Model master fråga
Model master akryl, går det att späda ut dom med Tamiyas Thinner eller måste det vara model masters thinner för att få bra resultat? Och funkar Tamiyas retarder också med model master?
Kör MM akryl outspädd direkt i sprutan.Väl omskakad dock.
Funkar bra för mig,i alla fall när det gäller dom matta kulörerna.
Dom blanka nyanserna upplever jag som lite tjockare och där blir det någon droppe kranvatten.

#1 Okej, låter bra! Så lite vatten funkar alltså br? Och ingen paint retarder behövs?
Jag har aldrig använt retarder men det här med färg och förtunning verkar vara en hel vetenskap.Det som funkar för en går inte alls för någon annan.Man får helt enkelt prova sig fram.
Jag gillar MM pga.att dom är så enkla att använda(i alla fall för mig)
Bra sortiment nyanser,täcker bra och blir verkligen matta.
Enda problemnyansen är blankvit som behöver ett par veckor på sig att genomhärda och bli hanterbar(känns det som)Sen har skruvlocken en förmåga att fastna om det är lite färgkladd i gängorna.Inte så kul att behöva öppna burkarna med rörtång😃
MM:s färger funka även bra att pensla

#4 Jo, det vet jag vilket är ett plus! 🙂 Men skulle gärna vilja airbrusha 🙂
#5 Jag har blandat mina MM med Gunzes förtunning och det funkar, är inte Tamiyas av ungefär samma typ? Någon retarder kändes det inte som det behövdes, kanske torkar lite saktare än Tamiya?

Var kan man köpa Model Master Akryl? Har kollat runt lite men inte hittat något bra ställe ännu :/
Köper MM akryl hos Tåg & Hobby
Har i princip hela akrylsortimentet.Har även mycket annat matnyttigt för oss plastbyggare.Plus för mycket snabba leveranser😃
Har som sagt haft "otur" med MM blanka kulörer.Kolla bara på min Phantom,MM gloss gull gray.Har torkat i en tre veckor,lacksläpp el gigante.Ej grundmålad men lätt slipad och rengjord yta.Antingen har jag extrem otur med mina blanka kulörer eller så är dom inte bättre.
Ytan känns lite fet och småklibbig även efter extrem torktid.
Dom matta kulörerna sitter som berget även om man fuskar med primer.Kommer köra matt i fortsättningen och klarlacka istället.

#8 Blanka kulörer brukar väl kunna vara knepiga ibland?
Jag provade först att beställa från Tåg och Hobby men man måste tydligen vara 18 år för att få handla från webben där :( Synd det, för dom är väldigt bra.
18 årsgräns?Är det inte bara vid fakturaköp?Kolla Lunds Tågshop på Tradera annars.Han brukar ha MM akryl.

#10 Nä. Jag betalade (skulle ha gjort om jag kunnat beställa därifrån) med bankkort, överföring eller vad det nu än kallas.
Jag har hört med Göranssons Färg och det verkar som jag kan beställa därifrån :)

Verkar som om Lunds Tågshop har hela sortimentet både akryl och enamel, jag har köpt från dom åtskilliga gånger och det har alltid fungerat smidigt. Tidigare köpte jag MMs enamel hos Harambee hobby men dom bommade ju igen butiken den sista augusti 😕
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
På tradera säljer en som kallar sig för Lunds Tågshop MM färger.
Kolla där