Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1995 ggr
Börje
0

Färgborttagning

Hejsan.

När man rotar i lådor på loppisar/meetings eller liknande då kan det dyka upp fynd som man BARA måste ha men tyvärr är dessa redan byggda mer eller mindre, då ställer jag er denna fråga. Hur tar man bäst bort den gamla målningen? Har hört talas om att man kan ta bromsvätska, nån som provat?

En bonusfråga, med vad rengör ni era penslar med?

Börje Andersson Linköping.

nox_umbra
0

jag rengör mina penslar med lacknafta iallfall. målar med humbrol enemal färger.

sen hur man bäst tar bort färg från modeller vet jag inte riktigt, men en sak är säker thinner är inte att rekomendera. då smälter plasten, och ja jag har provat ;)

[marcusjohnson]
0

Bromsvätska Dot 3, har hört att dot 4 kan vara för skarp! Humbrolfärg brukar jag ta Mr Muscel ungsrengöring, spruta på och lägga i plastpåse eller glassburk med lock. Vänta 12-24 timmar och sen ta en tandborste och ljummet vatten och skrubba!

//Marcus

Rone
0

Hej, jag har använt bromsvätska flera gånger med gott resultat på gamla Humbrol målade byggsatser. Dock har jag märkt att plasten kan bli lite skör. Har hört att man kan lösa akrylfärg med fönsterputs, har dock inte provat det själv. /Henrik

StefanW
0

Beroende på vad det är för färg, spolarvätska är också ett alternativ, annars som ovan i inläggen.

Penslar rengör jag i såpa (grön eller gul) kör runt penslen i såpa skölj i vatten.

Stefan - Modellbyggare

johanH
0

Yes power spray,mycket bra plasten blir ej spröd som den blir av bromsvätskan.

zoncar
0

Använder mig av mr muscle ugnsrengöringsmedel, bromsvätska undviker jag.

Penslar rengör jag med thinner/ lacknafta eller liknande som jag sen tvättar i en tvållösning, sköljer noga samt ifall det är en liten pensel stoppar jag den i munnen och låter saliven forma penseln, mår en pensel faktiskt bra av!!🤪

starhawk
0

Jag lade ner min Blue Steel i en stark såpalösning där fick den ligga i en vecka, trots att det var enamelfärg lossnade nästan allting det var bara att borsta bort det med en tandborste efteråt.

Penslarna ja, förut borstade jag dom i en burk med Cellulosaförtunning tills dom såg rena ut sen torkade jag dom torra på lite hushållspapper och stoppade ner dom i en burk med stark såpalösning där dom fick så minst över natten, på sistone har jag även lagt till en ultraljudsrengöring på slutet men hur bra den är har jag för lite erfarenhet av än

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
0

Ugnsrengöring använder jag med gott ressultat.
Bromsvätska har jag inte testat och inte spolarvätska heller.

Tvättar mina penslar först i Allifatnafta (White spirit) och sedan i såpa so jag häller några drioppar i handen och kör sedan runt penseln i näven och sköljer den sedan i varmt vatten.
Brukar även forma penseln med läpparna efter.