Hur bygger ni egentligen?
Hur bygger ni egentligen? Är ni den tålmodige typen som fäster allt på tandpetare och målar. Eller den som bygger allt klart och målar sen?
Jag är den som har kort tålamod och bygger allt färdigt och sen målar det mesta som syns.
Målar ni det som inte kommer att synas?
Hur lång tid tar en standard byggsats er att göra klart?
Vilket byggsätt är det optimalaste?
Jag föredrar för min del att i görligaste mån måla först och sätta samman sedan -- jag tycker det är lättare att slippa maskera eller på annat vis vara försiktig med var färgen hamnar. Dessutom ingår även detta i min personliga kamp(anj) för bättre tålamod … 🤪
Se'n beror det ju på vad det är frågan om också. Delar som alla skall ha samma färg är det ju t.ex. oftast ganska liten mening med att måla separat … 😉 Jag målar normalt sett inte heller sådant som inte kommer synas.
Ett annat exempel på en situation där jag föredrar att måla in situ är när en underliggande limfog behöver vara så stark som möjligt på en en funktionsmodell: att limma samman två målade ytor är då suboptimalt, eftersom limmet i det läget fäster i färgskikten snarare än i de underliggande materialen, och fogen därmed inte blir starkare än färgens vidhäftning vid materialet 😮
Jag har dock svårt att utnämna det ena eller det andra till "optimalt": som alltid anser jag att det inte är vägen dit som räknas så mycket som slutresultatet; blir något snyggt spelar det ju mindre roll huruvida man tog den längre eller den kortare vägen dit. 🙂 Se'n är det en annan femma att man personligen kan föredra det ena eller det andra, av alla möjliga skäl; man ju t.ex. tycka att resan (dvs. byggandet) är ett mål i sig … 😉
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Beror på hur man är lagd. Bygger jag pansar så bygger jag nästan alltid ihop allt på en gång och sen målar. Eventuellt målar jag utan hjul på, men oftast tycker jag det är för rörigt så hjulen åker på och sedan målning.
Bygger man flygplan måste man ju måla åtminstone cockpit direkt eftersom den är för svår att komma åt när den är inlimmad i flygkroppen.
Målar man fartyg så är det oftast ett rent helsike eftersom däcket ofta ska vara annan färg än överbyggnader osv. Massor av planering för att inte skjuta sig foten.
Jag målar inte det som inte kommer att synas.
Byggtiden varierar, men oftast flera månader eftersom jag tycker byggandet är kul, men prokrastinerar otroligt mycket innan jag börjar måla och touch-upsen på slutet tar alltid längre tid än jag tror.

När jag väl kommer loss och bygger, så gör jag det i moduler. T.ex. chassi för sig, torn för sig. hjul och band för sig. På det sättet kan man oftast komma åt att måla allt, och ändå minimera risken för limfläckar och avsaknad av färg.
#4: Ang. hjul och band, här är min metod. Funkar på link-and-length i alla skalor 👍

#4 Beror på om det är working, typ ModelKasten eller Fruil, eller om de ska limmas. Men oavsett så brukar jag låta bli att limma hjulen.
#4,#5, nu glömde jag ju själva länken!
Jag har provat lite olika metoder på de 1/72 pansarmodeller jag byggt. Föredrar att bygga så mycket som möjligt innan målning. Det är ju främst en planeringsfråga, försöker tänka efter innan jag limmar något ifall det kommer att bli svårt att komma åt att måla. Hjul och små verktyg och sånt brukar jag måla separat. Ibland får saker sitta på med häftmassa när jag ska spraya primer, pillar därefter loss igen och målar på riktigt. Jag försöker att tänka på att undvika lägen då jag måste limma två målade ytor. Köpte en flaska Gator Grip i sommar som faktiskt fungerar på målad plast tycker jag. Målar inte ytor som inte syns.
Angående byggtiden… första två modellerna jag byggde la jag bara ett par kvällar (kanske 10-15 timmar) på totalt, men sen dessa har jag utökat med fler tekniker. Förra bygget dock flera månader, vet inte hur mycket det var i effektiv tid… kanske 50 timmar. Typ. Men då var jag så less i slutet att jag bara ville vara färdig och börja med nästa.
Precis som #1 skriver så försöker jag också köra en kampanj för bättre tålamod! Det är verkligen det som är min största svaghet i byggandet. De flesta misstag och saker som jag blivit missnöjd med har berott mer på bristande tålamod än på bristande kunskap. Det blir ofta så att jag när jag sätter mig ner för att pyssla att jag mer eller mindre omedvetet sätter upp mål att bli färdig med vissa moment under den sittningen. Precis som att det vore ett tidsatt projekt på jobbet och inte en stunds avkoppling.
Sen tycker jag att det är en fråga om vilket mål man själv vill lägga sig på - jag kan känna att jag ibland försöker jämföra mig med andra på forumet som har hållit på jättelänge och får till fantastiska modeller, och då försöker jag kanske lite för mycket och hinner bli less. Jag bygger ju som sagt för egen avkoppling och borde lägga ribban/nivån därefter.
Ursäkta långrandigt svar, det var en så rolig tråd tyckte jag! Älskar den här typen av metod/best practice-diskussioner, mycket givande.
Björn
Pansar är nog det som de flesta målar som en helhet skulle jag tro.
Man hamnar oftast i ett dilemma måla först och dålig lim fog eller måla sen och förbarma en själv för det är så pilligt!🤔
När det gäller flyg så måste man väll måla och bygga samt maskera mycket eftersom det oftast är olika färger som behövs.
Hur ser figur bygget ut för er är det delar för sig som målas på tandpetare eller målar ni dem i sin helhet?