eller är resin-damm hälsvådligt på något sätt?

StefanW
0

#7 Resin dammet är Mycket hälsovådligt! Använd alltid mask om du torrslipar! Själv så använder jag gärna våtslip papper och vatten, på de viset så binder det upp dammet. därefter tvättar jag delarna innan jag fortsätter.

P.s. Ser att det gick bra att byta ut testbilden!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

Usch då, tur att jag inte hann till det då, jag har bara använt kniven hitills, det är till att återvända till diskhon igen då.

Föresten har jag inte nämnt vad min första resinmodell är för något, det är en modell av Nautilus från Disney-versionen av "En värdsomsegling under havet" eller "20.000 leagues under the sea" som den heter i orginal

StefanW
0

Som denna?

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

haha! exets vovve heter nemo

//pebben

StefanW
0

#11 Liknar han den eller..? Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Hmm, tur att den inte hette Nautilus. Måste vara bättre att vara lik en person än en ubåt Glad

Azgaron

ElLobo
0

#7: Det allra bästa ur hälsosynpunkt är att slipa delarna med våtslippapper under rinnande vatten och sedan göra sig av med slippappret innan det har hunnit torka så att det blivit dammpartiklar igen.

starhawk
0

#10: exakt, jag funderar på att placera belysning i min

#14: Jag hade tänkt använda en nålfil, vad tror du om det?

StefanW
0

#15 Belysning kan göra mycket på en modell! Såg för ett tag sedan en modell av ett rymdskepp från en film, som såg helt otrolig ut.

Nålfil! Tänk på dammet bara!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#15: Ja säger som Stefan: Tänk på dammet bara! Men nog tror jag att nålfil ska fungera.

starhawk
0

Givetvis hade jag tänkt att fila under rinnande vatten, sedan får man väl borsta av filen med en mässingsborste fortfarande under rinnande vatten, då skall det väl inte bli nåt damm?

Har beställt en modell av ett rymdskepp med belysning, skall bli intressant och se hur den tar sig ut, jag hade tidigare en modell av Millenium Falcon med belysning, det vart inget bra man såg lyset rakt igenom plasten trots att den var målad, man måste kanske klä insidan med aluminiumfolie eller nåt?

StefanW
0

#18 Vad var det för typ av belysning? Diod eller fiber?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

Det var nog dioder kanske glimlampor, definitivt inte fiber, jag tror det var fyra fem stycken, det var en ruskigt stor modell. Det hade nog blivit bättre om man avskärmat med folie jag får kolla att det inte skiner igenom på min Nautilus

På rymdskeppet jag beställt vet jag inte vad för belysning det är, det framgick inte. Det var förresten Enterprise refit (TOS) orginalserien

StefanW
0

#20 "genomlysning" är ju inte den effekten man vill ha! Alu-folie är ett väldigt bra alternativ.

En Millenium Falcon står högt på önskelistan, dock står prislappen lika högt (fyrsiffrigt belopp!) Star Wars freak som man är, så det blir till att vänta…

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

Jag vill minnas att det var ett tresiffrigt belopp, det var en butik i Malmö som hade den, själv är jag väl lite mer åt Star Trek freak hållet. Men jag har laddat ner en pappersmodell av falken får se om man får den byggd någon gång, igår trillade två beställda modeller in och jag har knappt börjat på Nautilus och på bordet ligger delarna till Orion, jag är inne på tredje försöket nu, etten blev snedlimmad, tvåan fick smuts fastlimmad, det är ett jäkla jobb att skära ut alla taggar längs kanten

StefanW
0

#22 Spännande! Har du några bilder?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

Det kommer, jag har semester nästa vecka så då kan det bli nåt, om jag inte drabbas av en hög ambition dess förr innan

StefanW
0

#24 Ok! Min semester är slut imorgon…

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#21 å 22 Menar ni resinmodeller då? Annars finns det ju billigare alternativ om man vill ha en Millenium Falcon, även om jag inte är så säker på att AMTs är någon höjdare Glad

Azgaron

Som "jobbat" en vecka nu Ledsen

StefanW
0

#26 Det finns bl.a. en "cutaway" som AMT gjort, men svår att finna till ett rimligt pris! I USA fanns den i butik för under 25$ och här hemma i svedala och på Tradera så landade den efter 1000 kronors strecket.

Millenium Falcon DELUXE Cutaway Model - Click Image to Close

Sedan har Attakus tillverkat en del intressanta modeller som t.ex.

Millenium Falcon, Death Star Hall w/ Mouse Droid & Luke mailer - Click Image to Close

Men att hosta upp 2880$!! känns liiiite svettigt för en modell…

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#27 Det är ju lite tristy med såna priser. Såg en hos Rebellen för ett tag sen för 750:-

Kollade lite som hastigast på evilbay och där finns ju några cutaway till "rimliga priser", men tyvärr så verkade de flesta vara USA endast. Fast fråga går ju Glad

Den här fanns ju iofs men det blir över 400 med frakt.

Jo, de såg ju trevliga ut (Attakus), men det priset var väl lite väl svettigt!

Azgaron

starhawk
0

#26 Nix det jag hade var en "vanlig" plastmodell, jag minns inte vilken tillverkare det var, den var väl åtmintone halvmetern lång. Men det var ett tag sedan så den går väl inte att få tag på nu längre. Och jag håller med dig Stefan 2880$ hostar man inte upp i brådrasket, jag hade lite ytterst svaga funderingar på att köpa Tamiyas Tiger I:a för radiostyrning men den gick på runt 5000:- och det var lite saftigt, så jag köpte en Academy Tiger I på Bovington istället, den gick på £20 vilket var betydligt billigare, den har visserligen inte rekylerande kanon och autentisk ljud men lite får man väl offra

Azgaron
0

#29 280:- för en radiostyrd? Det var inte särskilt dyrt. Vilken skala?

Azgaron

starhawk
0

Jag sa inte att den var radiostyrd, det var enbart Tamiyan som var förberedd för radiostyrning, 5000:- var för övrigt priset exkl. radio. Academy-modellen är bara en 1/35 av Tigern vilket jag tyckte fyllde mitt behov. Tamiya-modellen var i skala 1/16 (tror jag) med massor av finesser, skjutande kanon med rekylrörelse, skjutande kulspruta autentiskt ljud av motor, kanon och kulspruta, hade varit kul men det hade krävt en fyrkanals radio minst för att att använda och jag tyckte inte om hålet detta hade gjort i plånboken, jag ville ju egentligen bara ha en modell av Tiger I, och 1/35 är faktiskt rätt lagom, den skall ju få plats någon stans ocksåGlad

Azgaron
0

Ok, nu är jag med Glad Tyckte det lät lite för bra såvida det är nån leksak. En Tiger i 1/16 hade varit maffigt, men gör nog lite väl stora hål i plånboken. Min Tiger är en Italeri som jag hittade för 150:- Och som sagt, det ska ju få plats nånstans också Glad

Azgaron

starhawk
0

Exakt, det lite högre priset motiveras antagligen bl. a. av att det var fyra gubbar med, nåja en saknade underkropp, jag högg en Challenger II också och den kostade enbart £10 och hade inga gubbar alls, sedan, bara på kul köpte jag en 0,50 cal patron det var annat än en vanlig gevärspatron det!!