Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 1145 ggr
leo-
0

i väntans tider

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när jag väntar på att Midwaybygget ska vinnas och dyka upp så fick det bli en session med ett nyare stillahavs tema Corsairen 1/48

PS Michellen blev förpassad till en hylla med ´tar jag sen´ prylar

ElLobo
0

#0: Har du något speciellt tema i huvudet?

leo-
0

nej inte just nu utan den verkade rolig att bygga

men det dyker väl upp när det är dags att bestämma utförande på planet (helt plötsligt vill man väl bygga ett hangarfartyg i 1/48 för att passa modellen)Skrattande 

Direkt ur lådan är det en night fighter men vi får se

ElLobo
0

#2: Det hangarfartyget vill jag följa bygget av!

leo-
0

får först bygga till husetGladSkrattande

ElLobo
0

#4: Det bygget behöver jag INTE se! Glad

ElLobo
0

Men Corsairen följer jag också gärna!

Azgaron
0

Inget är som väntans tider sägs det. Speciellt om det ger tillfälle till att börja på nått nytt Glad Ser fram emot att se mer av Corsairen,

Så här i väntans tider finns det ju så mycket man kan passa på att göra, som att fortsätta på alla påbörjade, och med en självbehärskning i klass med stålmannen eller nått så avhåller man sig från att påbörja ännu en byggsats. Eh, nähä, jaså inte det Generad Skulle bara kolla lite på F-16onen, obs lite och plötsligt är cockpit nästan klar. Jag får nog låta bli att kolla i fortsättningen Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

StefanW
0

#7 Välkomen till klubben! Eller som barna säger: jag skulle bara…

Glad

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#8 Det är förbaskat skönt att veta att man inte är ensam. Jo, jag skulle bara känner man ju igen, liksom svaret inget på frågan vad de gör dvs inget du har med att göra Glad

Azgaron

leo-
0

vingarna sttter på

väldigt fina skarvar kommer ej att spacklas

Undersidan av vingarna kommer däremot att behöva lite

Den snea bakfenan som diskuterats innan

till sist den fruktade profilen från kriget

Detta köpet var ett test eftersom jag inte kände till märket HobbyCraft men jag har blivit positivt överraskad va det gäller passform. det enda jag inte tycker om är beskrivningen som är lite luddig ibland när man kan bygga med två olika options

Azgaron
0

Ser ju bra ut! Kul att det är bra passform. Då kanske man vågar sig på HobbyCraft. Det finns ju så många nya fabrikat så det är ju bra om man får tips om vilka som är bra.

Lycka till med fortsättningen!

Azgaron

StefanW
0

Hobbycraft har jag byggt en del och de har kanske inte de bästa intruktionerna, men passformen har man inte behövt att klaga på i någon större utsträckning. De har också en hel del mindre civila flygplan som inte de "stora" har! Prisbilden brukar också vara ok!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

leo-
0

Här kommer en uppföljning med lite nya bilder

färgen är blåare på bilden och jag har gjort den enfärgad för att det är svårt att tona med pensel annars ska den få över från mörkblått till vitt i nederkanten

Det vita saknas fortfarande plus att hålen för landningsställen ska målas 

flapsen på vingarna ska hänga ner så eftersom landningställen inte är på ligger dom i lådan

Azgaron
0

Ser bra ut! Att göra tonade övergångar med pensel är inte nån höjdare precis, eller det lättaste man kan ge sig på. Färgspruta är nog att föredra i såna lägen, även om jag mistänker att det kräver en del övning för att få det bra.

Ser fram emot fortsättningen.

Azgaron

StefanW
0

Att måla med pensel är en konst! Ofta så tar man för mycket och tjock färg i början, samt dra en gång till i "blöt" färg med en billig pensel som "fäller" strån. Måla hellre flera tunna lager, då kan man bygga upp vid kanterna. Sedan är det bara att öva och öva…

Skall bli spännande att se fortsättningen av bygget.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#15 Jo att penselmåla snyggt är en konst, och det tog ganska lång tid innan jag sas fattade det med att måla tunnt i flera lager. Det var nog mycket för att det såg för jävligt ut innan alla lagren kommit på. Sen har man kanske lite bråttom och vill att det ska bli klart.

Lättaste sättet att tona är att använda tunn färg och helst akryl. Om man målar innan den underliggande är helt torr kan få färgen att lösa upp sig lite och på så vis bidra till toningen. Fast det går med Humbrol också. Här är mitt försök till penselmålad "pre-shade". Blev rätt nöjd med den själv (hoppas det inte osar för mycket Glad). Fast jag tycker den ser mer sliten ut än pre-shadad.

Azgaron

StefanW
0

#16 Det "osar" inte att man säger att man är nöjd med sitt projekt! Tänk om man kunde tänka i de banorna lite oftare och inte bara se det som man inte blev nöjd med!

Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

TommiN
0

Jag tycker att det där ser kanonfint ut,måste lära mig den teknikenLedsen.

Azgaron
0

#17 Tack, det känns skönt att höra! Jo, det är svårt att bli nöjd med det man gör ibland. Jag tror man ställer för höga krav på sig själv.

#18 Tack! Det är bara att öva på Glad Flera års figurmålande har väl underlättat en del, fast om jag inte minns fel så är du rätt haj på färgspruta. Något som jag måste försöka lära mig när jag kommer så långt.

Av en händelse Glad har jag bilder på tornet steg för steg, så om det är av intresse kan jag rita och berätta lite i nån tråd eller kanske en artikel.

Ödmjukast

Azgaron

StefanW
0

#19 Jag lägger ett pm till dig!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#20 PM besvarat! Glad

Azgaron

leo-
0

På egna hjul och med klaffar och radarbubbla på plats

blankheten beror på att den håller på att torka

nu börjar det närma sig slutet

StefanW
0

#22 Vackert! Det är något speciellt med propeller plan… Ser fram emot fler bilder!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#22 Ser riktigt bra ut! Skönt när det faktiskt börjar närma sig slutet.

Azgaron

leo-
0

Slutet har kommit hon är redo för uppdrag

Det första kommer att vara tungt beväpnad nattspaning över IMF för att försöka lokalisera försvunna gb deltagare

StefanW
0

#25 Vågar du skicka in den över IMF utan understöd? Vi har ju redan lidit stora förluster (om nu inte spaningarna kan ge goda nyheter)

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

#25 Mycket snyggt bygge!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

leo-
0

Hon är snabb och tungt beväpnad + att hon är utrustad för nattraider så jag tror hon har stora chanser att iallafall komma hem helskinnad

StefanW
0

#28 Då önskar jag henne lycka till!

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#25 Mycket snyggt! Hoppas hennes första uppdrag över IMF går väl!

Azgaron

leo-
0

Som jag gissade så gick uppdraget hyfsat bra. Tror att vi har fått reda på var iallafall ett par av tanterna tagit vägen.

Detta är taget av kameran ombord tyvärr gick det inte att landa för att kontrollera mer noggrant

Jag tror inte att det finns några överlevande och att bärgningsförsök är fruktlösa

StefanW
0

#31 Det väcks ett hopp om att besättningen har klarat sig och att flygplanen är nog inte bortom all rädding…(avser den övre bilden) Den undre talar om att det är dags att fundera på ett minnes monument…

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Det där ser ju inte bra ut. Får väl hoppas att nått kanske går att rädda och att inga fler plan råkar illa ut över IMF.

Azgaron

TommiN
0

Hmm..undrar om min B-17 ligger där också???

Sven-Erik
0

Hmmm, var det någon som var nära nog för att känna om en av dem var klibbig??? Då är det nog min…..
Spännande att se bilder från IMF. Mig veterligen har ingen som varit där återvänt för att kunna berätta om det….Rykten säger att man påträffat expeditionsmedlemmar flera hundra mil från senast kända adress, irrandes omkring på obebyggda platser. Deras glasaktiga blick och lukten av styrenplast är kännetecknande….

StefanW
0

#35 Usch! Det låter riktigt otäkt…

Stefan - Modellbyggare