Annons:
Etikettflyg
Läst 14896 ggr
J35B
2/7/10, 2:31 PM

Saab A 38 - alias B3LA

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har länge velat bygga en A 38, även känd som B3LA, dvs det flygplan som först planerades efter Viggen. Efter mycket sågande, spacklande och slipande har jag äntligen blivit klar!

Annons:
J35B
2/7/10, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det hela består av fram- och mittkropp + huvudställ från Italeris Jaguar, ryggås från Hellers Viggen, vingar, stabbe och fena från Hellers Lansen, bakkropp från Airfix MiG-23, huv och inredning från Revells Hawk och stjärtkon från en gammal F-16. Allt ihopmixat med god hjälp av Björn Eriksson/IPMS Uppsala och Emil Lindberg som kom med ovärdeliga tips.

Läs mer och se fler bilder på IPMS Stockholms hemsida

ElLobo
2/7/10, 2:52 PM
#2

Fast vad jag har förstått så var ju A 38 en planerad enklare och billigare attackvariant av B3LA, även om även A 38-projektet blev nedlagt.

Men oavsett vilket så är det ett mycket snyggt bygge du har åstadkommit. Intressant att se en gråmålad!

Har själv fått hela Björn E:s information och bilder och ska se om jag kan ta mig i kragen någon gång och börja bygga. Däremot har jag inte varit i kontakt med Emil. Tror du att du skulle ha något emot att dela med dig av hans info? Säg till om det är OK så PM:ar jag min e-postadress.

J35B
2/7/10, 2:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Undersidan:

[Hayabusa]
2/7/10, 3:03 PM
#4

Fantastiskt fint bygge!

/Stefan

sponny
2/7/10, 3:07 PM
#5

Mycket snyggt bygge och en kul idé.

J35B
2/7/10, 3:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#2: B3LA var arbetsnamnet där LA stod för "Lätt attack". Hade projektet blivit verklighet enligt den ursprungliga planen, hade planet fått just beteckningen A 38. Däremot fanns en enklare variant mot slutet som möjligen hade fått namnet SK 38. Men B3LA var bara ett rent projektnamn som - om jag inte minns fel, inte ens kom från Saab från början utan var en ren utredningsprodukt.

Att den blev grå beror dels på att jag var för lat för att måla FOA-kamouflaget som ju förekommer på de modeller som gjordes, men också på den mockup som finns bevarad. Men det beror också på att jag tror att planet faktiskt hade blivit grått.

FOA-kamouflaget var ju redan på väg ut när A 38 borde kommit ut på förband, dvs i slutet av 80-talet. Mest sannolikt är att de hade målats just så här. Märkningen är också inspirerad av de tidiga Griparna. (För övrigt var även de första modellerna av Gripen som visades upp, målade i det klassiska Viggenkamouflaget)

Självklart kan jag dela med mig av den info jag fått, men mycket av det Emil hjälpt mig med är sådant som du ser på den färdiga modellen, dvs småtexter, placering av kronmärken, formationsljusens placering, antenner mm. Men PM:a mig gärna med frågor. Om du vill bygga den beväpnad, finns massor av info som Emil lämnat i den tråd på IPMS Sthlms forum som jag länkar till.

Äsch, vi kör en bild till när jag ändå är igång:

Annons:
StefanW
2/7/10, 3:16 PM
#7

Det är så man får applådera till ett mycket fint bygge och en snygg finish. Har själv bara kommit till tanken på att bygga en, men du bjuder ju på receptet, så man får väl prova och se om man kan få ihop en!

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
2/7/10, 4:07 PM
#8

Angående projektnumret så finns en del på Urban Fredrikssons sidor, och där står det:

  • 1600 (1968): B3LA predecessors, 1638 rather similar
  • 1700: Higher performance B3LA versions, not much studied
  • 1800 (1972): 1806 was the final B3LA

Däremot vet jag inte om det stämmer med verkligheten, men det finns en intressant uppgift på svenska Wikipedia som jag inte har sett på fler ställen:

"B stod för nykonstruktion (A som förstabokstav stod för ombyggnad av Saab 37 Viggen eller Saab 35 Draken). L stod för "lågprestanda". Sista bokstaven A stod för att utvecklingen och tillverkningen skulle ske i Sverige."

Själv har jag också alltid fått lära mig att LA stod för Lätt Attack.

J35B
2/7/10, 4:53 PM
#9

#8: Fast läser man vidare i Wikipedialänken du tipsar om, kommer svaret:

"Eftersom Försvarsmakten inte ansåg att "lågprestanda" borde ingå i benämningen, ändrade man betydelsen för LA till "Lätt Attack"."

(Bokstaven A för modifiering användes för övrigt i den projekterade utvecklingen av Viggen, kallad A20. Men även det var ett skrivbordsnamn, FV-beteckningen hade blivit en annan.)

Sedan är det visserligen så som du skriver, att A 38-benämningen dök upp först i och med den förenklade varianten. Men som jag skrev innan, oavsett hur man vänder och vrider på det, hade beteckningen blivit A 38 ändå.

Och ska jag vara helt ärlig, vet jag inte exakt vilken version detta är, min bygger i första hand på den mockup som finns bevarad.

ElLobo
2/7/10, 5:11 PM
#10

#9: Jodå, jag säger inte alls mot dig, det hade säkert blivit A 38 (eller Sk 38) även på ursprungs-B3LA.

Och i vilket fall som helst så gillar jag ditt snygga bygge!

J35B
2/7/10, 6:51 PM
#11

#10: Nej, det tror jag inte heller att du gör. Jag övertygar nog mig själv lite också. Glad 

Kul att du gillar den!

jowan
3/28/11, 2:57 AM
#12

Hej Flygfantaster!

Har själv byggt mycket och är intresserad av flygplan i allmänhet. Har dock en fråga som jag försökt google ett flertal ggr utan att få svar på. Så jag gör ett försök här där det vistas kunnigt folk!

Såg en gång i en gammal flygrevyn om ett svenskt AJS plan som aldrig blev tillverkat men som borde varit någonstans mellan draken och jas. kan ju inte vara annat än detta udda plan B3LA?? Det plan jag pratar om hade smeknamnet "vargen" och vad jag minns (är många år sen jag såg tidningen) så liknade det inte riktigt detta plan… jag kan ha fel, men är det någon som känner till detta VARGEN plan och kan berätta mer så är jag tacksam!

Grymt imponerande bygge! keep up!

/ J

Hogge38
3/28/11, 6:47 AM
#13

Mycket snyggt!

Annons:
ElLobo
3/28/11, 8:44 AM
#14

#12: Det jag kommer att tänka på är det bygge som Hans Percy gjorde en gång på det glada 70-talet.

Hans projekt var en försvenskning av McD F-4 Phantom II, och som han döpte till J 36 Vargen,

Bygget förekom ofta i olika tidningar på den tiden, men just nu hittar jag ingen bild på nätet. Jag kommer inte ihåg om det var en skapelse helt från hans sida eller om det fanns mer fakta bakom det.

Dock stod hans J 36 uppsatt som ett av Flygvapnets flygplan i World Air Forces i flera år. Nu har de visst ändrat det, men den finns fortfarande med i uppräkningen över beteckningar.

ElLobo
3/28/11, 9:08 AM
#15

Först ett faktafel av mig: Det var som A 36 (och S 36) Hans Percys projekt var. Om han inte fortsatte med en J 36 senare.

Han fick i alla fall idén efter en artikel i tidningen Kontakt som behandlade "fantasifoster".
Hans Percys favoritplan är just Phantom II och om inte projekt Viggen hade fullföljts kunde Sverige eventuellt få köpa ett antal F-4 Phantom II. Och de hade förmodligen fått beteckningen A 36. Därav detta bygge.

På framsidan av det första numret av Scala, IPMS-Sveriges medlemstidning, och som kom ut julen 1972, finns hans Phantom med på omslaget som målningsbeskrivning.

Azgaron
3/28/11, 9:36 AM
#16

Mycket snyggt och intressant bygge J35! Kul med såna här lite annorlunda byggen!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

[Orso]
3/29/11, 8:34 AM
#17

Jag tror att A36 och S36 på IPMS-tidningen bara var ritningar på Phantom II och kallades inte för Vargen, men en J36 Vargen byggdes senare. Komplett med nosvingar och det är den som spökat i många år i. En bild på den finns här. Jag har för mig att den debuterade den första april men jag kan inte hitta var jag läst det.

ElLobo
3/29/11, 8:42 AM
#18

Aha, var det så det var! Tack för klargörandet.

[Orso]
3/29/11, 9:38 AM
#19

Jag tror det är första gången jag ser "Vargen" på bild. Jag har bara hört talas om den men nu blev jag sugen på att bygga en varg med en  kameranos från Viggen. Fantomen såg så slimmad ut på bilden.

ElLobo
3/29/11, 9:45 AM
#20

Trevligt! Det bygget ser jag fram emot att få följa.

Annons:
Upp till toppen
Annons: