Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2219 ggr
felle-j
2014-07-27 12:34

Tips på kompressor

Hejsan! Det är verkligen hög tid för mig att skaffa en ny och bra kompressor innan min nuvarande gör något riktigt dumt. Har tittat runt lite på olika men vet inte riktigt vilken som är bra. Om ni skulle kunna komma med tips så skulle jag bli glad. Hade tänkt mig en kompressor i prisklassen runt 1000-2000kr. Gärna ganska tyst och att den går att använda till annat än bara airbrush.

Annons:
felle-j
2014-07-27 21:07
JaGa
2014-07-28 13:27
#2

Hej "Felle" Tycker den verkar vettig. Ser liten och smidig ut och bra att den har lufttank. Priset verkar ok också. Inte fel att stödja sin lokala handlare heller… ;-) Kommer du nu på söndagens byggmöte? Mvh / Janne

JaGa
2014-07-28 13:27
#3
felle-j
2014-07-28 13:29
#4

#2 Precis!

Nä, kan tyvärr inte. Är på Öland. Siktar på septembers möte istället.

JaGa
2014-07-28 13:51
#5

Aha, då syns vi i september då!

Vad mer för arbete hade du tänkt använda kompressorn till?

För mer luftkrävande verktyg, så behövs det eventuellt kraftigare kompressor.

Ha de´ gött på Öland…😎

Mvh/Janne

felle-j
2014-07-28 14:31
#6

#5 Vet inte, tänkte mer så att man kan få föräldrarna att betala en del av summan om den kan funka med lite verktyg, inte så luftkrävande verktyg dock, så dom kan ha användning av kompressorn.

Annons:
Banjoman
2014-07-28 15:01
#7

#6 Nu framgår det ju inte av Hobbylands webbplats vilka prestanda den här kompressorn har, men rent generallt skulle jag säga att du knappast kan räkna med att denna slags mindre hobbykompressor skall klara att driva något som helst fullstort verktyg. Sådana brukar, har jag fått uppfattningen, kräva luftflöden på mellan 50 och 200 liter i minuten, vilket i princip inga AB-kompressorer klarar av att leverera. Min EuroTec 30A, som är ganska stor för att vara en AB-kompressor, har t.ex. ett spec:at maxluftflöde på 30 liter i minuten (därav 30 i 30A antar jag för övrigt).

Vad värre är: försöker man ändå ta ut för stora luftströmmar ur en liten hobbykompressor kommer den snart att gå mycket varm, med ty åtföljande risk för att den skär sig eller på annat vis går sönder.

För att driva tryckluftsverktyg behöver man snarare en verkstads- eller garagekompressor. Sådana hittar man hos de flesta byggmarknader, Clas Ohlson, etc., och har man bara en adekvat tryckregulator och ett vattenavskiljarfilter på luftlinan duger en sådan kompressor också alldeles utmärkt till att driva en AB. En fördel är att de ofta är ganska billiga. Den riktigt stora nackdelen är att de tenderar att vara allt annat än tysta: ljudnivåer bortåt 90 dB är inget ovanligt i sammanhanget, och de vibrerar också gärna  en hel del.

Det finns tysta kompressorer med tillräckliga luftflöden för att klara även tryckluftsverktyg, men då hamnar man på avdelningen för tandläkar/lab-kompressorer, som är gjorda för att vara både tysta, starka och ge kliniskt ren luft. En Bambi MD 225/1000 fixar t.ex. upp till 234 liter i minuten vid enbart 57 dB, men väger å andra sidan 108 kg och lär kosta tiotusentals kronor … 😮

För all tydlighets skull: jag menar med ovanstående inte på något vis att dissa kompressorn du länkade till hos Hobbyland som AB-kompressor! Jag har ingen egen erfarenhet av just den kompressorn, men det skulle förvåna mig om den inte fungerar för dina primära syften, dvs. att AB-måla modeller och därmed jämförbara jobb. Vad jag förstår finns butiken på samma ort som du, så vill du försäkra dig om att den är tyst nog för dina behov kan du ju alltid prova att titta inom hos dem och fråga om de är villiga att starta den så att du kan lyssna. dB-sifror i all ära, men det säkraste sättet att verifiera ljudnivån hos en kompressor är att använda de bägge mätinstrument du ar inbyggda på var sida av skallen … 😉

Lycka till med kompressorjakten!

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2014-07-28 15:15
#8

En verkstadskompressor bullrar en hel del precis som Banjoman, man de har så stora tankar att man kan sprutmåla länge på en tank. jag brukar fylla tanken på min verkstadskompressor och därefter dra ur kontakten för att undvika att den startar under en krävande sprumålningsmanöver så att jag sprumålar kalsongerna😉. Det tar 3-5 minuter att fylla tanken på min kompressor som är på 50 L 2200W 10bar och den håller tillräckligt med luft för cirka två timmars sprutmålning. Brukar fylla tanken dagtid så att jag slipper störa resten av familjen på kvällarna. Köpte min från Jula i kit med mutterdragare, blåspistol, tvättpistol, färgspruta (fullstor) luftpåfyllare för däck och slang. Gav 2500 för att ihop

Banjoman
2014-07-28 15:30
#9

#8 Förvisso har jag begåvats med ganska stark stämma när jag sätter den sidan till, men detta är nog ändå första gången  jag har blivit skylld för att bullra som en verkstadskompressor … 😉 (Eller kan det rentutav vara så att det saknas ett "säger" efter "Banjoman" i din första mening … ?! 😂)

Mera allvarligt talat: kan man, som du uppenbarligen har gjort, hitta ett sätt att göra bullernivån hanterlig, och är intresserad av tryckluft till fler ändamål än AB-målning, är en verkstadskompressor definitivt intressant. För min del var en sådan aldrig något alternativ, då jag bor i lägenhet i ett mycket lyhört hus (såväl internt som gentemot grannfastigheterna), där även så lite som 3 till 5 minuters kompressorbuller också på dagtid skulle vara ett problem.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2014-07-28 15:43
#10

#9 så tokigt det kan bli om man skriver fortare än man tänker och missar "säger"

felle-j
2014-07-29 01:49
#11

Aha, då funkar nog inte den lilla kompressorn från Dynamic för verktyg. Helt ny med detta så jag är tacksam för er hjälp.

Ljudnivån är inget stort problem för mig då jag bor ute på landet, men skulle vara bra att kunna airbrusha mitt i natten utan att väcka hela familjen. Enligt försäljaren har Dynamickompressorn en ljudnivå på 45dB. Det låter inte så farligt, är nog i alla fall mycket tystare än min nuvarande. Tror nog att jag kör på Dynamickompressorn ändå då det inte alls är viktigt att den kan driva verktyg.

Upp till toppen
Annons: