Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: nyheter
Läst 2112 ggr
Joppo
0

Nyhet - Panzer 38(t) i skala 1/16

http://www.themodellingnews.com/2013/03/116th-panzer-38t-from-pandahobby.html

Denna modell ser riktigt lovande ut tycker jag. Dessutom blir den lite sådär lagomt stor även fast den är i en större skala. När jag ser dessa bilder blir jag riktigt sugen på att köpa en :)

Decaius
0

Oj! Läckert kit! Fin detaljnivå. Borde bli ca 30 cm lång, om jag räknar rätt?

Joppo
0

Jepp… 461/16=28,81 cm(461cm är stridsvagnens längd enligt Wikipedia).

Det häftigt att se den bredvid Trumpeteers Tiger II:a i samma skala. Det blir en ganska tydlig illustration över utvecklingen skedde under kriget mot tyngre pansar.

Greenhorn
0

Tackar för tipset om denna läckra nyheten! 👍
38'an är nu på köp-listan.

fjantomen
0

#1 Det du Decaius! Gå direkt från 1/72 till 1/16 😃 så kör du bägge extremskalorna.

Annars tar jag med mig en 1/35 till dig på nästa byggmöte! 👍

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

Decaius
0

#4.1: Typ "supersize me" :-D #4.2: Oj! Det låter mycket spännande! :-D /Calle

Joppo
0

http://www.themodellingnews.com/2013/03/116th-panzer-38t-from-pandahobby-more.html

Här är lite fler bilder på bjässen. Det kommer tydligen att släppas flera versioner av den eller så kommer det att gå att bygga flera versioner från samma byggsats. Jag gissar att alternativ nummer två är det mest sannolika, eftersom jag har svårt att se att det är kommersiellt gångbart att släppa två byggsatser med väldigt små skillnader i denna något obskyra skala.

[Hayabusa]
0

Intressant, ger utrymmer för ordentlig superdetaljering för den som kan och vill. Tror att den riktiga utmaningen är målning & vädring, misstänker att det skiljer en del mot skala 1/35.

Joppo
0

Jag tror också målning och vädring funkar annorlunda i den större skalan. Nu spekularar jag bara, men jag föreställer mig att målningseffekter så som color modulation, pre/post shading etc kan se konstiga ut när man skalar upp dem. Jag skulle tro att det blir snyggare med en mer realistiskt tillämpad målningsstil. Det ska iaf bli kul att testa. Jag är taggad på att köpa den när den kommer ut, eftersom jag har varit sugen på att bygga något i en större skala länge.

[Hayabusa]
0

Absolut verkar det vara en kul modell. Storleken känns ju helt OK, faktiskt. Däremot tycker jag nog att en Tiger II i 1/16 är lite väl stort.

Decaius
0

#7+8: Själv bävar jag ju bara för att gå upp i skala från 1/72 till 1/35. Tror det skiljer sig en hel del åt mellan de skalorna med… Men jag är rätt sugen på att prova! :-)

[Hayabusa]
0

#10 Jo, det är så. Skillnaden mellan 1/72 och 1/35 är markant. Men, det finns ju lite mindre 1/35 modeller som kan vara lämpliga att börja med. Typ som en Hetzer eller Jeep t ex.

Decaius
0

#11 Ja eller ovannämda modell. Men i 1/35! Men nu ska jag harva vidare med min 1/72-stuG!

[Hayabusa]
0

#12 Jupp.

[Hayabusa]
0

Någon som köpt denna modell?

Joppo
0

För min del så hoppar jag denna tank och köper en Renualt FT istället. Byggsatsen ser dock väldigt fin ut.

[Hayabusa]
0

#16 Ok, jag förstår. Har du förbeställt?

Joppo
0

Nope. Jag köper nog en när den finns tillgänglig på Sockelshop. Det ligger några andra projekt före i "pipen", så det är ingen direkt brådska :) Om jag inte hittar på nåt annat så bygger jag nog Renaulten efter min Stug.