Trumpeter 1/72 Strv 103C
Knappt har lacken torkat på förra vagnen förrän det börjar klia i fingrarna igen. Dags att börja med nästa projekt - underbara "S-tank". Blir detta dåligt kommer det att kännas som ett svek mot min gamla kompanichef från lumpen… 😉
Har suttit och kikat igenom alla tidigare alster på forumet (ingen nämnd, ingen glömd!) och de är ju hur fina som helst! God inspiration och många bra tips.
Blev inte mindre taggad då jag hittade SPHF:s superfina referensverk på bibblan i Umeå. Såg från tidigare strv 103-trådar att folk tipsat om det och jag blev inte besviken.
Trumpeter skickade med färgkoder för flera fabrikat, inklusive Vallejo som jag kladdar med. Rasande trevligt! Tänkte väl försöka utgå från dessa färger samt ta hjälp av övriga diskussioner kring fyrfärgskammot som finns. Och angående detta kamo (som blir mitt första… 🙂), har ni några tips på själva målningen, för att få bra och skarpa kanter? Målar med pensel. Har testat lite med maskeringstejp (vanlig, inte speciell för modellbygge) och har svårt att få den att ligga nog tätt. På denna vagn är det ju inte så många helt släta ytor heller.
Kul, Tankboy! Mer 1/72-pansar gillas. Känns som en rätt stark trend här på forumet nu! :-) Jag följer med intresse. Lycka till! /Calle
Definitivt intressant. Har inget direkt tips när det gäller camot, men ska du airbrusha? Om ja - bra maskeringstape är en klar fördel, t ex Tamiyas. Penselmålar du så skulle jag nog satsa på frihand, men att du ritar upp respektive fält med stiftpenna eller liknande.
#2 Trendsättare…👍
#1: Jag håller med Hayabusa: frihand. Jag skulle prova att använda min minsta pensel och måla upp kammomönstrets konturer först, med ganska utspädd färg och tunna linjer. Sedan fylla i respektive färgfält i efterhand. Öva på någon testmodell, eller på den här modellens undersida! Tålamod är nog nyckelordet. Nu blev jag sugen att prova själv! :-)
Tack för tipsen grabbs! Låter som bra förslag. Jag testar med att göra konturer med darrig frihand.
/Björn
Arbetet går vidare och nu är 103:an monterad, tvättad och fått ett lager primer. Sätter tunnare lager primer för varje bygge jag gör, känns som att det kan vara otroligt tunt och ändå biter färger mycket bättre än direkt på plasten.
Helt OK att bygga, det var rätt få delar men fin detaljrikedom som synes. Att de fått till tunna vajerkrokar och millimetertunna vevar i plast är kul, sen att man lyckas bryta av dem (veven till tornluckan) med grislabbarna är väl en annan sak. Det är därför man har superlim. Passformen… mja, jag kanske är bortskämd efter förra bygget som var en Dragon-modell, men jag upplevde att flera delar krävde rätt mycket bearbetning för att passa.
Raden med dunkar och flytutrustningen är bara ditsatta med häftmassa för primersprayningen, de ska bort igen. Detta för att jag ska lyckas montera bandet på vettigt sätt. Ordningen blir alltså:
1. Måla band (svart/metall/damm), hjul och nedre del av chassi (mörkgrön)
2. Montering hjul och band
3. Montering drivhjulsskydd (svart), dunkar (kamoflage) och flytutrustning (mörkgrön)
4. Målning resten av vagnen + lösa detaljer
Ni ser, jag har tänkt till i förväg! Får se om jag tänkt rätt eller om jag målar in mig i ett hörn. Saknas på bild är torn-ksp, RSV-galler, spade, drivhjul och drivhjulsskydd.
Som synes har jag valt att fästa Lyran-lyskastarna i färdigläge för skjutning. Enbart av estetiska skäl och För Att Det Ser Fränt Ut ™. Vet någon om man hade dem i detta läge när man börnade runt i terränglådan eller fälls de upp först vid användning? Och hur, med handkraft eller är de motordrivna?
Vad gäller målningen så har jag försökt forska fram färgerna till fyrfärgskamoflaget. Jag hade en förhoppning om att kunna använda färdiga Vallejo-färger för att slippa blanda själv. Detta för att jag räknar med MÅNGA sittningar och touch-ups innan detta är klart så det vore skönt att kunna ta färg direkt från burk sas. Har gjort köpt på mig lite färg men har inte blivit helt nöjd, så jag håller på att testa olika blandningar. Den enda färg jag spikat är mörkgröna, det blir T-34-grön (Vallejo Model 70.894 Cam. Olive Green/ Russian Green). Övriga måste blandas…
Den ser fint detaljerad och crispig ut!:-)
Håller med 👍
#7 Kanske är det bara en skugga, men jag ser nu att det kan vara så att du har en skarv/gjutskägg längs med kanonröret.. tänkte bara påpeka det innan du sätter igång och pillar med färgen, om det är något som måste putsas! 🙂
/Calle
Oj, tack Calle! Fram med sandpappret.
#11 Det var så lite så! 😉

Lika trevligt som en CV90-40 är denna vackra vagn. Har själv byggt två i skal 1/35. Ser riktigt bra ut.😉