Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Airbrush och färg

H&S Infinity o Greeloy GW106 impulsköp... -- del 2

2016-12-04 12:51 #0 av: ElLobo

Magnuzk:s tråd går vidare.

Länk till del 1 

Anmäl
2016-12-04 13:04 #1 av: Banjoman

Ett tips om du inte lyckas få loss slangen från luftventilen med bara fingrarna är att skaffa en nylonkäftad tång (soft jaw pliers på engelska) – med en sådan kan man få grepp utan att riskera att göra märken i eller annars förstöra delen man behöver hålla fast, så som gärna sker om man använder en vanlig tång typ polygrip eller dylikt.

Iwata inkluderar en sådan i sitt verktygspaket för airbrush, men givet att det är ganska dyra grejor skulla jag i första hand leta efter en liknande tång i t.ex. VVS-handeln.


Anmäl
2016-12-04 13:07 #2 av: Banjoman

Ser efter att snabbt googlande på nylonkäftad tång att detta tydligen är ett redskap som används flitigt inom hobbyn smyckestillverkning, så nät- eller andra butiker inriktade på denna verksamhet kan också vara värda en titt ...


Anmäl
2016-12-04 22:23 #3 av: skalahobby

Kommer det verkligen luft ut runt avtryckaren? Om det nu är så. Då får du ta den dit du köpte den för då är det troligtvis fel på sprutan tyvärr.  För att sänka trycket till sprutan vrid ut det svarta reglaget tills du ser att trycket sjunker.  För att ställa in trycket bäst,  är att ha sprutan i och bara köra igenom luften. Då visar den det faktiska trycket. Kör mellan 1-2 bar Hoppas du får ordning på detta. Det skall bara vara att koppla in och köra.

Anmäl
2016-12-05 00:17 #4 av: Magnuzk

Jag är väldigt missnöjd med den här kompressorn, vill inte ha den. Ingen manual och inga instruktioner om hur man installerar och hur den funkar. Den stannar först och blir tyst strax under 4 bar, det är kanske inte konstigt och inget ovanligt, men har inget att jämföra med och ingen erfarenhet av detta. Det verkar även vara svårt att få fram luft om det är 2 eller mindre bar om sprutan är igång. Det händer att det går och det känns att det är lägre tryck när jag känner med handen, men är kompressorn av då blir det högre ljud i utblåset och vassare luftstråle som träffar handen. Det verkar inte gå att fylla till strax under två bar, fixa trycket där och få luft ur sprutan, om tanken varit tom. 

Jag är missnöjd, men ska testa använda den och se vad som händer framöver. Ska iallafall köpa en ny, inget halvfabrikat, som den här verkar vara, så snart som möjligt. Jag såg fram emot det här och hoppades att det bara skulle vara att koppla in och köra på, men det var ju inte så den här gången. Jag har lärt mig en del och fått en läxa som jag tar med mig.

Nu har jag fått lossventilen från slangen och satt dit snabbkopplingen. Det verkar funka med den nu och sprutan är nog hel ändå, för nu kommer det ingen luft från andra öppningar än där det ska.

Jag ska försöka måla snart i dagarna som kommer.

Tack för alla era kommentarer och all hjälp!

Ett speciellt stort tack till Skalahobby!

Nån som vill ha en kompressor? Eller två?

Anmäl
2016-12-05 07:25 #5 av: wooderson

Vad mycket tråkigheter över något som borde ha varit roligt, men nu verkar det som du fått ihop det iaf, då är det bara det roliga kvar att lära sig måla, det var mitt hur gör man nu då moment när jag köpte min första AB från Biltema

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Anmäl
2016-12-05 09:30 #6 av: bommen99

Jag hade ungefär liknande problem då jag köpte min första AB kompressor. Den gav väldans lite "pust" och jag köpte därför en större AB kompressor. Såg bra ut och hade bra värden. Båda köptes på AliExpress. Den första hade ingen tank men den andra en liknande som du har.

Båda är skit enl min mening ( jag har för en massa år sedan lackerat både bilar o MC etc. så jag har lite koll i alla fall)

Jag köpte sedan en större "garage"-kompressor med 50 L tank och ställde den i en bod bakom huset. Två 15 meters-slang fram till huset, en slang in genom fönstret med en reducerare. Funkar klockrent kan jag meddela. Den väsnas lite då den startar men det blir ju få starter under dan

Skall man köpa en liten AB kompressor så bör man hålla sig till ett känt märke samt köpa den över disk, inte postorder.

Kan också meddela att jag inte är så imponerad över AB sprutor, tycker det spottar o kleggar, inträffade mkt sällan då jag lackade Bilar etc. Jag kör nu mestadels med en lite spruta med pistolgrepp o "vanlig" avtryckare, funkar sketabra. Kan också meddela att jag köpte ett tangentbord från Clas i sjön, litet o behändigt inkl mus, allt trådlöst Blir massa skrivfel o antar att avståndet inte stämmer riktigt med mitt förra, fast detta är ju en helt annan sak!! Pratar i nattmössan

Lycka till med framtida köp o berätta gärna

//håkan

Anmäl
2016-12-05 09:31 #7 av: Hayabusa

Blir inte riktigt klok på detta problem. Har kompressorn två manometrar? Jag misstänker att så inte är fallet utan det finns en (1) vid tryckregulatorn. Den visar INTE trycket i själva lufttanken utan det tryck som finns i slangen fram till AB´n.

Anmäl
2016-12-05 12:12 #8 av: Magnuzk

Jag tror att den kompressorn som jag sett hos Biltema hade varit bättre för mig än den här som jag tog i ett impulsköp hos Wentzels. Trodde att det skulle vara bra grejjer där. Visst, den är säkert bra i rätt händer och om man vet vad man gör, men inget mer halvfabrikat igen. Blir antagligen en Harder & Steenbeck.

Det finns bara en manometer vid tryckregulatorn. Jag vet inte hur jag ska beskriva problemet korrekt. Lite kort om igår kväll igen:

* Slutar pumpa in luft vid strax under 4 bar, som det står i beskrivningen. Går igång igen vid ca 3,2. Den här punkten verkar vara som det ska.

* Från tom tank fyllde jag upp till ca 1,6~1,8. Då kom ingen luft ur sprutan. Fick fylla på till över 2 för att det skulle komma.

*Var det under 2, behövde kompressorn vara igång för att det skulle komma, om det kom, inte varje gång jag testade, och då var det en svagare luftstråle än om kompressorn var av.

Idag... är det inte så som igår. Luftstrålen är mer jämn i styrka även om nålen går neråt, det verkar inte gå att fixera bar till ett visst tryck, förutom där uppe vid 4. Vet inte om något är fel och krånglar för jag har ingen erfarenhet av det här med ställbart tryck och tank på kompressorn. Jag antar att det är jag som ligger bakom problemen och kör på och antar att allt är som det ska med tryck och kompressor.

Jag skulle vilja ha en kompressor där jag kan sätta bar på strax under 2 och den blir tyst då och fyller på när det behövs. Den ska också vara tystare än den här. "Tystare än ditt kylskåp" sade han till mig på Wentzels, men det stämmer inte, bara en aning tystare än den jag redan hade. Det var ett onödigt köp som jag släpat med mig hem.

Anmäl
2016-12-05 12:23 #9 av: Proosen

Jag handlade en  Aero-Pro från Puma Hobby och är mycket nöjd med den. Är väl samma sort som Sil-air och allt vad de heter som ser precis likadana ut.

Skittrist att det inte vill funka för dig Magnuz, det borde dock gå att få till den tycker jag. Undrar om det kan vara reduceringsventilen som spökar när du inte får ur någon luft i större utsträckning.

Tänker då att den visar 2 bar men i själva verket ger mera och då hinner/orkar inte kompressorn med att leverera tillräckligt med luft? Bara en tanke.

Du får försöka ta dig till Gagnef någon tisdagkväll (för du är väl kvar i Siljansnäs?) på byggmöte och se om du kan få lite hands on-hjälp där.

/Niclas

medarbetare på Modellbygge iFokus!

Anmäl
2016-12-05 12:47 #10 av: Banjoman

Håller med Proosen -- det är verkligen jättetråkigt att höra att du inte kommer överens med din nya kompressor! Jag ser dessutom på Wentzels webbsida att den inte precis var billig, heller ... Förskräckt Surt värre! Arg

Låt oss hoppas att du kan få hands-on hjälp, så som Proosen föreslår, men skulle du nu eller senare bestämma dig för att hellre köpa en annan kompressor finns det en en hel del intressanta diskussioner under rubriken Airbrush och färg här på forumet, bland många andra till exempel dessa:

http://modellbygge.ifokus.se/discussions/5294fe1ace12c40a96000630-basta-kompressorn-for-airbrush?4d712449b9cb462141045ffc-9

http://modellbygge.ifokus.se/discussions/53d4d5b2ce12c4244f0005f3-tips-pa-kompressor?4d712449b9cb462141045ffc-7

http://modellbygge.ifokus.se/discussions/545f7d9fce12c46b27003013-airbrush

http://modellbygge.ifokus.se/discussions/5650d559ce12c40c4f000bb4-airbrush

Lycka till och hoppas allt ordnar sig i slutänden!


Anmäl
2016-12-05 13:20 #11 av: Hayabusa

#8 Då blir min fråga: Hur vet du att den slutar "pumpa in luft vid 4 bar"? Det tryck som manometern visar är INTE det tryck som finns i tanken. Du kan ha max tryck i tanken, men manometern visar 0. 

Anmäl
2016-12-05 13:55 #12 av: Magnuzk

Den slutar pumpa in luft när manometern visar ca 3,8 bar/ca 55 psi. Går igång igen vid ca 3,2 bar/40~41 psi. 

Hur vet jag om den visar tryck i tanken eller för trycket som går ut? Nålen rör sig uppåt när luften går in och ner när jag använder sprutan eller minskar med vattenventilen eller regulatorn. Har försökt på olika sätt att stanna nålen vid 2 bar eller lägre, men det enda jag kan göra det på är att stänga av kompressorn för det annars fortsätter den ta in luft och stannar av sig själv när den närmar sig 4. För att manometern ska stå på 0 så behöver jag ha ventilen öppen på regulatorn.

Spakventilen står alltid så. Jag behöver ha den för jag fick inte loss en del som sitter där som gör att jag kan sätta den direkt in i kompressor och slängen på den, istället för att ha den där spakventilen emellan.

Anmäl
2016-12-05 14:29 #13 av: Banjoman

Jag hittade den (ganska rejält begränsade, men dock) manualen på Modellhobbys i Östersund webbplats -- se bifogad skärmdump.

Texten är ungefär så kryptiskt formulerad som man kan vänta sig, men så som det är skrivet skulle man av punkt 4 faktiskt kunna få uppfattningen att det manometern mäter är trycket i tanken, snarare än det å regulatorn inställda arbetstrycket; detta stämmer ju dessutom med MagnuzK:s iakttagelse att manometernålen rör sig uppåt respektive nedåt i relation till huruvida tanken är i färd att fyllas eller tömmas.

Om så faktiskt är fallet får man nog klassa det som en måttligt lyckad användning av den enda manometern, eftersom man då inte kan använda den för att ställa in önskat arbetstryck, utan är tvungen att höfta detsamma med ledning av hur mycket man öppnat regulatorventilen och hur mycket luft man upplever kommer genom AB:n ...


Anmäl
2016-12-05 14:31 #14 av: Anmark

Då är det någon som är tokigt! Har i samma modell själv  fast med ett annat namn... och den pumpar tills den når trycket i tanken men nålen rör sig endast till det tryck jag har valt att den ska ge till sprutan. Så  har jag den ställd på 20psi så stannar nålen där trots att den fortsätter fylla tanken. Hur gör du när du skruvar på den svarta ratten på manometern? Dum fråga kanske men jag gjorde felet att skruva på den som den är men man ska dra upp den först innan man snurrar på den annars blir det knäppt.. 

Anmäl
2016-12-05 14:43 #15 av: Magnuzk

Jag lyfter och vrider på den svarta, men antingen åker luften ur när jag öppnar, eller så händer ingenting när jag stänger. Är den på när jag stänger går nålen uppåt. Jag kan inte ställa nålen någonstans.

Punkt 3 i instruktionerna verkar inte gå alls. Vet inte hur jag ska göra det.

Anmäl
2016-12-05 15:02 #16 av: skalahobby

Luften skall gå ur tills du når önskat tryck när du vrider på ratten.

Anmäl
2016-12-05 15:05 #17 av: Anmark

Konstigt det där.. Då vet jag inte alls. Testa om det går att skruva på regulatorratten även om den är nedtryckt. Min läckte luft när jag fick den och det var problemet för mig.. Skruvade jag bara ner den i botten så fungerade den felfritt. 

Anmäl
2016-12-05 15:06 #18 av: Magnuzk

Luften går ur, nålen går ner, men fortsätter upp sen igen när det fylls på. Har försökt låsa nålen på olika sätt, men den rör sig åt ena eller andra hållet.

Anmäl
2016-12-05 15:09 #19 av: Hayabusa

Alltså, manometern visar INTE vilket tryck som finns i tanken utan trycket i slangen. Mitt förslag:

1: Handtaget 2. vrider du 90 grader dvs stänger luftflödet ut i slangen

2: Vredet 1. vrider du på och justerar till önskat tryck ex 20 PSI. Detta vred fungerar precis som en vattenkran - ju mer du vrider ju mer vatten /luft.

3: Handtaget 2. vrider du tillbaka till läget enligt bilden.

Slang och AB är inkopplad under hela processen.  

Anmäl
2016-12-05 15:11 #20 av: Magnuzk

Bra råd där, Hayabusa, ska testa det nu.

Anmäl
2016-12-05 15:15 #21 av: Banjoman

#19 Du har helt rätt i att manometern borde visa arbetstrycket (det tryck som går ut i slangen) och inte trycket i tanken, men givet MagnuzK:s beskrivning av hur den beter sig undrar jag om den faktiskt också gör det?! Jag tycker inte att det låter så, men det är givetsvis svårt att avgöra enbart med ledning av beskrivningar och foton på ett forum.

En möjlig förklaring skulle eventuellt kunna vara en defekt tryckregulator (det du i #19 kallar vredet 1) ... ?!?


Anmäl
2016-12-05 15:24 #22 av: Hayabusa

#21 Så som manometern är monterad (vid tryckregulatorn) så visar den inte trycket i tanken.  Såvida man inte öppnar upp "fullt blås".  Det finns kompressorer som har två manometrar där den ena är monterad på själva luftbehållaren för att mäta trycket i densamma.  Men så är det inte detta fall. 

Trycket som finns i själva luftbehållaren/tanken är "nice to know" men egentligen oviktigt i sammanhanget. Arbetstrycket i slangen är det som är viktigt vid själva målningen.

Men du har rätt, det kan ju vara så att tryckregulatorn är defekt. 

Anmäl
2016-12-05 15:29 #23 av: Magnuzk

Om jag hade möjlighet att filma så skulle det hjälpa och lättare att se och höra vad som pågår.

Har testat nu råden från 19, men det är ingen skillnad mot tidigare. Fyllde upp tills den stannade.

Handtaget stängt. Vrider 1 tills nålen går ner på ca 20 psi, samtidigt försvinner luften ur tanken. Öppnar handtagsventilen och nålen går ner när jag sprutar, tills tanken är tom. Startar jag kompressorn under tiden rör sig nålen upp igen tills det stängs av vid 55 psi, eller håller sig på ca 2bar medan sprutan går. Når högre när sprutan är av.

Det jag märkte är att jag kan ha den på ca 4 och handtagsventilen öppen 1/3~1/4 för att få ett lägre tryck mot sprutan. Har jag mer än så blir det hårdare.

Anmäl
2016-12-05 15:33 #24 av: Hayabusa

#23 Märkligt Funderar

Anmäl
2016-12-05 15:37 #25 av: Magnuzk

Det är säkert SBAB! CoolGapskrattar

Anmäl
2016-12-05 15:38 #26 av: Anmark

#21 #22 Ni som verkar ha lite mer koll, spelar det någon roll åt vilket håll en regulator monteras? Alltså finns det en ingång för luft och en utgång för luft? Tittar man på Magnus bilder och sedan på min egen eller produktbilder på internet så sitter den monterad åt fel håll på Magnus kompressor. Så länge inte hans bilder har blivit spegelvända på vägen från kamera till internet. Funderar

Anmäl
2016-12-05 15:39 #27 av: Magnuzk

Det finns en öppning på motsatt sida.

Eller?

Kollade nu och jag är osäker. Verkar vara ett företag isåfall att byta. Insektsnyckel ser ut att behövas för att få loss en mutter. Kan ju vara så att den håller fast något på insidan. Verkar inte finns några gängor heller.

Anmäl
2016-12-05 15:40 #28 av: Banjoman

#22 Återigen: du har helt rätt i att manometern, så som den är monterad, absolut borde visa arbetstrycket och inte trycket i tanken; likaså har du helt rätt i att det finns kompressorer med dubbla manometrar, en för arbets- och en för tanktryck -- så är t.ex. fallet på min egen Euro-Tec 30A.

Icke desto mindre stämmer detta borde inte överens med manometerns faktiska beteende så som MagnuzK beskriver det. Vad detta beror på vet jag inte, men spontant slås jag av två möjligheter:

  1. Kompressorn skall enligt specifikationerna ha två möjliga operationslägen, ett med automatisk avstängning vid +/- 4 bar och ett med konstant körning med maxtryck kring 6 bar. Är rätt läge valt/inställt?
  2. Det är fel på arbetstrycksregulatorn som, oavsett hur man ställer in den, alltid släpper igenom det aktuella tanktrycket.

Alternativ 2. synes mig vara en mer plausibel förklaring, eftersom den vore kongruent med bägge de fenomen som kunnat iakttas, nämligen (a) att manometern, givet dess placering, borde mäta arbetstrycket, samt (b) att manometern rör sig upp respektive ner i relation till hur mycket luft kompressorn pumpat in i respektive släppt ut ur tanken ...


Anmäl
2016-12-05 15:44 #29 av: Banjoman

#26 & #27 Intressant! Det kan dock knappast vara fråga om ett luftinsug -- detta borde sitta på/vara kopplat till själva kompressorn, snarare än att vara placerat direkt på tanken.


Anmäl
2016-12-05 15:46 #30 av: Hayabusa

#28 Instämmer. 

Anmäl
2016-12-05 15:47 #31 av: Magnuzk

Kompressorn stängs av vid 4 så det är kanske fel på regulatorn. Fast jag tror mer på att hela den där kompressorn är skit.

Anmäl
2016-12-05 17:00 #32 av: Orso

Det låter som tryckregulatorn (1) läcker igenom så att till slut släpper den igenom tanktrycket. Kompressorn har (normalt) en tryckströmställare som startar kompressorn när trycket i tanken sjunkit till en viss nivå och stannar kompressorn när den pumpat upp trycket till maxnivå igen.  Det är fast inställt så man väljer inte själv vid vilket tryck kompressorn ska stanna.

Anmäl
2016-12-05 17:30 #33 av: skalahobby

Att göra så som jag gör i denna filmen funkar inte för dig om jag har förstått det rätt?

Anmäl
2016-12-05 17:33 #34 av: Orso

Filmen gick inte att infoga så det blir en länk istället.

http://www.baecklund.eu/avatar/VID_20161205_170118.mp4

Här är min kompressor. För att visa hur tryckströmställaren fungerar så  har jag  vridit upp trycket till max med regulatorn och blåser ut luft med airbruschen. Trycket faller från 7 bar till 6 där tryckströmställaren startar kompressorn för att sedan stanna den när maxtrycket 7 bar nåtts.

Sedan vrider jag ner trycket till mitt normala arbetstryck på ca 2 bar (vilket varierar med olika färger) Jag startar airbruschen och trycket kommer sjunka lite men hålls stabilt. 

Här stannade jag inspelningen men när jag förbrukat tillräckligt med luft och trycket i tanken sjunkit till 6 bar så kommer kompressorn starta igen men det kommer inte märkas på manometern eftersom jag kör på 2 bar. 

Anmäl
2016-12-05 18:29 #35 av: Banjoman

#31 Hur som helst tycker jag att allt detta låter garantiärende så det visslar bakefter! Även om du just nu är rejält lack på hela konkarongen skulle jag ändå tycka att du snarast borde kontakta Wentzels och klaga din nöd!

Hade det varit fråga om en kompressor av allra billigaste sorten hade det väl varit snäppet mindre förvånande att den kajkar ur, men för nästan 2 000 spänn har man rätt att ha betydligt högre ställda förväntningar, Kina-fabrikat eller ej!


Anmäl
2016-12-05 21:12 #36 av: Magnuzk

Tack för filmerna! Jag har nu testat att göra likadant, men det är som förut, ingen förändring.

Jag ska kontakta Wentzels och se vad de säger om det här.

Anmäl
2016-12-05 22:00 #37 av: Magnuzk

Jag skriver ett email till Wentzels nu och undrar om det här är en mer eller mindre korrekt beskrivning av det som verkar krångla:

Den slutar pumpa in luft vid strax under 4 bar, som det står i beskrivningen. Går igång igen vid ca 3,2. Den här punkten verkar vara som det ska. Det som inte verkar stämma är att det går inte att ställa in trycket som går ut i sprutan, tex 2bar och att den är igång hela tiden tills den når nära 4 bar. Det verkar som om manometern visar trycket i tanken, då nålen går upp när luft fylls på och ner när det går ut. Det får mig att misstänka nu efter diskussion och hjälp jag fått att det är något fel på regulatorn.

Funderar

Anmäl
2016-12-05 22:17 #38 av: skalahobby

Då alltså om ratten är helt inne så går visaren till 4bar.?
Är ratten helt ute går visaren till 4bar? Eller?

Om så är fallet är det då är det regulatorn som det är fel på.
I våra filmer gå alltid kompressorn till sitt max ex 4bar men regulatorn ger bara 2bar. Ställer du regelatorn på 1bar kommer kompressorn gå till 4bar ändå.

Hoppas det löser sig för dig nu. Regulatorer finns lösa att köpa i värsta fall. Kompressorn kommer funka för dig i alla fall ett par år. 

Anmäl
2016-12-05 22:17 #39 av: skalahobby

Då alltså om ratten är helt inne så går visaren till 4bar.?
Är ratten helt ute går visaren till 4bar? Eller?

Om så är fallet är det då är det regulatorn som det är fel på.
I våra filmer gå alltid kompressorn till sitt max ex 4bar men regulatorn ger bara 2bar. Ställer du regelatorn på 1bar kommer kompressorn gå till 4bar ändå.

Hoppas det löser sig för dig nu. Regulatorer finns lösa att köpa i värsta fall. Kompressorn kommer funka för dig i alla fall ett par år. 

Anmäl
2016-12-05 22:41 #40 av: Magnuzk

Är den helt inne går den upp till 4 och stannar. Är den ute, låter det som om en ventil är öppen och nålen står på noll, den bara brummar. Står nålen på tex 2 och om maskinen är avslagen går nålen ner när jag använder sprutan. Är maskinen på, brummar den, tar in luft, håller ca 2 om jag använder sprutan. Släpper jag avtryckaren rör sig nålen uppåt igen.

Kan det verkligen ha någon betydelse att manometern på min sitter på motsatt sida än vad som visas på andra foton? Den satt så när jag öppnade lådan. Här är ett foto som visar manometern på andra sidan:

Anmäl
2016-12-05 23:03 #41 av: mamoco.se

Har du provat att vända på regulatorn och uteslutit att du kan ha monterat den bakvänt så in/ut hamnat åt fel håll? (Det brukar finnas pilar eller andra indikationer på vad som är rätt håll).

EDIT: Vallejo grå primer: Behöver den förtunnas? – Ja, beroende på vad du har för munstycke och hur gammal och trött din primer är. Oftast är den lite för tjock direkt ur flaskan för t.ex. 0,2mm munstycken.  

Använd thinner (eller vanligt kranvatten om du använder vattenbaserad akryl och håller på att lära dig, billigare så) och justera tryck efter hur sprutbilden ser ut och hur långt avstånd du har till det du målar. 

Anmäl
2016-12-05 23:21 #42 av: Magnuzk

Bra råd. Ska testa vända på den. Det är en pil på ser jag nu när du nämner det.  Det är kanske så enkelt. När jag skruvade dit regulatorn första gången hamnade allt upp och ner, dvs vattenbehållaren uppåt och manometern neråt, så jag vände på allt och då pekar pilen in mot kompressorn ser jag nu. Det verkade inte rätt när allt hamnade upp och ner när jag skruvade åt. Får väl ta ett tjockare lager teflontejp.

Det är bra med tydliga instruktioner från början. Inga bilder, inget som visar pilar och förklarar hur det ska sitta. Ske testa imorgon med att vända på det och sätta ett tjockt lager teflontejp så den inte vrids uppochner när den sitter åt, för det gör den nu.

Anmäl
2016-12-05 23:22 #43 av: Orso

Stänger du av kompressorn och använder sprutan så är det naturligt att nålen sjunker eftersom du förbrukar luft från tanken.  Vad händer om den är på och du har den inställd på 2 och sprutar?  Nålen rör sig kanske lite men vad händer när du sedan slutar spruta, stiger den över 2 då?

Anmäl
2016-12-05 23:24 #44 av: Magnuzk

Den stiger över 2.

Anmäl
2016-12-05 23:54 #45 av: mamoco.se

#42 teflontape är guld :) Men glöm inte, som någon annan skrev i tråden, att det inte behöver vara så väl åtskruvat att du behöver rörtång och svordomar för att sedan få loss det. Läcker något redan vid "finger tight" så blir det sällan bättre av att vrida hårdare.

Anmäl
2016-12-06 06:43 #46 av: Magnuzk

Nu har jag vänt på steken, testat. Har gjort som i era filmer och nu håller sig nålen där jag satt den strax under 2. Den fyller i utan att nålen går upp till 4 igen och det verkar vara korrekt nu.

Det var det som behövdes, att vända på regulatorn. Jag visste inte att den satt fel. Hade den ju rätt första gången jag skruvade dit den, men eftersom den hamnade uppochner när den var på plats antog jag att den satt fel och jag provade åt andra hållet. Nu när jag vänt den sitter den rätt, men fortfarande alldeles för löst tycker jag. Vrider jag ett halvt varv till hamnar den uppochner och jag kan inte vrida den längre. Det får bli mer teflon sen.

Tack för hjälpen med allt och jag ber om ursäkt över att ni behövde lägga ner tid på att lösa ett problem som inte var något problem från början, det var ju så lätt till slut. Utan instruktioner, utan manual hade jag ingen aning om att jag kopplat fel.

Jag är fortfarande missnöjd med den här kompressorn pga av ljudet dock. Det kommer att bli en ny så snart som möjligt.

Anmäl
2016-12-06 08:36 #47 av: Banjoman

#46 Vad skönt att höra att det löste sig, i alla fall så här långt!

Om du så småningom eller till och med å det snaraste tänker skaffa dig en annan kompressor, med som mycket viktigt krav att den är tyst, bör du nog i första hand titta efter en oljesmord kolvkompressor!

För några mer utförliga diskussioner kring olika sorters kompressorer, se länkarna i #10! Kort sammanfattad är dock min uppfattning av kompressormarknaden denna:

Om vi bortser från industrimaskiner på Atlas Copco-nivå eller värre, så finns bland de billigaste och mest kraftfulla maskinerna så kallade garage- eller verkstadskompressorer. Fördel: mycket kompressor för pengarna, och kan driva även betydligt mer luftkrävande verktyg än airbrush. Nackdel: mycket bullriga (90 dB och mer) och relativt utrymmeskrävande. De har dock ofta mycket stor tank, och ett sätt att hantera bullret är att fylla tanken i ett svep vid en tid på dygnet då 5 minuters oväsen går för sig, slå av kompressorn och sedan köra knäpptyst så länge luften i tanken räcker, vilket vid vanlig AB-användning kan bli rätt länge.

På nästa steg nedåt i bullernivå, och i helt motsatt ände vad gäller storlek finner man membrankompressorerna. Dessa är ofta små, har inte alltid tank, och bullrar ganska bra (kring 65 dB är ingen ovanlig siffra). De har begränsad kapacitet och kan oftast inte köras för långa stunder i stöten eftersom de annars riskerar att gå varma. Vore jag tvungen att gissa skulle jag tro att din Greeley är en membrankompressor, men jag kan ha fel.

Snäppet tystare än membranburkarna är de oljefria kolvkompressorerna. Typiska angivna bullernivåer ligger runt 55 dB. Dessa finns i många storlekar, och har jämförbara luftprestanda som de oljesmorda. Den stora fördelen med dem är att de inte är fyllda med smörjolja, vilket dels gör dem mer underhållsfria (inga oljebyten!), dels innebär att de kan fraktas/tas med i vilken position som helst. En oljefylld kompressor måste alltid förflyttas i upprätt läge -- annars rinner oljan över och ut. Med andra ord praktiska om man t.ex. ofta åker på byggträffar eller av vad skäl det vara må flyttar runt med sina byggen. Nackdelen är att de är oljefria -- det går inte att få dem lika tysta, och genomsnittligt lär de skola ha kortare livslängd.

Till sist då de oljesmorda kolvkompressorerna. Dessa är de enda jag har stött på där uttrycket kylskåpstysta inte känns helt gripet ur luften. Även för dessa måste man dock ta jämförelsen med en viss nypa salt. Min Euro-Tec 30A, till exempel, låter faktiskt ungefär lika mycket som vårt kylskåp, men vårt kylskåp är å andra sidan inte precis knäpptyst när dess kompressorer går i gång ... Å andra sidan har jag inga som helst problem med ljudnivån på min maskin -- den är tyst nog för att inte störa mig i målningsarbetet, och (ännu viktigare) för att inte störa grannarna.

Oljesmorda kompressorer brukar sägas ha dB-tal mellan 40 och 45, men liksom dB-angivelserna för alla de andra modellerna är det, skulle jag säga, som alltid läge att ha saltburken till hands. Tänk bränsleförbrukningssiffror för bil: de är inte helt gripna ur luften, men de är uppmätta under superoptimaliserade omständigheter, och i praktiken omöjliga att uppnå. Vet man bara detta fungerar de dock som jämförelsetal relativt varandra.

Vad gäller dB-siffror för hobbykompressorer tvivlar jag visserligen på att regelverket är lika utförligt och tvingande som för bilars bränsleförbrukning -- t.ex. lär ju våra vänner hos Greeley ha ljugit friskt när de angav bullernivån för din nya kompressor till 45 dB! Hade den faktiskt hållit 45 dB hade du tyckt att den var tyst!

Detta något längre resonemang än vad jag ursprungligen tänkt mig leder till min egentliga slutsats och följande råd: det enda sätt på vilket du kan vara helt säker på att en kompressor inte låter mer än vad du är beredd att stå ut med är att lyssna på den (eller åtminstone en likadan) innan du köper!

Har du till exempel modellbyggarkamrater inom rimligt resavstånd som äger potentiellt intressanta kompressormodeller kan det alltså vara läge att bjuda in sig på en eftermiddagsfika med kompressorlyssning. Är detta ingen möjlighet får man försöka hitta en butik som säljer den eller de maskiner man, baserat på specifikationerna, är intresserad av, och som är beredda att demonstrera den eller dem så att du innan du slår till kan få höra hur mycket/lite det låter.


Anmäl
2016-12-06 08:59 #48 av: bommen99

Som vanligt kloka ord Banjoman, men du har glömt bort skruvkompressorn Funderar

Anmäl
2016-12-06 09:01 #49 av: mamoco.se

#46 tänk... något så enkelt :) Skönt att det gick att lösa!

#47 om ljudnivåer, och speciellt skillnaden mellan "tysta" och kylskåpstysta kompressorer https://www.youtube.com/watch?v=Yu7fqV8TWvw (Bonuskatt i filmen) surt bara att de ska vara så rackarns dyra i jämförelse med varandra. 

Anmäl
2016-12-06 09:37 #50 av: Banjoman

#48 Och inte nämnde jag lamellkompressorer heller! Galen Å andra sidan inledde jag ju med att bortse från industrimaskiner, vilket, så vitt jag förstår saken, är det huvudsakliga tillämpningsområdet för skruvkompressorer, i alla fall om man med "industri" menar yrkesmässig användning i sammanhang där det behövs stora mängder tryckluft -- vilket var vad jag hade i tankarna ... Skämtar


Anmäl
2016-12-06 10:36 #51 av: Hayabusa

Banjoman sammanfattar det bra. Som han mkt riktigt påpekar så är det skillnad i bullernivå (oljefri vs oljefylld) men även mängden vibrationer skiljer. En detalj som påverkar mer än man tror. Banjoman påpekar även skillnaden i värmeutveckling dvs hur länge kompressorn kan vara i drift innan den behöver svalna. En markant skillnad där en oljesmord (Werther International) kan snurra på hur länge som helst utan risk för överhettning. Pratar vi airbrushing för modellbygge så är det låga tryck och relativt små volymer luft som används - med andra ord så finns det ingen anledning att överdriva kapaciteten (såvida inte kompressorn ska användas till annan än airbrushing). Ryms det i budgeten så är en Werther kompressor väl värd sina pengar, den har dessutom väldigt lång livslängd.  

Anmäl
2016-12-06 10:50 #52 av: Hayabusa

Tillägg: Werther har en ordentlig manual med reservdelsförteckning. Dessutom en support som jag själv utnyttjat vid ett tillfälle (sökte ett filter). 

Anmäl
2016-12-06 11:10 #53 av: Banjoman

En liten fotnot till #51 & #52:

Werther är en italiensk kompressorfirma som tillverkar ett antal av de på marknaden vanligt förekommande maskinerna, så som t.ex. Euro-Tec, Hansa, Aero-Pro och Sil-Air men också kompressorer under eget namn. Hur stor skillnaden är på teknisk nivå mellan dessa olika märken är svårt att säga. Bortsett från att de är lackerade i olika färger ser de alla ut att vara väldigt lika varandra, men det hindrar ju inte att det kan finnas skillnader på djupare teknisk nivå, t.ex. vad gäller kvaliteter på stål och andra metaller, packningar etc.

Givet det faktum att jämförbara modeller av dessa olika märken kostar i runda slängar lika mycket är jag dock benägen att tro att skillnaderna dem emellan i första hand är kosmetiska ...


Anmäl
2016-12-06 11:16 #54 av: Hayabusa

#53 Sant! Låter som något jag själv skrivit Skämtar

Hur som haver, här är en länk till Werther:

http://www.werther.com/

Anmäl
2016-12-06 11:27 #55 av: Anmark

#46 Härligt att den funkar!Glad

Anmäl
2016-12-06 11:32 #56 av: Magnuzk

Det är så mycket med det här, ni är verkligen insatta. Jag har läst det du skriver och följt länkarna. Den jag har fått upp ögonen för är AERO-PRO HTC 20A från H&S, som ni säkert känner till, möjligtvis någon från Iwata.


Anmäl
2016-12-06 11:51 #57 av: Hayabusa

#56 Ryms HTC20A i din budget - köp den. Det är en Werther kompressor, väl värd sina pengar. 

Anmäl
2016-12-06 12:09 #58 av: Magnuzk

Måste spara lite till den bara. Tummen upp

Anmäl
2016-12-06 12:12 #59 av: Hayabusa

#58 Då vet du vad ska önska dig till jul :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.