Vad inspirerar er?
#0 Jag menade nog inte "i allmänhet" utan mer när det kommer till modellbygge i synnerhet. 😉
Läckert Stefan! Min morfar låg vid ett sådant värn under vk2.
Du har inte funderat på ett diorama med detta som utgångspunkt?
#5 Jo, det hade varit coolt. Tyvärr finns det ju väldigt lite svenskt militärt i byggmodellväg.
PS Kaffemuggen som syns på 2 av bilderna är min och ja, givetvis tog jag den med mig.
För mig är Youtube en riktig guldgruva för inspiration. Finns allt från sekunder långa klipp till timlånga dokumentärer man kan gotta sig i för att förbereda och utveckla pågående projekt på byggbordet.
Grönmålade, bredaxlade, stora, höga bilar med långt avstånd till marken… gärna med tre eller fyra axlar😍…
Scanias Tgb 40 och Oshkosh HEMTT "går jag igång på" mest av alla.
Jag får mycket inspiration via internet. Facebook är guldgruva bland annat. Sen gillar jag även att kolla på klassisk konst, dvs skulpturer och sånt. Speciellt intressant blir när konstnärerna använder sig av miniatyrer. Här är ett sådant exempel från en av min favvosidor just nu: http://www.emptykingdom.com/featured/frodo-mikkelsen/ Även dessa skapelser tycker jag är väldigt inspirerande: http://www.emptykingdom.com/featured/takanori-aiba/
#11 Wow vilka skapelser i länk 2!
Själv blir jag inspirerad av andra byggare, krigsdokumentärer och youtube, även tidningar.
Surrounded? Great then we can attack in any direction!
För min del har jag ganska svårt att definiera vad det är som inspirerar mig … Men om jag tänker efter så är det nog i mindre utsträckning i konkreta ting som jag söker min inspiration, och mer i mitt eget huvud.
Det där låter nog ganska konstigt 🤪 Låt se om jag kan förklara …
En sak som definitivt inspirerar mig, och som i allra högsta grad utspelar sig i mitt huvud, är sökandet efter lösningar på problem, stora som små: "hmm … hur skulle man kunna göra det här … ?" eller "hmm … hur skulle man kunna göra det här på ett bättre vis … ?" Jag älskar att gå och fundera på sådant! 🤓 För att inte tala om "hmm … hur skulle man kunna lösa det här med de resurser som står mig till buds …?"
Se'n är det också så att jag blir, om uttrycket tillåtes, förälskad i vissa former – och det är ju också en process som äger rum i skallen min 😉 Vissa fartygstyper, till exempel, tilltalar mig, estetiskt eller därför att deras funktion är beroende av en viss formgivning … Jag har t.ex. alltid varit extra svag för skonare; det är nå't med hur en slätrigg är uttänkt för att vara på samma gång lätthanterad och effektiv som gör mig smått svag i knäna när jag tänker på'at (Jag vet: jag är en sjuk man 🤓🤓🤓). Visst: det är förebilden i sig som inspirerar, men ännu mer min egen, känslomässiga reaktion inför förebilden. Sa' jag sjuk? Förstår någon vettig människa vad jag menar? 🤪
Ja jösses … är man klok nå'nstans, egentligen? Och spelar det egentligen nå'n som helst roll, med tanke på hur kul man, i all (det måste trots allt sägas) oskyldighet har?! 😂
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
jag tror att min främsta inspirations källa är. Ni.
Det var genom det är forumet som jag återfann min gamla hobby. Med utgångspunkt härifrån har jag funnit vägledning att utvecklas. Än så länge följer jag bra i andras fotspår men jag hoppas snart kunna spreta iväg åt eget håll :)
Många tänkvärda och filosofiska svar! Och jag håller med om allt. Tarmvred har ju helt klart en poäng! Feedback, åsikter och likasinnade är helt klart sporrande. Kanske mest sporrande av allt?
Nu låter jag mig inspireras av en mulen höstmorgon till att sätta mig i köket och bygga på en liten jeep. Helt klart byggväder idag! 🙂

Det är svårt att peka på något speciellt men det som triggar mej i synnerhet med fartygsbyggandet är såna båtar jag har en personlig relation till. Även besök på krigsskådeplatser och anläggningar inspirerar mej. Just nu håller jag på och filar på ett litet diorama från Jyllands västkust.
Allt inspirerar, är hjärnan inställd på modell bygge så tänker man mycket på hur man återskapar en miljö i ett diorama

#19 Oooh! 🤤
När det gäller inspiration för vädring så brukar jag kolla in t ex entreprenadmaskiner, lastbilar och godsvagnar (järnväg). Eller varför inte gamla byggnader?
En annan väldigt bra inspirationskälla är att besöka en tävling/utställning som t ex C4 eller 08 Open.
#24 Stiligt 👍

Nya modeller är nog min största inspirationskälla. Jag älskar att få packa upp en ny modell, och kan med glädje sitta och läsa in mig på kommande släpp, bara för att vara ordentligt taggad när den anländer. Och då kommer man till baksidan av att dagens modellmarknad mer eller mindre har exploderat. Det kommer så mycket nytt att man omöjligtvis kan driva igenom sina planerade projekt. Summan blir ingenting, just för att det kommer så oändligt mycket.
När jag läser olika flygliteraturer så blir jag sugen.
När jag ser bilder på plan eller andra millitära fordon så blir jag inspirerad att bygga.