Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 986 ggr
Svake
0

Tillbaka från Unger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gött att vara hemma igen men som sagt värmen kunde man inte klaga på ialla fall, 40C som mest hade jag i Nitra Slovakien, gumman hade 42C I Komlo Ungern, här lär det ha varit lite svalare.

Det blev några modeller köppta i såväl Slovakien som Ungern, men man märker nu att det blir färre och färre öststats tillverkade modeller på hyllorna och att det blir färre butiker. Den bästa modellbutiken I Bratislava har gott hädan men det fanns två kvar att gotta sig i. Samma elände när det gäller bokaffärer som bland annat innehar flyginriktade böcker, en hade stängt i centrum så det var att åka buss till en förstad, inga problem, en pub låg nära, värmen tog på krafterna. I Budapest finns några modellaffärer nära centrum, en hade jag aldrig besökt så det blev gjort, den ligger på Buda sidan lätt att komma till med spårvagn eller bus. Där fick jag tag i en Mig AT och en bok om L-39, dyra men ett måste att ha. Priserna är nära våra och utbudet det samma, förutom vissa böcker och öststats kits. Det ser ut som om att resindelar får man åka till Tjeckien för att köpa. Lite dystert var det men det var kul ändå att kolla runt, och ölet var väl tempererat.

Sven-Åke

Svake
0

Här är böcker och tidningar jag köppte.

Sven-Åke

Svake
0

Och så dekalarket.

Någon cd-rom var inte inkluder här.

Sven-Åke

StefanW
0

#0-2 Välkommen tillbaka från semestern! Skönt att höra att någon haft bra väder! Här fick vi regn så det räckte och blev över. Bl.a. några av vägarna runt samhället spolades bort… Bara inte Skatteverket taxerar oss för sjötomten!

Kul att du hittade lite smått och gott på resan! Tror att man hade hittat en del själv om man varit där. Håller en del tillverkare på att försvinna eller är det butikerna som inte tar hem längre?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Välkommen tillbaka Sven-Åke!

Det ser ju ut som du fått med en gäng trevliga saker. Tråkigt att höra att en del butiker lagt ner. Annars lät det ju som en väldigt trevlig tripp, och väl tempererad öl är ju aldrig fel Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Svake
0

Priserna i öststaterna är höga, man får se på hur deras köpkraft är och den är ännu låg. Kapitalismen satte direkt klorna i sammhället när murarna revs, på både ont och gott. Priserna höjs raskt men lönerna släpar efter, marknaden sätter vilkoren eftersom det finns hög arbetslösehet, det gör att folk arbetar svart, eller/och sätter sin inkomstdeklarering på minimum, slår tillbaka sedan när pensionen kommer, och  arbetsgivarna är med så de slipper skatta till staten. Modellpriserna ligger något under våra så hyllorna är fulla, svåra tider för butikerna. Som sagt de tar in väldigt lite av öststats modellerna, kanske för att folk där  inte är intreserade av dom, jag vet inte, men Revell, Italeri, Hasegawa och Monogram dominerar. Trumpeter fanns det också, mest stora.

På bilden ser man Replicas skylt till vänster om stolpen till höger, mellan One way och stolpen, kanske är den grön, mellan oss bygger man tunnelbana, djupt nere vill jag lova.

Sven-Åke

StefanW
0

#5 Det låter ju inte bra med den utvecklingen, men det är väl bara att "gilla läget" vad gäller priserna. Tycker synd om dem att jobba ett helt liv och sedan inte få ut någon pension som går att överleva på. Var kommer man att kunna hitta de där "udda" modellerna från öst i framtiden?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Nä det är ju en minst sagt tråkig utveckling, men det är nog svårt att göra nått åt.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Svake
0

Man får beställa på nätet som jag nu gjort och bestält en Gran P-80C i 72 skala från Aviapress, dom har mycket. Som sagt man kan fortfarande hitta dom på utställningar här i Sverige. En firma i Ukraina säljer dom oxå, har köppt en där och det gick bra.

Sven-Åke

Svake
0

Jo Jaddarhobbyshop i Polen ser lovande ut, har ännu inte bestält nogot där men har hört att dom är ok.

Sven-Åke

StefanW
0

#9 Det blir nog till att prova JadarHobbyShop, då de hade en del "udda" modeller i sitt sortiment.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare