Draken, hemmabyge.
Hejsan iFokus, ny postare här men har sedan någon vecka tillbaka läst igenom denna forumdel i jakt på lite inspiration.
Jag har länge velat bygga en modellsegelbåt men visst inte riktigt vilken av alla modeller jag skulle välja men till slut kom jag fram till javascript:nicTemp(); då den är väldigt enkel men fortfarande väldigt stilfull.
Jag har endast utgått ifrån denna ritningen: javascript:nicTemp();
Då jag inte riktigt har utrymme eller utrustning i nuläget att bygga ihop en modell så blev det helt enkelt att ta hem en passande träbit i furu ifrån jobbet och börja jobba. Ganska snart började det likna något…
Idag var planen att skrovet etc. skulle vara så klart som det kan bli innan jag fortsätter med allting annat som ska upp som bl.a mast, segel samt alla tampar.
Jag tror dock inte att en sittbrunn är aktuell, ev. om jag införskaffar något passande stämjärn och inte bara använder den skölp jag nyttjat hittils.
Ska försöka komma på hur jag ska tillverka ett par slingerkölar också…
Nu när skrovet och det övriga snart är klart så skall målning påbörjas, det är nu jag behöver lite tips ifrån er lite mer erfarna!
Hur ska jag börja och vad bör jag använda?
Behövs det någon grundfärg?
Ytterligare sandpappring kommer att äga rum, så slätt som möjligt ska det va! 🙂
Har tänkt mig färglägga den i liknande färger som denna: javascript:nicTemp();
Segel och lite annat smått och gott är på väg ifrån Eskader!
OJ Jag är ingen expert men trälack är väll det ända som behövs tror jag.
Minen från hemslöjden kommer tillbaka😃Häftigt
#9 Trälack vad det jag hade i tankarna också, men kommer det bli några komplikationer som att färgen inte fäster riktigt etc.?
Ja, tyvärr har jag ingen arbetsbänk, skruvstäd eller andra hjälpmedel att använda, bara en jävligt vass skölp 😛
Det blev färg ifrån lokala hobbyaffären och en burk trälack, bilder kommer efter allting torkat! Imorgon ger jag mig ut på jakt efter en mast (läs väldigt rak pinne)! 😃