Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Färjan 4 -- del 5

2014-12-19 12:01 #0 av: ElLobo

Fartygsbygget går vidare.




petzon jobbar vidare med sitt bygge av Färjan 4.

Länkar till tidigare tråddelar: 

Anmäl
2014-12-19 19:19 #1 av: petzon

#49 Tack.

Nu har jag köpt ytterligare fyra påsar bets och gjort ytterligare betsprover, kom till slut fram till att rätt nyans är Herdins nr 82+72 50/50-blandning. Märkligt att Herdins inte har "Färjan 4-brun" i sitt sortimentGalen

Anmäl
2014-12-20 19:55 #2 av: Inghans42

De bra jobbat petzon testa innan målning på riktigt de fick ja lära mig av Gunnar N som byggt galiasen Irma www.mmbk.se

Anmäl
2014-12-20 21:50 #3 av: petzon

#2 Härligt att se att du hittat hit Ingvar. Provmålning är viktigt, framförallt på bets, vanlig färg går ju att måla över, men blir inte betsen som man tänkt sig är det kört. Ikväll har jag primat mina fönsterramar och blandat olika gula nyanser, preliminärt är det 1 del 002 och 9 delar 001 som ger rätt nyans, får dock vänta till imorgon när färgen är torr för att fatta slutligt beslut.

Anmäl
2014-12-21 22:18 #4 av: petzon

Hytten betsad. Får torka några dagar i pannrummet innan det blir dags för klarlack

Anmäl
2014-12-21 22:20 #5 av: petzon

Maskinrummets rundning försökte jag först få till genom att värma plasticcard i kokande vatten och spänna upp mot en mall, det gick inte, plasten böjde sig åt två håll och blev skev. Gör nytt försök med plastremsor som limmas mot varandra fastspända på mallen. Blir en del spacklande

Anmäl
2014-12-22 17:37 #6 av: petzon

Innerramarna till fönstren skar jag ut ur 0,4 mm plywood. Gjorde slut på ett helt flak för 94 spänn. Det var inte det roligaste jobbet jag gjort att skära ut 26 st lika dana ramar.

Anmäl
2014-12-22 17:39 #7 av: petzon

Har även provat att göra gångjärn, 3 mm mässingsrör med 2 mm mässingstråd som tapp. Dessa är inte exakt som på förebilden, men nära, det går inte att göra helt som förebilden i modell. 12 styck komemr att gå åt till modellen, ger mig sysselsättning en lång stund

Anmäl
2014-12-22 21:11 #8 av: Skalski

Då vet du vad du ska göra under Julhelgen Galen.

Snyggt blir det i alla fall Tummen upp. Själv så blir det inget bygga alls de närmaste dagarna då vi åker och hälsar på släkten i Finland. Glad

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-12-23 09:06 #9 av: Banjoman

Ser verkligen mycket lovande ut, alltsammans! Tummen upp

En liten undran: hur är det tänkt att gångjärnen skall sitta fästa i dörrblad och -karm? Med de utstickande piggarna, eller?

Hur är det förresten på originalet? Innehåller de utanpåliggande hylsorna nå'n form av självstängningsmekanism, månne?


Anmäl
2014-12-23 14:27 #10 av: petzon

#8-9 tack.

#9 tanken var att montera dem med tapparna en jag hade gjort en tankevurpa, gångjärnen skall ju vara utanpåliggande. Har kommit fram till en ny metod som jag skall prova.Utanpåliggande falska gångjärn och infällda fungerande.
Har även gjort en provbit på plankning. Det är vita nåt och nästan svarta plankor på orginalet, tycker detta kom rätt så nära. Plankor av hemsågad päron och nåt av 0,25 mm plasticcard

Anmäl
2014-12-27 18:33 #11 av: petzon

Styrhytterna lackade med Valejo R/C premium Gloss varnish, den var väldigt odryg, gick åt en hel 200 ml-flaska till styrhytterna och fönsterna. Maskade limytorna för att få en bra limfog

Anmäl
2014-12-27 18:34 #12 av: petzon

Styrhytterna ihoplimmade, återstår en hel del jobb med golv, tak och inredning.

Anmäl
2014-12-27 18:37 #13 av: petzon

Visparna målade. Hade tänkt måla med blank vit Humbro,l men den visade sig vara slut i mitt färgförråd, hittade dock en sprayburk med vit blank färg i gömmorna. Vill ha en tålig lösniongsmedelsbaserad färg på snurrorna, misstror akryl i ett så utsatt läge. Har grundat med Tamaya metal primer som fått torka en dryg vecka, så nog borde färgen sitta.

Anmäl
2014-12-27 19:46 #14 av: Banjoman

#11–#12 Mycket, mycket mycket snyggt! Du har verkligen lyckats åstadkomma rätt nyans i betsen, och blanklacken ger den där rätta båtfernissekänslan, också! Tummen upp

#12 Jag känner delvis igen din erfarenhet av RC Premiums klarlack – jämfört med färgerna är den definitivt mindre dryg, men min uppfattning är att detta inte minst beror på att när man sprutar den direkt på rent trä (som jag antar var fallet här) så absorberas en hel del lack av träet, och man måste  ha på mer för att få önskad fernissa-effekt. Detta sagt så har jag på Eilean Mòr-bygget hittills bara gjort av med +/- 55 ml … men dels misstänker jag att dina styrhytter är större än min enda, dels har jag i huvudsak penselmålat just den klarlacken, och fått uppfattningen att det då gått år mindre jämfört med AB-målning.

#13 Wow! Verkligen fin yta du har fått till – än en gång riktigt jämrans genomsnyggt! Tummen upp


Anmäl
2014-12-28 18:08 #15 av: petzon

# 14 tack. Det var ju en hel del experimenterande för att få fram rätt honungsbruna nyans. Fortsättningsvis kommer jag nog att lacka med ZAR:s golvlack och använda pensel istället. Jag får en hel liter ZAR för vad 200 ml Vallejo R/C premium kostade och den är verkligen smidig att jobba med, luktar lite mer eftersom den är lacknaftabaserad men flyter ut mycket bra och torkar på två timmar. Det finns några dammkorn i lacken på propparna, men de skall nog gå att polera bort när färgen är genomhärdad.

Idag har jag hållit på många timmar med plankning av däck. Med 6,5 mm däcksplank blir det många plankor. Tar tid att peta ner vit plasticcard mellan varje planka också.

Anmäl
2014-12-28 18:09 #16 av: petzon

En närbild.

Anmäl
2014-12-28 20:40 #17 av: Banjoman

Fortsätter att se mycket bra ut! Och nu förstår jag varför du använder plasticcard snarare än papper: då kan du betsa däcket mörkt sedan det är lagt på plats, utan att nåten tar någon som helst färg! Får idé

Det finns förstås en viss risk att det rör på sig om betsen får träet att svälla för mycket, men är det bara tillräckligt starkt limmat borde det hålla, och det antar jag med kännedom om dina sedvanliga tillvägagångssätt att det är … NördSkämtar


Anmäl
2014-12-28 21:33 #18 av: petzon

#17 tack, Jag har limmat så ordentligt att mitt vitlim nu har tagit slut så jag har tillfälligt fått avbryta däcksläggningen i väntan på att hobbyaffären öppnar imorgon. Tills dess ropar jag mig med att bygga den andra långsidan till salongen. Börjar med att skära till en försvarlig hög med plasticcardremsor.

Anmäl
2014-12-29 18:28 #19 av: Skalski

Jag får sammanfatta de senaste inläggen med ett: ATTANS SNYGGT Tummen upp!

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-12-29 22:04 #20 av: petzon

#19 tack.

Fortsätter med plankningen, känns som ett Sisofysjobb, Men om jag sliter riktigt hårt imorgon så kanske jag kan bli klar med däcksplankningen

Anmäl
2014-12-29 22:10 #21 av: petzon

När jag gick i däck med däcksplankningen roade jag mig med att blanda färg för att få fram rätt nyans till inredningen. Salongen är invändigt målad i brunt, maskinrumshuset som är  av plåt är ådringsmålat i brunt i ett försök att få det att se ut som trä, inget vidare snyggt men charmigt. Maskinrumshusets insida är målat i en ljus gulaktig färg med en orangebrun lasyr över. Blir en utmaning att efterlikna i modell

Anmäl
2014-12-29 22:12 #22 av: petzon

Det blev en del färgprover, nyanserna kan närmast beskrivas som "fekaliebrunt", har ännu inte bestämt mig för vilken jag skall välja, får nog ta hjälp av frun eftersom jag har defekt färgseende, som tur är färjseendet OK.Cool

Anmäl
2014-12-30 22:43 #23 av: petzon

Däcket färdiglagt, imorgon blir det slipning

Anmäl
2014-12-30 23:12 #24 av: Skalski

Det var raskt marscherat måste jag säga Tummen uppPartajar 

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-12-30 23:29 #25 av: Banjoman

Tjusfullt! I vilket slags skiftesförband (jag tycker mig skåda tvärändar här och var) har du lagt det?


Anmäl
2014-12-31 00:41 #26 av: petzon

#24så väldigt raskt var det int,  fyra dagars hårt arbete, har nog tagit mig 12-15 timmar att lägga däcket.

#25 slumpvis förband. orginalet verkar inte ha någon riktig ordning på förbandet och delar av däcket skall täckas av durkplåtar, luckor och bänkar så jag la däcket som jag kände för det.

Anmäl
2014-12-31 10:44 #27 av: MarkusN

Så snyggt!!

Vita nåt har jag inte sett annat än på Rivabåtar, ser fram emot att få se ditt däck klart i all glans! 

Datorskärmar brukar ljuga om färger, men från min skärm ser färgprovet med ränder (?) ut som det bäst matchande. Den är nog fortfarande lite ljusare än originalet, men med skalaförminskningens effekt i åtanke så är du nog inte långt borta.  

Anmäl
2014-12-31 11:54 #28 av: Banjoman

#21—#22 För att åstadkomma de där träimiteffekterna skulle jag varmt rekommendera ett försök med äkta träimiteffekter! Blås på en lämplig grundfärg som motsvarar den ljusaste nyansen du behöver, och gör resten med oljefärg, så som har diskuterats tidigare här i forumet (t.ex. http://modellbygge.ifokus.se/discussions/51e3bb2e8e0e745651004e6d-imitera-tra-med-oljefarg#0 respektive http://modellbygge.ifokus.se/articles/5373dda58e0e74423c000d27-bygglogg-eilean-mr-del-17#24) samt i en utmärkt artikel i Allt om Hobby, som det refereras till i ovannämnda trådar.


Anmäl
2014-12-31 11:57 #29 av: Banjoman

Glömde säga att enda stora nackdelen med oljefärg är att det kan ta bortåt en vecka innan den är helt torr, men annars har jag funnit den vara ett lysande komplement till akrylfärger.


Anmäl
2014-12-31 13:45 #30 av: Puttejonsson

Vackert blir det...  Tummen upp Ska bli spännande att se resultatet av det nylagda däcket.

Anmäl
2015-01-01 20:14 #31 av: petzon

#27 & 30 tack. I detta fall vill ja ha en lite sliten nåtning, inte så där sportbåtssnyggt, däcket har varit med om en hel del sedan det lades 1920. Men visst är det spännande med vit nåtning, speciellt mot ett så mörkt däck som på Färjan 4. Det är så mörkt brunt att det ser nästan svart ut. Jag har lagt på två lager med HErdins pulverbets Mörk ek, men fortfarande gränsfall till att vara för ljust. tror dock att jag nöjer mig med två lager och inte lägger på ett tredje lager.  Angående färgerna har jag till slut valt de de längst till höger både för brun och gul. Den bruna skiljer sig från de andra bruna genom att den är rödare. Det var väldigt svårt att välja nyans eftersom den bruna färgen på orginalet skiftar mycket med ljuset. 

#28 Har provat med lite olika tekniker idag, först med transperant Vallejo kulör Smoke, men det gick inte alls, den hade välidgt grovt pigment och gick inte alls att få till som jag tänkt mig. Provade även lite med olejfärg, men inser att det behövs ytterligare prover och mer övning innan jag går skarpt, ett av problemen är att jag skall få till en grov och ful ådring, det får inte bli för bra om det skall se ut som på orginalet. 

#30 du kan skymta däcket i denna bild, men jag behöver pilla mer med det för att få det som jag vill, en del av nåten lossnade när jag slipade och dessa behöver petas tillbaka och säkras med lim. Gjorde en snabb torrpassning för att få lite grepp om hur salongen ter sig på plats

Anmäl
2015-01-01 20:16 #32 av: petzon

Maskinrumshuset är spacklat, dörr och fönster uppsågade, dags att klä med tunna "plåtar" av 0,25 mm plasticcard för att få till plåtskarvar och nitar

Anmäl
2015-01-01 20:17 #33 av: petzon

Såhär blev det med "plåtarna" på plats, återstår nu ett par luckor och gångjärn

Anmäl
2015-01-01 20:19 #34 av: Skalski

Ser riktigt tjusigt ut... ser fram emot att se maskinrumshuset färdigmålat Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2015-01-01 23:43 #35 av: Banjoman

#31 Till de viktigaste knepen när man imiterar trä(imit) med oljefärg hör, skulle jag i alla fall säga, att blanda lite färg med mycket medium samt att nyttja diverse specialpenslar av tunnstråiga, platta och/eller solfjäderformade slag. Titta in hos konstnärsmaterialbutiken så finner du ett antal sådana. Man kan också testa med små bitar av t.ex. kökssvamp. Lena Nessle skrev för sådär 25 år sedan en bok om träimittekniker i fullskala som jag har därhemma, och som du kanske skulle kunna få tag i på biblioteket – det kunde ju kanske vara till hjälp att veta hur de gick tillväga när de målade originalet?!


Anmäl
2015-01-02 08:02 #36 av: petzon

Jag kikade igenom min omfångsrika bokhylla och där finns minsann en av Lenas böcker ger en del tips, jag skall dock in till stadsbiblioteket idag av andra skäl och skall då passa på och leta efter fler böcker bl. Lenas bok "Måla som förr". Hemligheten med imitationsmålning verkar dock vara att våga att ta ut svängarna samt öva.

Anmäl
2015-01-02 11:42 #37 av: Banjoman

#36 Ja men just det — ”Måla som förr” heter boken jag tänkte på; jag har den som sagt hemma, men inte mig själv just för närvarande, och kunde därför inte gå och titta i bokhyllan ... ;-)
En liten kommentar till: nackdelen med oljefärg (den långa torktiden) är förstås också en av dess stora fördelar — man har lång tid på sig att fippla runt till dess det blir rätt, och kan också utan nämnvärda besvär torka bort misslyckade försök och börja om på nytt.


Anmäl
2015-01-03 18:41 #38 av: petzon

Idag kom jag iväg till biblioteket och fick tag på boken. Igår fick jag inte gå ut för frun p.g.a. stormen.

Men det visade sig vara farligare att vara inne än ute. Gårdens sportresultat blev Petzon-Slipmaskinen 0-2.

Anmäl
2015-01-03 18:43 #39 av: petzon

Har byggt taket till ena styrhytten. Paneltak inuti och plåt på utsidan blev i modell 1 mm lind klädd med 0,5 mm plasticcard

Anmäl
2015-01-03 18:44 #40 av: petzon

Torrpassat på stuyrhytten

Anmäl
2015-01-03 18:46 #41 av: petzon

Har även gjort fyra stöd som jag skall ha när jag passar in salongssidorna på plats. Lite lurigt att få till vinklarna utan fixturer

Anmäl
2015-01-04 11:33 #42 av: Skalski

#38 AJ! Förskräckt

#39-40 Snyggt tak Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2015-01-04 12:03 #43 av: petzon

#42 tack.

Nu har jag provmålat på en bit plasticcard. Är det tillräckligt likt förebilden

Anmäl
2015-01-04 12:08 #44 av: Skalski

Tycker det ser övertygande ut Tummen upp... KÖR! Glad

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2015-01-04 14:46 #45 av: Banjoman

#43 Ser inte dumt ut alls! Som du säger: originalet ärinte precis skönmålat, och med klarlack ovanpå som jämnar ut glansen i de olika nyanserna tror jag det har mycket goda förutsättningar att bli likt! 


Anmäl
2015-01-05 22:04 #46 av: petzon

#44-45, tack för er input jag kör med denna målning, jag har grundmålat med Vallejo R/C Premium i en specialblandad brun kulör, målar sedan över med oljefärg Raw umber utrörd i mycket lacknafta, ådrar upp med svart oljefärg utrörd i lika mycket lacknafta med en trippelnollans pensel, låter det torka till lite lätt och drar sedan över med en styv flat nylonpensel för att blurra till det lite lagom.  Under kvällen har jag blåst på primer på maskinrumshuset med AB:n, passade på att prima taken när AB:n ändå var nerskitnad.

Har ikväll gjort en upptäckt. Styrbords och babords salongssidor är inte lika, styrbords sidan har plåtsidan nitad i vinkeljärnen som bär upp sidan, babords sidan är svetsad till vinkeljärnen. Upptäckte detta när jag detaljgranskade mina foton och har under kvällen fått det verifierat med en av personerna som är med och underhåller färjan.

Anmäl
2015-01-05 22:28 #47 av: Banjoman

#46 Väl bekomme Glad

En ytterligare fundering: snarare än att spä ut oljefärgen med lacknafta kunde det kanske vara värt ett försök att använda oljefärgsmedium i stället? Det är nämligen samma soppa (t.ex. linolja och terpentin) med vilken färgen rivits. Se t.ex. bilden här nedan, där det är den mindre av de bägge flaskorna; den doftlösa lacknaftan använder jag bara till att göra ren penslarna i.

Det finns naturligtvis gott om fabrikat, och medium med olika torktider eller andra specialegenskaper, varav många nuförtiden är avsedda för vattenbaserade alkydoljefärger, så det kan vara lönt att kolla med en insatt konstnärsmaterialbutik vad som passar bäst till just de oljefärger du använder.

För egen del har jag jobbat så att jag klickar ut en mycket liten klutt ren oljefärg på min palett, och sedan har dit några droppar medium också. Därefter plockar jag med en smal pensel upp ganska små mängder färg blandad med lite medium, och applicerar den på det som skall målas. Jag tar se'n en plattare, strå- eller fjäderformad pensel (se t.ex. de två översta i bilden nedan), doppar den försiktigt i medium och stryker med en lång rörelse längs den redan ditlagda färgen så att dess kanter mjukas upp och den dras ut till ett ådringsliknande streck.

Har du å andra sidan hittat en teknik som du tycker fungerar är ju ingen dålig idé heller att hålla sig till den … Tyst


Anmäl
2015-01-06 18:43 #48 av: petzon

#46 jag kör på den metod jag provade som visade sig fungera (tillräckligt) bra och då slipper jag besvära konstnärsbutiken i Norrköping som senast jag besökte dem tittade på mig med en  blick som tydligt visade att de funderade på vilken galax jag kom från när jag frågade efter maskeringsfilm.

Jag har fått till luckor och gångjärn på maskinrumöverbyggnaden

Anmäl
2015-01-06 18:51 #49 av: petzon

Igår kväll primade ajg maskinrummsöverbyggnaden med Vallejo, enligt etiketten på flaskan skall den gå att slipa efter en timme. Men så modig var jag inte, jag väntade tills idag på morgonen innan jag våtslipade bort lite damm och lite ojämnheter i färgen med 600 korns våtslippapper. Det gick utmärkt men jag fick lite slipdamm som jag sköljde bort med ljummet vatten, vad tror ni hände? Jodå primern reste sid eftersom den inte var torr under. I ett depseerat försök att rädda det hela ställde jag eländet i pannrummet några timmar och det funkade, färgen satte sig igen och behövde bara en ytterligare lätt slipning på några ställen. (Denna gång utan efterföljande sköljning). Vid lunchtid idag kunde jag måla  insidan av maskinrumsöverbyggnaden. Det var så marigt att komma åt med AB att jag valde att penselmåla, anstängde mig verkligen för att måla tunt och då fick jag automatiskt det mönster jag ville ha, jämför med orginalet. Jag som hade snöat in på att måla flera gånger med Vallejo,  och sedan lägga en oljefärgslasyr ovanpå, nu fick jag till det med bara en strykning

Anmäl
2015-01-06 18:55 #50 av: petzon

Har även byggt vidare på salongssidorna, har lagt in plåtar med nitar på styrbordssidan, 0,25 mm plasticcard som fått nitar präglade med sporre. Lite lurigt att få nitarna på rätt ställen eftersom det verkar som även en bit av styrbords plåt har blivit utbytt och svetsad. Men jag ror att jag fått till nitar på alla de ställen som skall ha nitar. I underkant har jag limmat in ett vinkeljärn av plasticcard med präglade nitar och borrade hål för surrningsöglor. Nu skall det bara på en list i överkant och lister mellan fönstrena innan jag kan prima och måla salongssidorna

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.