Mitsubishi A6M5a
Så där, nu är jag igång igen. Det var ett tag sen och flera påbörjade står och väntar, men nu har jag börjat och ska avsluta vad som än händer! (Ja, så låter det nu iallafall…)
Det är en Zero 1/48 från Tamiya som jag köpte för inte så länge sedan. Jag började med den igår (12/9) tror jag att det var. Efter att ha städat undan en del på mitt bord så kunde jag sätta igång och det började med insidan på kroppen och lite på undre vingen. Jag fick lov att städa på ett annat ställe för att fixa till så att jag kunde måla med airbrush. Den köpte jag på Biltema nyligen och har testat den på en P-47, som är ett av de pågående byggnationerna.
Jag har kommit en liten bit på väg nu, med cock-pit snart klar och kroppen sammansatt. Ska måla lite till innan jag sover nu.
Följ bygget här: http://magnusplan.magnuskimura.se/#35.0

Kul att se dig uppe i sadeln igen, nu fattas bara lediga söndagar som passar in med byggmöte i Ornäs så jag får chansen att välta något över dina byggen igen 
Ser ut som du fått upp ångan ordentligt med din Zero, se till att bygga flitigt nu så ses vi framöver.
Niclas

Ser fram emot fler av dina stadiga uppfinningar, Niclas! Jag kommer förbi när jag kan och sätter mina byggen innanför skottsäkertglas för säkerhetsskull. Här händer det grejjer med min Zero och jag har komit en bra bit på väg!

Grymt snygg cockpit! 
Man blir ju lite peppad att bygga ett flygplan…
Riktigt snyggt! Och fort går det 
Byggde denna för inte så länge sedan och det är ju helt enastående kvalitet på passform och gjutningar.
Vill du kika så finns den här. http://modellbygge.ifokus.se/discussions/4edfe5b5d4ebea6055007264-gb-42-mitsubishi-a6m5-zero-tamiya-148
Följer ditt bygge med intresse.
Ser bra ut så långt! Har hört mycke positivt om den här modellen, ska vara en fröjd att bygga. Den står högt upp på min inköpslista.

Cock-pit är helt OotB och jag tror att det som gör den lite snyggare är dekalerna och med det riktiga fotoetsbältet så blir den ännu bättre. Kan man torrborsta och vädra en del med så blir den än mer bättre. Lägg till en duktig byggare som Charlie82 så blir det fina grejjer!
Jag kan rekommendera den här. Har bara positivt att säga nu om den.
Charlie 82 det var en mycket fin Zero det där. Jag funderade lite på att göra likadant, men ville inte ha denna som övingsobjekt så en sliten Zero får bli en annan gång.
Idag har jag målat hjulhusen, men det blev misslyckat. Märkte att min blandning blev för tunn så det blev splutter. Brydde mig inte om att fylla på och maskera så det kostade… 

Här går det framåt, ser bra ut!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Snygg motor du fått till. Verkar vara en trevlig byggdats.
Det här kommer att blir kanon.
Snygg inredning och fin motor…super.

Liten sak snärtas bort av pinsetten och försvinner! Nål i en höstack! Att inte ha den kommer att synas för den är ju på ovansidan av vingen.
Den andra lilla saken sitter redan på! Det blir nu obalans och planet kommer att kantra! 

Eller! Ska jag ta den lilla saken från Hasegawa och lappa ihop med? Snilleblixtrar för fullt nu.

HITTAT! Plötsligt så händer det.

fy fan för smågrejjer! Tappa rakt ner - RAKT NER - utan kraft och dessa små grejjer bara FÖRSVINNER! Var, å, var tar de vägen??
Nu när den första lilla bortappade grejjen är funnen och satt på plats så är det så klart nästa lilla grej som inte vill vara med och leka! 

Ok… så jag gör ett test. Idiotsäkert test, kan jag tillägga. Jag tar den andra lilla grejjen som ser precis likadan ut som den som nyss försvunnit och testar var den skulle kunna ta vägen genom att bara släppa ner den rakt ner, precis ungefär på samma plats som den första och från ungefär precis samma höjd. Det här testet är till för att se hur den försvunna saken skulle se ut när den ligger där och gömmer sig och var den eventuellt skulle kunna ligga. Man släpper, följer banan med blicken….
NU ÄR TESTOBJEKTET FÖRSVUNNET!!

#30-33: en medbyggare på detta forum, minns inte vem, tipsade om bordsdammsugare. Bara sug upp och sortera ut indianpärlor, brödsmulor och plast-bits till modellen:-P

Ja, dammsugare… Det är vad jag upptäcker vid närmare inspektion av det som ligger på golvet är vad jag behöver!
Det är tur att det inte finns bildbevis på hur jag kryper där bland allt på golvet och söker efter något som egentligen, i det stora hela, är väldigt obetydlig - egentligen. Det är ju inte hela världen att en liten, liten, liiiiten pryl har försvunnit och det kommer inte att märkas, mycket, på planet att den inte sitter där. Men, jag vet ju att den inte sitter där och varje gång jag kommer att se på planet så är det ju det enda jag kommer att tänka på att den inte finns med! Den där lilla obetydliga grejjen är ju egentligen ingenting. Nej, nu har jag inte tid att sitta här längre. Nu måste fortsätta söka!

Hehe, det här känner jag igen, småsakerna försvinner helt spårlöst….
En del hävdar att det är "mattmonstret" som tar dom. Ofta går det att scratshbygga en snarlik ersättning för den förlorade pillijutten.
Riktigt snyggt bygge du har, ser fram mot fler byggbilder.

Nu ger jag upp. Ett stort område är genomsökt, sopat, genomsökt och sopat och allt på sopskyffeln inspekterat och genomgått fyra gånger. Mattan skakad och överkrypen. Lampa för mer ljus har använts. CSI har varit här, mysteriet är ännu olöst.
En liten, liten, liiiiten sak som faller rakt ner, med egen kraft, kan inte bara försvinna! Den kan inte studsa hur långt som helst heller. Med rekonstruktion av händelseförloppet har jag försökt lista ut var den kan ligga, hur den kan studsa och hur den kan se ut där den gömmer sig. Försöksobjektet försvann, men är tillrätta nu och har återhämtat sig.
Nu ska jag tillkalla ett medium.
Var det lim på det som försvann? Kolla isf stolsben, byxor etc… Kanske är en dum uppmaning, låter som du varit rätt grundlig…

ja att tapp små bitar har jagvarit med om några gånger, riktigt jobbigt. en gång när jag satt i köket och byggde så görsvann en liten krok till en stridsvagn. jag letade igenom hela golvet men hittade den inte. 2 veckor senare så återfanns den i sovrummet, troligen hade den fastnat i kläderna och rammlat av när jag var i sovrummet.
så det kanske är dax att utöka sökområdet lite :)
Låna frugans strumpbyxor och trä över dammsugaren (munstycket alltså
) Nu kan dun dansa runt med dammsugaren över hela mattan utan att vara orolig att biten försvinner in i magen på den. Inspektera "filtret" med jämna mellanrum bara.

Nej, hittar inte min lilla grej. Nu är det dax att dammsuga! Utan strumpbyxor tyvärr…

#45: Det gäller att inte stressa! 😉

😂
#45:
Är det en Mosquito på bordsskivan ovanför asken till Zeron?
Så där ligger många av mina projekt också, lite undanstoppade så där.😇

Japp, en Matchbox Mosquito. Den har stått parkerad så där i över ett år tror jag nog, säkert ännu längre.

#…44: Det bästa är nog rådet att ha ett tygstycke fastnitat i bordskanten och en rem att haka över huvet i andra änden då hamnar bitarna i knät , för hamnar dom på golvet kan dom studsa iväg precis hur långt som helst, det har vi väl alla varit med om.
Det gäller bara att få upp ambitionsnivån till den grad att man skaffar ett lämpligt tygstycke och sätter det på plats, men det har jag inte lyckats med än 😕
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Ett bordsförkläde, som Poirot, fast tvärt om 😂