White ensigne models färger
Hej
Någon som vet om man kan beställa white ensigne models färger i sverige? Står på deras hemsida att det är problem att skicka färgerna till Europa.

Jag har köpt färg från dom vid ett flertal tillfällen, aldrig varit något problem med frakten, däremot är ju deras hemsida inte direkt lättnavigerad. Men dom har en väldigt dryg och fin färg
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
har du beställt på senaste tiden? Det står på hemsidan:
PLEASE NOTE THAT WE CAN NOW ONLY SHIP PAINT BY POST WITHIN THE U.K. ROYAL MAIL WILL NOW DESTROY ANY SOLVENT BASED PAINT THEY FIND IN OVERSEAS PACKETS, WHICH ARE SUBJECT TO X-RAY SCANNING. IT SEEMS PARCEL FORCE ARE STILL ALLOWING IT THROUGH TO MAINLAND EUROPE EXCLUDING SWITZERLAND AND THE ISLANDS, BUT THEY WILL NOT PUT ANYTHING IN WRITING. WE WILL THEREFORE SEND PAINT TO ANY CUSTOMERS IN MAINLAND EUROPE THAT ARE WILLING TO PAY THE MINIMUM PARCEL FORCE SHIPPING FEE OF £20.00 EXCLUDING VAT. THIS IS HOWEVER STRICTLY ON THE UNDERSTANDING THAT IT IS ENTIRELY AT THE CUSTOMERS RISK, AS OFFICIALLY PARCEL FORCE HAVE SAID THEY WILL NOT CARRY PAINT.
Va har Royal mail ändrat sin policy??
Ja, det kan man dessvärre lugnt säga att de har! 😡
Jag beställer en hel del från England, och har på sistone noterat att det blir svårare och svårare med vad det vara må som innehåller lösningsmedel (eller andra "farligheter"). Isopon P38-spacklet jag kör med vet jag t.ex. inte hur jag skall göra för att skaffa mer när det jag redan har tar slut … 🤔
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Finns ett intressant blogginlägg om detta problem här:
http://www.aviationofjapan.com/2013/07/time-for-rant-part-1.html
Enligt Hiroboy som finns i England lär det inte vara några problem att köpa färger eller andra kemsaker från dom skillnaden är att vi inom Europa måste välja, EuroExpress via DPD Road Service.
Har redan pratat med WEM om detta och dom föreslog att kolla upp om BMK i Tyskland eller L'Arsenal i Frankrike skickar färg till Sverige. Båda firmorna säljer Colourcoats.

Nu har den "amerikanska paranoidsjukan" drabbat England 😡 gick över till en engelsk firma eftersom dom amerikanska bara sålde akrylfärg. Den eventuella englandsresan nästa år får omfatta ett rejält inköp av färg tror jag.
#8 Tänk bara, om du flyger, på att kolla att sådana färger är tillåtna i (det incheckade) bagaget … Jag hade hoppats kunna be bekanta som regelbundet åker till England att köpa spackel åt mig där, men den planen föll på att allting klassat som brandfarligt är förbjudet i bagaget på Eurostar-tågen (och ja, de röntgar bagaget!) 😡
#9 Och inte blir man gladare när man läser transportstyrelsens lista över vad som gäller för färg och lim i incheckat flygbagage:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Flygresenar/Bagage/Vad-far-jag-ta-med-mig-ombord/Farg-och-lim/ … 😭
/Mattias

Vi har bara flygit till England en gång, det avskräckte, vi tar färjan där kollar dom praktiskt taget aldrig, och då dom undantagsvis gjorde det kollade dom bara vad vi hade i bakluckan, vi har aldrig behövt öppna en enda väska när vi tagit färjan

#10: Intressant det där med balsamterpentinen, tillåter dom såpa? den innehåller ju balsamterpentin
#11 Nej, det borde det ju inte vara något problem 🙂
Jag hoppas för egen del på att någon av mina brittiska bekanta förr eller senare väljer att ta bilen dit och på det viset kan frakta lite godsaker till mig … Själv brukar jag föredra att hyra högerstyrt på plats när jag är i England och behöver bil.
/Mattias