Vilken silver till airbrush?
Vilken silver tycker ni är bäst att användas på flygkropp i metall? Jag har X-11 och X-32 från Tamiya, men dessa verkar bli lite för korniga när jag sprutar, kanske att jag har fel blandning.
Gunzes silver funderar jag på att köpa. Humbrol enamel vill jag inte använda i min spruta längre.
Alclad är jag intresserad av, men då är det olika nyanser och tydligen olika grundningsfärger innan.
Jag har bla en B-24 att måla.
Magnus.

Både Vallejo och Gunze har varianter som ska gå bra att airbrusha.
Alclad ger fina resultat. Vallejo Model Air 71062 har jag själv använt med bra resultat.
Jag har väldigt goda erfarenheter av Gunzes polerbara färger(Mr Metal). De tror jag lämpar sig väl till att simulera ett metallrent flygplan.
Om du scrollar ner lite i denna tråd så kommer det en Zero(tror jag det kallas) där de använt denna färgtyp: http://www.kiwimodeller.com/index.php/forum/13-general-modelling/17107-gunze-mr-metal-color-anyone-used-this
#3 Det är ingen Zero - det är en K-i44 Shoki. Du är dock förlåten 🙂
Lite mer seriöst, det verkar finnas 2 olika typer av Gunze metallfärger?

Tack för alla förslagen. Den där Ki-44 har jag också att måla.
Gunze har laquerfärger som jag använt när jag bodde i Japan. Det blev bra resultat, fast har nog bara en P-47 1/72 jag målat med spruta. Det var inte bra att penselmåla.
Hur ska Alclad grundas och användas? Funderar på att köpa det i första hand.
Hur är Model Master?
#4 Ojdå… Nu blev det pinsamt 😃 Närå.
Jo, de nämner detta i länken jag postade. Jag har dock bara erfarenhet av den ena varianten som heter Mr Metal. Den andra varianten verka heta Super Metallic. Jag får väl ta och köpa en burk och testa den.

Tror Mr Metal och Super Metallic är ett annat sortiment. Tror Laquerfärgerna heter Mr Hobby. Om du ser i en beskrivning där Gunze nummer används så har du oftast två olika. Det ena är för akryl och det andra för laquer.
Skulle tro att Gunze Super Metallic påminner en hel del om Alclad. Jag tolkar det som att Ki-44:an är målad med Super Metallic dvs inte den polerbara typen av färg.
#5 Här är en läsvärd artikel: