Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 2330 ggr
medde
0

Julklapp till 9:åring?

Nu tänka jag fråga er om hjälp. Då min tös vill ha en modell hon kan börja bygga på hemma i dom trista mörka kvällarna som komma skall.

Jag har tänkt att köpa någon modell till julklapp till henne, hon har inte bygg förr men tycker att det verkar så kul att få göra detta. Hon gillar flygplan. Men jag absolut inte vad jag ska handla. Det ska vara så hon kan sitta själv och pula med detta. Kan ni ge mig lite råd om vilken som skulle kunna passa och vad jag ska söka efter för något.

Jag frågade i affären här hemma. det vart inget bra svar alls. Det var inga bra svar alls. Hon lär sig medanns hon håller på! Hmm, så ta vilket som sa han vidare.

Så jag vill gärna veta vad jag ska söka efter och vad jag behöver mer, som då till exempel lim med mera..

Tack på förhand//medde

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

ElLobo
0

I väntan på svar från någon eller några som vet mycket bättre vad som kan passa sig, så kan du få några trådar med lite tips och synpunkter på övrig utrustning att kika på så länge. Men kom ihåg att man absolut inte behöver mycket för att kunna komma igång med bygget.

GeeKen söker utrustning, färg och allt möjligt! 
Inköpslista.  
Favorit-verktyg  
Verktyg?  
Intressant för nybörjare!  
Lim, spackel och slip?  
lim  
Lim Lim Lim!!!!

denstore
0

För mig handlar det oftast om vilket prisläge man vill lägga sig i, och vad ambitionen med modellen är. Ska det vara en engångsföreteelse, eller grunden till ett långvarigt missbruk?Flört

Sammanfattat, egentligen tycker jag att man ska ge nybörjarna absolut bästa förutsättningarna för att lyckas. Låt oss gubbar syssla med gammalt skräp som måste smidas ihop med kofot och bågfil, och låt de unga få bra modeller som passar ihop. Tids nog kommer de att få för sig att bygga något som bara finns i 30 år gamla utgåvor. Nya Tamiya är ju bäst, men också bland de dyraste. HobbyBoss ska ha några billiga välpassande modeller, tror jag. Vissa nyare Revell och Monogram passar ypperligt bra ihop, och kan hittas billigt.

starhawk
0

Tamiya är oftast ett säkert kort, sedan är det även Fujimi som gör många bra flygmodeller, Hasegawa är ofta bra också, satsa inte alltför billigt man får ofta vad man betalar för.

När jag började bygga modeller var det bara lim som gällde, ingen målning förekom, men det blir ju ett extra moment som kan läggas på efter tycke och smak. Så mycket verktyg behövs inte i början, klädnypor, hobbykniv och pincett kan räcka

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Marcusjohnson717
0

Köp ett startset med modell, pensel, färg och lim. Finns med byggsatser som bilar, helikoptrar och flyg. Bra att börja med för att känna på. Tyvärr är väl den enda nackdelen att det inte finns ett allt för stort utbud av just olika sorters flyg. Men gå till en riktig leksaksaffär (inte firman Brr… och ur us!) utan ex Brio, de har nog sådana startset.

//Marcus

leo-
0

Det finns väl limlösa flygplan och även rymdmodeller som är färdigmålade om jag inte har helt fel, det blir ju ett hyfsat resultat utan att kladda med färg och lim plus att blir den fin så ger det mersmak

starhawk
0

#5: Jag har bara sett Star Wars och lite Star Trek snapp-modeller men det kan ju vara ett bra sätt att testa intresset, fast jag är lite tveksam om man skall kalla det modellbygge, har själv pulat ihop ett par sådana

Funderade själv på Marcus förslag men vad jag sett brukar det vara ganska stora satser, kan man hitta en mer lagom sats är det förstås utmärkt

denstore
0

Jag är inte så förtjust i färdiga presentsatser. Jag brukar tycka de känns som ett sätt att göra sig av med en massa gammalt osålt kraffs. Men visst, de kanske är prisvärda.

Jag har bara gett bort en modell till ett barn de senaste 10 åren, och det var Tamiyas Corsair, och fyra burkar färg och två penslar. Resultatet blev faktiskt ganska OK.

[Orso]
0

Presentsatserna är oftast dyrare än delarna separat.

Jag håller med. Köp en kvalitetsbyggsats, det kan ju vara roligt om

delarna passar ihop på den första modellen man bygger.

Jag är ju inte rätt person att säga vad som är en bra byggsats med

tanke på vilket skräp jag monterar ihop (och tittar man på inköpslistan på forumet så är jag inte ensam Glad ).  Men Academys

P-47 Thunderbolt i skala 1/72 passade ihop riktigt bra och den är ju inte heller så dyr.

StefanW
0

Om jag inte kommer ihåg fel från andra trådar så gillar hon DC-3:an Dasisy och rymdfärjor m.m. Även om det är tänkt som en julklapp. så skulle jag nog ta med henne till en bra butik som kan hjälpa till. Åk nu inte till BR &Toys mfl. De vill bara sälja. Åk istället till t.ex. Hobbybokhandeln och prata med Hasse eller Marko och förklara vad ni letar efter då ni ändå bor i stan! Ta t.ex. hellre akrylfärg än Humbrol. Vad gäller verktyg så finns det bra alternativ på ClaesO /Biltema m.fl. Sedan finns det fler affärer i centrum som fler kan tipsa om. annars håller jag med om att det finns mycket i 1/72 som kan vara kul att bygga.

Stefan - Modellbyggare

Marcusjohnson717
0

# 9 Annars tror jag att Stefan (spec. frun!) mer än gärna ger bort en rymdbyggsats om ni frågar snällt!

Marcus med U2:an

StefanW
0

#10 Nu skall du inte svära i kyrkan….

Stefan - Modellbyggare

NBISaladin
0

Hobby Boss gör väldigt fina och lättbyggda flygplan i 1/72, kostar runt 60-70 kronor, o många att välja bland!

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Orso]
0

Jag har sett att Italeris C-47 (DC-3) levereras med SAS dekaler.

Jag vet inte om Hobbybokhandeln har den inne just nu men på

Wentzels fanns den.

Men prata med Hasse och Marko på Hobbybokhandeln som sagt så får du nog bra svar.

starhawk
0

#9: Håller med, bland alla butiker i stan så skulle jag rekommendera en nybörjare till Hobbybokhandeln där är dom för övrigt inte lika stressade som på dom mer välsorterade ställena, tänk bara på att kolla deras tider först

medde
0

Förlåt mig att jag ej varit inne tidigare för att tacka! Era förslag är verkligen toppen. Nu har jag mycket att ta in. Men jag kommer att ta mig in till city och bland annat Hobbybokhandeln. Kommer läsa alla era råd en gång till så jag kommer ha dom med mig huvudet då jag åker in.

#14 Lagt bud på den:-) Vill ha den själv, inte till tösen.

Hjärtligt tack! Ni är en guldgruva för mig.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥