Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 1541 ggr
pettisson
0

Gummilarvfötter som aldrig torkar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har aldrig byggt en modell med larvfötter i gummi innan; jag målade dessa i den färg som det stod att man skulle, Matt 98 (Humbrol), nu, tre dagar senare, så har färgen inte torkat ännu. Jag lade dessutom ett tunt lager eftersom jag tänkte måla dem flera gånger.

Så frågan är om det det är något speciellt som jag inte vet med dessa larvfötter?

Jag har väl aldrig tidigare varit med om att en färg inte torkar på det här sättet…

Fredrik

StefanW
0

Har du rört om färgen ordentligt? Kall färg? Ibland så kan det hjälpa med att ställa färgburken en stund i lite varmt (inte kokande, utan varmvatten från kranen!) och sedan röra om igen.

Stefan - Modellbyggare

[Hayabusa]
0

Humbrol enamel? Tyvärr funkar inte enamel på vinyl, färgen torkar inte utan förblir klibbig. Akrylfärg är det som gäller.

pettisson
0

Jä*ligt bra forum det här är! Ja, de är målade med enamel. Jag får köpa mig en akrylfärg då. =)

pettisson
0

Mycket riktigt så var det problemet, nu ligger banden torra och fina efter ett par lager akrylfärg.

starhawk
0

Var försiktig med dom! enamelfärgen under har en tendens att ge ett flytskikt så färgen ovanpå är ömtålig

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus